Jak wcześnie trzeba wykryć usterkę w lokalu, aby móc skorzystać z rękojmi?
Marcin Płoszka: Niezależnie, czy wchodzimy w posiadanie mieszkania od dewelopera, czy też kupujemy je na rynku wtórnym, trzeba wiedzieć, jak odebrać lokal i jak zgłosić jego wady. Pominięcie niektórych usterek może się okazać kosztowne, a koszty te ostatecznie obciążą kupującego.
Pamiętajmy, że wczesne wykrycie wad jest niezbędne z uwagi na ewentualne roszczenia z tytułu rękojmi. Okres rękojmi to trzy lata od dnia, w którym dokonaliśmy odbioru lokalu. Pomijając tę kwestię, należy mieć na uwadze, że wady i usterki powinny być zgłoszone jak najszybciej, nawet jeszcze przed wprowadzeniem do lokalu. Na tym etapie bowiem można w miarę bezboleśnie dokonać ich naprawy, bez dezorganizacji naszego życia.
A gdy wykryjemy usterkę po wykończeniu mieszkania?
Dokonując odbioru lokalu, przenosimy na siebie ryzyko związane z jego eksploatacją. Od tego momentu, nie dość że obciążać nas będą koszty jego utrzymania, to jeszcze będziemy musieli włożyć o wiele więcej wysiłku w wykazanie, że powstałe usterki nie są wynikiem naszego działania, ale ponieważ były ukryte na etapie odbioru, zostały wykryte dopiero później. Stąd też odbiór lokalu powinien być dokonywany przez nabywcę ze szczególną uwagą i rozwagą.