Obraz 3D wrażliwy na dotyk

Trójwymiarowy ekran wyświetlający przedmioty, które użytkownik może poczuć dotykiem opracowali inżynierowie Microsoftu.

Publikacja: 05.07.2013 12:50

Obraz 3D wrażliwy na dotyk

Foto: materiały prasowe

W jaki sposób przekazać człowiekowi informacje o tym, czy wyświetlana rzecz jest ciężka? Albo ile siły wymaga jej przesunięcie? Specjaliści z laboratoriów Microsoftu wpadli na prosty pomysł dający złudzenie rzeczywistego obcowania z wirtualnymi przedmiotami.

Pierwszym krokiem było stworzenie oprogramowania wyświetlającego trójwymiarowy obraz na ekranie LCD — tak jak w nowoczesnych telewizorach. Ekran jest dotykowy — reaguje na naciśnięcie palcem (jak w smartfonach). Drugim — umieszczenie ekranu na zrobotyzowanym ramieniu, którego ruchami steruje komputer.

Gdy człowiek naciska palcem obiekt na ekranie, komputer kontroluje w jakim stopniu ekran na ramieniu poddaje się naciskowi. Regulując ten parametr i odpowiednio zmieniając wyświetlany obraz można „oszukać" człowieka, że popycha przedmiot. Cała trudność polegała na odpowiednim dobraniu siły, z jaką działa ramię (tzw. force feedback) przy jednoczesnym dopasowaniu trójwymiarowego obrazu.

W demonstracyjnym filmie Michel Pahud z Microsoft Research popycha palcem wyświetlane na ekranie kostki z różnych materiałów. Ta „kamienna" wymaga użycia większej siły nacisku na ekran. Drewniana kostka jest lżejsza i wymaga mniejszego nacisku na ekran, za to gąbka toczy się przy minimalnym wysiłku użytkownika systemu.

Specjaliści Microsoft poszli jeszcze krok dalej i wypróbowali dotykowy system „bezwzrokowo". Ochotnikom zawiązano oczy i poproszono o rozpoznawanie wyświetlanych kształtów wyłącznie na podstawie dotyku. — Byłem zaskoczony, że poszło tak dobrze. Byli nawet tacy, którzy rozpoznali 100 proc. wyświetlanych na ekranie przedmiotów — mówi Mike Sinclair, inżynier pracujący nad tym urządzeniem.

Do czego takie rozwiązanie może się przydać? Pahud twierdzi, że byłaby to świetna pomoc dla lekarzy przeglądających trójwymiarowe skany ludzkiego ciała. Prostymi gestami można przesuwać obraz w każdym kierunku oraz zakreślać niepokojące zmiany — np. guzy nowotworowe. Ponieważ oprogramowanie może interpretować ciemniejsze plamy na obrazie właśnie jako guzy, będą one inne — twardsze — w dotyku niż otaczająca tkanka. W ten sposób lekarz mógłby palcami wyczuć zmiany chorobowe. — Można zaprogramować inne wrażenia dotykowy dla tkanek miękkich i kości, co przełoży się na nowe i niezwykłe doświadczenie dla lekarza — przekonuje Pahud.

W jaki sposób przekazać człowiekowi informacje o tym, czy wyświetlana rzecz jest ciężka? Albo ile siły wymaga jej przesunięcie? Specjaliści z laboratoriów Microsoftu wpadli na prosty pomysł dający złudzenie rzeczywistego obcowania z wirtualnymi przedmiotami.

Pierwszym krokiem było stworzenie oprogramowania wyświetlającego trójwymiarowy obraz na ekranie LCD — tak jak w nowoczesnych telewizorach. Ekran jest dotykowy — reaguje na naciśnięcie palcem (jak w smartfonach). Drugim — umieszczenie ekranu na zrobotyzowanym ramieniu, którego ruchami steruje komputer.

Nowe technologie
Podcast „Rzecz w tym”: Czy jesteśmy skazani na bipolarny świat technologiczny?
Materiał Promocyjny
Bank Pekao S.A. uruchomił nową usługę doradztwa inwestycyjnego
Nowe technologie
Chińska rewolucja w sztucznej inteligencji. Czy Ameryka traci przewagę?
Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont