– Wybierając firmę sprzątającą, zarządca nieruchomości kieruje się ceną usług, chociaż to tylko jedno z kryteriów wyboru. Stawka ustalana jest w drodze negocjacji i doprecyzowania zakresu usług pomiędzy usługodawcą i usługobiorcą – wyjaśnia Anna Thomas, dyrektor galerii handlowej Madison w Gdańsku. – Raczej nie wycenia się poszczególnych usług, lecz ustala ryczałtowe kwoty za całość prac. Głównym składnikiem ceny są koszty pracowników, którzy na ogół są zatrudniani na umowę-zlecenie. Drugi składnik to środki czystości używane do konserwacji oraz do maszyn i urządzeń. Koszt jednego pracownika ekipy sprzątającej to 9–10 zł za godzinę.
W przypadku obiektu handlowego średniej wielkości utrzymanie czystości wiąże się z wydatkiem kilkudziesięciu tysięcy złotych miesięcznie. Anna Thomas mówi, że nie mniej ważna niż cena i jakość usług jest wysoka kultura osobista oraz estetyczny wygląd pracowników ekipy sprzątającej. – Z naszego doświadczenia wynika, że wygrywają firmy, których pracownicy są w stanie szybciej reagować na potrzeby klienta, przy stosunkowo niższym koszcie globalnym usługi – podkreśla.
Rafał Grzeszek z BNP Paribas Real Estate radzi, aby przy określaniu zakresu usługi sprzątania ustalać liczbę pracowników w danym obiekcie, stosowane maszyny, harmonogram prac (określić, co musi być wykonywane co godzinę, raz dziennie , raz na tydzień).
– Warunki rozliczenia mogą przybrać dwie formy: wynagrodzenia uzależnionego od mkw. obiektu bądź określanego na podstawie stawki za roboczogodzinę – wyjaśnia Rafał Grzeszek.
Z danych firmy Savills wynika, że koszt usługi sprzątania powierzchni wspólnych wynosi d 1,3 do 3 zł za mkw. Do tego należy doliczyć koszt usług dodatkowych, np. mycie elewacji – 1,45–2,5 zł za mkw., prace specjalistyczne, opiekę nad terenami zielonymi.