Dzielnica czy okolica

Wybierając lokum, warto zwrócić uwagę na jego sąsiedztwo - mówi Tomasz Błeszyński, pośrednik i doradca na rynku nieruchomości

Aktualizacja: 31.03.2008 08:13 Publikacja: 31.03.2008 07:12

Rz: Kiedy inwestycja jest dobrze zlokalizowana?

Tomasz Błeszyński:

Wiele czynników wpływa na to, czy daną lokalizację można uznać za dobrą lub złą. Zależy to przede wszystkim od lokalnego rynku nieruchomości, kierunku, w jakim się rozwija dane miasto czy miejscowość. Na przykład pewien deweloper kupił w Trójmieście działkę, która ma dobrą lokalizację, bo znajduje się przy drodze przelotowej łączącej Gdańsk z Sopotem i Gdynią. Chce zbudować blok mieszkalny. Jednak to pomysł, moim zdaniem chybiony, gdyż klientów będzie odstraszał zbyt duży hałas samochodów oraz inne uciążliwości z tym związane.

Zbyt duże natężenie hałasu, korki uliczne to niestety domena wielu śródmiejskich lokalizacji, zwłaszcza w Warszawie. Choć mieszkania przy Al. Jerozolimskich czy Marszałkowskiej są drogie, raczej nie są kupowane po to, aby w nich zamieszkać, tylko na wynajem lub są traktowane jako inwestycja.

Na co więc zwrócić uwagę, szukając lokum?

Przede wszystkim na odpowiednie sąsiedztwo. Samą bowiem nieruchomość – dom czy mieszkanie – możemy odnowić, przebudować czy wyremontować, natomiast sąsiedztwa nie zmienimy. Dziś deweloperzy w niektórych miastach budują piękne apartamentowce wciśnięte w obskurne, stare budynki. Takie inwestycje niestety pojawiają się coraz częściej, gdyż nie ma już wolnych atrakcyjnych działek. Tymczasem budynki nawet nieciekawie zlokalizowane, tj. z ubogą infrastrukturą drogową czy komunikacyjną, ale z dobrym sąsiedztwem, mają w sobie duży potencjał. A takim dobrym sąsiedztwem jest np. brak zwartej zabudowy czy wręcz slumsów. Pamiętajmy – zawsze inwestorzy czy deweloperzy będą wmawiać klientom, że lokalizacja ich projektu jest doskonała, opisując piękny park w pobliżu czy też wyliczając pobliskie szkoły, przychodnie itd. Warto jednak samemu sprawdzić, czy np. park, o którym mowa, jest bezpieczny, a szkoła cieszy się jakimkolwiek uznaniem. Bo inaczej przyjdzie nam wozić dzieci na drugi koniec miasta

Czy moda na lokalizację ulega zmianie?

Owszem, i to nawet często. A o tym, co jest na topie, a co passé, zwykle decydują niestety deweloperzy, realizując swoją strategią marketingową. Często również nakręcają się sami klienci – na przykład w latach 90. najmodniejszą dzielnicą w Łodzi było Złotno, gdzie zakup działki graniczył z cudem, a jej cena była niebotycznie wysoka. Jednak kilka lat później prestiż tej dzielnicy zmalał na rzecz położonego kilkanaście kilometrów dalej Smólska, które już dziś również nie cieszy się taką popularnością jak na początku nowego millennium. Od trzech lat panuje natomiast moda na domy w miejscowości Kalonka niedaleko Łodzi... Tak więc moda na lokalizacje zmienia się szybko, tak jak preferencje kupujących nieruchomości.

Jak więc szukać dobrej lokalizacji, która nie będzie podatna na okresową modę?

Skoncentrujmy się na rzeczywistej funkcjonalności tej lokalizacji, czyli jej sąsiedztwie. Liczy się również sama nieruchomość – należy sprawdzić jej stan techniczny, prawny oraz jakie będą koszty utrzymania danej nieruchomości. Na przykład jeśli kupujemy mieszkanie nawet w dobrej, prestiżowej dzielnicy, warto się zastanowić, czy będziemy w nim tylko mieszkać, czy też w sytuacji krytycznej da się je lukratywnie wynająć lub przebudować na biuro.

Czy klienci są tego świadomi?

Niestety, z reguły nie. Klienci kierują się głównie modą, bez głębszego przemyślenia, jakie rzeczywiste korzyści przyniesie zakup danego mieszkania, domu czy działki. Podobnie zresztą postępują deweloperzy – często nie kierują się żadnymi racjonalnymi przesłankami, szukając miejsca na swoją inwestycję. Wybierają na chybił trafił, biorąc pod uwagę cenę ziemi oraz ile na siłę da się na niej wybudować. Trwa nieustanna walka o PUM, kto więcej wyciśnie, ten więcej zarobi. Brakuje rzetelnych analiz lokalizacji. Inwestorzy oszczędzają, nie zatrudniają do tego profesjonalnych doradców, wolą sami żonglować danymi dla swoich potrzeb.

Rz: Kiedy inwestycja jest dobrze zlokalizowana?

Tomasz Błeszyński:

Pozostało 98% artykułu
Nieruchomości
Warszawa. Skanska sprzedała biurowiec P180 za 100 mln euro
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nieruchomości
Rynek luksusowych nieruchomości ciągle rośnie. Rezydencja za 50 mln zł
Nieruchomości
Korona Legionowa na półmetku
Nieruchomości
Invesco Real Estate kupuje nowy hotel na Wyspie Spichrzów
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nieruchomości
Trei wybuduje mieszkania w Milanówku. Osiedle na poprzemysłowym terenie