Najemcy rządzą na rynku biur

Pracownik nie musi wychodzić na obiad, zakupy, ćwiczenia czy po dziecko poza biurowiec.

Publikacja: 22.04.2014 09:26

Adgar Park West w Warszawie – w kompleksie biurowym w Alejach Jerozolimskich powstaje strefa sportu

Adgar Park West w Warszawie – w kompleksie biurowym w Alejach Jerozolimskich powstaje strefa sportu AdgarFit

Foto: Materiały Inwestora

Życzenia najemców biur są coraz większe, bo to oni dyktują warunki na rynku. – W staraniach o pozyskanie klientów deweloperzy nie tylko optymalizują koszty, lecz również coraz większą uwagę poświęcają podnoszeniu jakości budynków. Dbają też o stworzenie przyjaznego miejsca pracy, czyli takiego, w którym nie tylko trzeba, ale chce się być. Biuro ma sprzyjać pracy zespołowej, ma odzwierciedlać filozofię firmy. Ma przyciągać talenty i ułatwiać identyfikację z miejscem pracy – tłumaczy Paulina Misiak, partner, dyrektor usług reprezentacji najemców w Cushman & Wakefield.

Podkreśla, że aby najemca zainteresował się biurowcem, budynek powinien być ekonomiczny, energooszczędny, przyjazny zdrowiu i środowisku. – Ale coraz większą wagę klienci przywiązują też do zaplecza, jakie oferuje budynek. W budynkach pojawiają się restauracje z prawdziwego zdarzenia, kawiarenki, usługi pierwszej potrzeby, kluby fitness, parkingi i prysznice dla dojeżdżających rowerami, a w wypadku kompleksów o większej skali – centra konferencyjne, medyczne, sportowe czy w końcu zaplecza hotelowe oraz sklep – wylicza.

Z myślą o pracownikach

Także Kamil Tyszkiewicz, zastępca dyrektora działu reprezentacji najemców w CBRE, przyznaje, że życzenia i oczekiwania najemców biurowych są coraz większe. – Najemcy zdają sobie sprawę ze zmieniających się trendów na rynku. Oczekują nie tylko optymalizacji kosztów, ale też stworzenia atrakcyjnego środowiska i kultury pracy dla swoich pracowników. Widać to w miastach regionalnych, choćby w Krakowie, gdzie zauważalna jest rywalizacja o wartościowego pracownika – podkreśla ekspert CBRE. – Nie jest tajemnicą, że przy wyborze biura najemcy patrzą często przez pryzmat pracowników, jakich mogą pozyskać w danym mieście, jak również przez to, co mogą im dodatkowo zaoferować w danym parku biznesowym.

Arkadiusz Rudzki, dyrektor ds. wynajmu i zarządzania wartością budynków w Skanska Property Poland, mówi, że biurowce muszą dzisiaj gwarantować coś więcej niż tylko powierzchnię do pracy.

– Powinny oferować wiele udogodnień dla najemców: od oczywistych, takich jak kantyna, placówka bankowa, kawiarnia czy sklep, do coraz bardziej istotnych, takich jak przedszkole, placówka medyczna, fitness klub, stacja rowerów miejskich czy pralnia – wymienia. – Otoczenie budynku również powinno sprzyjać pracownikom: mała architektura, zieleń, siłownia na świeżym powietrzu czy ścieżki rowerowe dodają budynkom charakteru i funkcjonalności. Tym bardziej że coraz bardziej popularnym trendem jest koncepcja Activity-Based Workplace – dodaje Arkadiusz Rudzki. I tłumaczy, że ta nowa koncepcja zakłada tworzenie komfortowych i elastycznych miejsc do pracy dopasowanych do zmieniającego się stylu pracy i preferencji pracowników. W praktyce oznacza to biuro podzielone na strefy, np. do pracy kreatywnej, burz mózgów w zespołach czy pracy w skupieniu wolnej od rozmów telefonicznych. Na takich założeniach opiera się model Smart Working, według którego zostało zaprojektowane biuro Credit Suisse w otwartym ostatnio przez Skanską budynku Green Day we Wrocławiu.

Sport i kamera na korki

Wojciech Zebura,  partner w Kancelarii Brochocki, uważa, że najemcy przy wyborze nowej lokalizacji kierują się przede wszystkim względami ekonomicznymi. – Sytuacja na rynku pozwala na przeniesienie biura do budynków oferujących lepszy standard przy jednoczesnej redukcji kosztów najmu – zapewnia. – W wypadku nowych biur inwestorzy zapewniają najemcom dodatkowe usługi, poczynając od kantyny, salonu prasowego, sklepu spożywczego, a kończąc na oddziale poczty czy fitness klubie – wymienia Wojciech Zebura.

– Obecność klubu fitness w biurowcu z pewnością wnosi dodatkową wartość do budynków. Chociaż funkcja ta nie jest pierwszą rzeczą, o której myślą zarządzający powierzchnią biurową, to często okazuje się, że potencjalni najemcy oczekują dostępu do usług związanych ze zdrowym trybem życia, szczególnie w dużych aglomeracjach i w budynkach o wysokim standardzie – twierdzi  Nicholas Moses, dyrektor zarządzający nowej sieci CityFit, która chce podbić rynek, wynajmując powierzchnię m.in. w biurowcach. Jego zdaniem już panuje  w Polsce moda na kluby sportowe znajdujące się w pobliżu miejsca pracy.

Zgadza się z tym Eyal Litwin, prezes Adgar w Polsce. – W kompleksie Adgar Park West tworzymy wyjątkową strefę sportu AdgarFit. Zgromadzimy pod jednym dachem sklepy sportowe, wyjątkowe urządzenia, takie jak baseny do pływania pod prąd czy stacje do treningu na własnym rowerze, urządzimy klub fitness, centrum medycyny sportowej, fizjoterapii, a także ścieżkę do biegania wokół budynku – wymienia. Dodaje jednak, że najemcy oczekują jeszcze więcej. – Kluczowa jest nowoczesna infrastruktura informatyczna, czyli serwerownie o najwyższym standardzie bezpieczeństwa czy bezprzewodowy dostęp do internetu w całym budynku. Najemcy doceniają sytuację, w której zyskują bezpośrednią kontrolę nad warunkami pracy przez usługi dostępne online, np. kontakt z obsługą techniczną, gdy mają podgląd menu w pobliskiej restauracji, czy obraz na żywo z kamer pokazujących natężenie ruchu na trasach wyjazdowych z biura – opowiada  Eyal Litwin.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki g.blaszczak@rp.pl

Kamil Tyszkiewicz, zastępca dyrektora działu reprezentacji najemców w CBRE

Aby przyciągnąć najemców, standardem jest już lokowanie ?w biurowcu przedszkola (przykładem może być choćby biurowiec Rondo 1 w Warszawie), oddziałów banków, salonów urody, salonów fryzjerskich, drogerii, aptek, pralni i siłowni (przykładem jest tu New City w Warszawie), usług medycznych czy myjni samochodowych.

W biurowcach powstają coraz częściej nowoczesne centra konferencyjne (np. w Adgar w Warszawie), a także kawiarnie z dostępem ?do internetu. Wynajmujący inwestują również w parkingi dla rowerów wraz z całą infrastrukturą, jak prysznice, szatnie.

Życzenia najemców biur są coraz większe, bo to oni dyktują warunki na rynku. – W staraniach o pozyskanie klientów deweloperzy nie tylko optymalizują koszty, lecz również coraz większą uwagę poświęcają podnoszeniu jakości budynków. Dbają też o stworzenie przyjaznego miejsca pracy, czyli takiego, w którym nie tylko trzeba, ale chce się być. Biuro ma sprzyjać pracy zespołowej, ma odzwierciedlać filozofię firmy. Ma przyciągać talenty i ułatwiać identyfikację z miejscem pracy – tłumaczy Paulina Misiak, partner, dyrektor usług reprezentacji najemców w Cushman & Wakefield.

Pozostało 90% artykułu
Nieruchomości
Robyg wybuduje osiedle przy zabytkowym browarze Haasego. Prawie 1,5 tys. mieszkań
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nieruchomości
Rynek nieruchomości rok po powołaniu rządu. Ile dowiozły ministerstwa?
Nieruchomości
Mieszkaniówka na karuzeli
Nieruchomości
Polska centralna. Magnes na firmy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nieruchomości
Przez wynajem na doby wspólnota zapłaci więcej