Bannery galerii handlowej nie zasłonią widoku

Włodarze gmin mają prawo określić w uchwale krajobrazowej, gdzie i jakiej wielkości można powiesić reklamy lub szyldy.

Aktualizacja: 03.11.2017 07:08 Publikacja: 03.11.2017 07:00

Bannery galerii handlowej nie zasłonią widoku

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek jd Jerzy Dudek

Firmie, która się temu nie podporządkuje, grożą wysokie kary pieniężne.

Reklama jest dźwignią handlu. To wiadomo nie od dziś. W Polsce jednak w tym zakresie panuje kompletny chaos. Bannerów, czy billboardów jest zdecydowanie za dużo.

Nie lepiej jest z szyldami. Ich pstrokacizna potrafi popsuć wygląd niejednego budynku.

Przez długie lata nikomu to nie przeszkadzało. Przywykliśmy do szpetoty krajobrazu. Do Polski przyszła jednak moda z Europy Zachodniej, by dbać o przestrzeń publiczną. Na tej fali kilka lat temu uchwalono ustawę krajobrazową. Mechanizm działania tych przepisów jest prosty. Gmina może (ale nie musi) podjąć uchwałę krajobrazową, w której określi m.in.,

gdzie i jakie reklamy można umieszczać, jakie mają mieć gabaryty, a także z jakich materiałów budowlanych mogą być wykonywane. Jeśli firma się nie podporządkuje, może zostać ukarana.

Podobne zasady samorządy mogą też wprowadzić odnośnie do szyldów. W ich wypadku nie ma jednak sankcji karnych.

I co się okazało? Do przygotowywania tego typu przepisów zabrały się przede wszystkim duże miasta, takie jak Łódź, Kraków, Warszawa czy Gdańsk.

Z tych miast na razie tylko w Łodzi udało się wprowadzić w życie uchwałę krajobrazową. Co to oznacza w praktyce? Łódź podzielono na trzy obszary: zero (ul. Piotrkowska, która była już objęta ochroną jako park kulturowy), pierwszy (większa część historycznego centrum) i drugi (postała część miasta).

Władze miasta przyjęły zasadę w uchwale krajobrazowej, że im dalej od centrum, tym łagodniejsze rygory lokalizowania reklam.

W strefie zero nie wolno w ogóle wieszać dużych reklam, w pierwszej – dopuszczalne są nieduże podświetlane tablice typu citylight. Wielkoformatowe są legalne w strefie drugiej, ale z ograniczeniami. Uchwała przewiduje też różne okresy dostosowawcze. W strefie pierwszej rok, w drugiej pięć lat, ale nie zawsze. Reklamy najbardziej niepożądane dla mieszkańców, jak migające napisy lub te wyświetlane na ekranach, bannery, bez względu na obszar, też mają zniknąć za rok.

Łódzcy przedsiębiorcy muszą też do uchwały dostosować swoje szyldy.

Każda firma ma możliwość wyboru do trzech sztuk szyldów z dopuszczonego katalogu. Sama może zdecydować, czy chce np. nakleić litery na oknie, powiesić szyld na elewacji czy też na wysięgniku. Na dostosowanie szyldów do wymogów uchwały ma być od roku do dwóch lat.

Podobne rygory co do reklam i szyldów mają obowiązywać w Warszawie. Stolica też będzie podzielona na strefy. Z pierwszej strefy obejmującej Starówkę i centrum mają zniknąć reklamy wielkoformatowe. Nadal będzie można je umieszczać na słupach reklamowych. Dozwolone będą nośniki reklamowe nieprzekraczające 3 mkw. oraz ażurowe reklamy na dachach i na rusztowaniach budynków w remoncie. Te ostatnie będą mogły wisieć tylko przez określony czas.

Natomiast szyldy będą mogły wisieć w strefie parteru i mieć szerokość nie większą niż metr. Będzie zakazane wieszanie szyldów czy informacji wyżej, np. na oknach mieszkań na trzecim piętrze.

I choć idea ustawy krajobrazowej jest szczytna, to jej wdrażanie idzie bardzo opornie. Choć łódzka uchwała obowiązuje dopiero od początku 2017 r., to już zdążono ją oprotestować. Nie podobała się kilku przedsiębiorcom, a także wojewodzie.

Ich skargami zajął się 11 sierpnia br. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi. WSA uchylił uchwałę, ale nie wstrzymał jej wykonania. Oznacza to, że będzie obowiązywała ona do czasu, aż rozstrzygnie NSA, czyli ok. dwóch lat, bo tyle z reguły czeka się na orzeczenie tego sądu. WSA uznał m.in., że nie można zakazać reklamy dźwiękowej oraz że opis granic obszarów powinien być w załączniku tekstowym, a nie graficznym. ©?

Nieruchomości
City Point Okęcie na starcie. Logistyka ostatniej mili
Nieruchomości
Przedmieścia kuszą niższymi cenami mieszkań
Nieruchomości
Apetyt inwestorów na prywatne akademiki jest większy niż na mieszkania na wynajem
Nieruchomości
Lokator zdecyduje o wystroju mieszkania
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Nieruchomości
Mieszkaniówka czeka na obniżki stóp procentowych
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego