Reklama

Decyzja o warunkach zabudowy a zgłoszenie robót budowlanych

Decyzja o warunkach zabudowy jest wymagana w odniesieniu do każdej nietymczasowej zmiany zagospodarowania terenu, choćby nie wiązała się ona z obowiązkiem uzyskania pozwolenia na budowę.

Publikacja: 06.03.2018 05:10

Decyzja o warunkach zabudowy a zgłoszenie robót budowlanych

Foto: 123RF

- Czy jeśli inwestor zgłasza roboty budowlane, wójt/ burmistrz/ prezydent musi wydawać decyzję o warunkach zabudowy dla planowanej inwestycji?

W art. 50 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (dalej u.o.p.z.p.) odnoszącym się do decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego, ustawodawca jednoznacznie stwierdza, że nie wymagają uzyskania tej decyzji roboty budowlane, dla których nie jest potrzebne wydanie pozwolenia na budowę. Osobno należy rozpatrywać decyzję o warunkach zabudowy (odpowiednik decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego dla zamierzeń prywatnych). W art. 59 ust. 1 u.o.p.z.p. wskazano jednak, że w tym przypadku powołany powyżej art. 50 ust. 2 stosuje się odpowiednio. Jednak w art. 59 ust. 2 u.o.p.z.p. wskazano, że wymóg uzyskania warunków zabudowy stosuje się również do zmiany zagospodarowania terenu, która nie wymaga pozwolenia na budowę, z wyjątkiem jednorazowej zmiany zagospodarowania terenu, trwającej do roku.

W związku z powyższym ukształtowały się w orzecznictwie i praktyce dwie koncepcje:

- zgodnie z pierwszą, z uwagi na fakt, ze przy decyzjach o warunkach zabudowy „art. 50 ust. 2 stosuje się odpowiednio", jeśli nie jest wymagane pozwolenie na budowę, nie trzeba wydawać decyzji o warunkach zabudowy (tak wyrok WSA w Krakowie z 20 października 2016 r., II SA/Kr 894/16, Legalis)

- zgodnie z drugą koncepcją, podstawą jest art. 59 ust. 2 u.o.p.z.p.; należy honorować wymóg uzyskania decyzji o warunkach zabudowy do „wszystkich zmian w zagospodarowaniu terenu, które nie wymagają pozwolenia na budowę", z wyjątkiem zmian tymczasowych.

Reklama
Reklama

Należy opowiedzieć się za drugim rozwiązaniem, które potwierdził m.in. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w wyroku z 31 marca 2017 r. (II SA/Rz 1416/16). Sąd wskazał, że decyzja o warunkach zabudowy jest wymagana w odniesieniu do każdej nietymczasowej zmiany zagospodarowania terenu, choćby nie wiązała się ona z obowiązkiem uzyskania pozwolenia na budowę. To z kolei powoduje, że dokonanie zgłoszenia zamiaru rozpoczęcia robót budowlanych nie legalizuje automatycznie w świetle przepisów ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym zmiany sposobu zagospodarowania terenu dokonanej z naruszeniem art. 59 ust. 1 i 2 tej u.o.p.z.p.

WSA w Rzeszowie zajął prawidłowe stanowisko. W art. 59 ust. 2 mowa jest bowiem o każdorazowej zmianie zagospodarowania terenu. Nie można wywodzić, że chodzi tu jedynie o określoną część takich zmian, które byłyby trochę na siłę w takim przypadku wyodrębniane. Za taką wykładnią przemawiają również względy związane z ochroną ładu przestrzennego. Trzeba jednak jeszcze raz podkreślić to, że poglądy w orzecznictwie są tutaj mocno zróżnicowane i niewątpliwie przydatnym rozwiązaniem byłoby doprecyzowanie tych kwestii przez ustawodawcę.

podstawa prawna: Ustawa z 27 marca 2003 r. o planowaniu o zagospodarowaniu przestrzennym (tekst jedn. DzU z 2017 r., poz. 1073 ze zm.)

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Spadki i darowizny
Czy darowizna sprzed lat liczy się do spadku? Jak wpływa na zachowek?
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama