Badanie „Wizerunek pośrednika nieruchomości” na zlecenie Otodomu przeprowadziła agencja IQS. Z badania wynika, że co drugi Polak dobrze ocenia pośredników. - To niemal dwa razy więcej  w porównaniu z 2017 r., kiedy taką opinię wyraziło jedynie 24 proc. osób – wskazuje Otodom. – Branża się profesjonalizuje. 56 proc. Polaków, którzy skorzystali z usług pośrednika ocenia ich dobrze, a niemal 60 proc. z nich chciałoby podjąć taką współpracę ponownie.

Oszczędność czasu

Przedstawiciele portalu przytaczają wyniki badania: pośrednicy są kojarzeni z zaangażowaniem (59 proc.), byciem pomocnym (58 proc.) i profesjonalizmem (57 proc.). - Dla wielu osób na pozytywny odbiór pośrednika wpływa również fakt, że dba o interesy klienta (55 proc.) i ma dużą wiedzę (51 proc.), doskonale zna swoje oferty, osobiście odwiedza nieruchomości, poznaje okolicę – wynika z badań.  - Poprzez selekcję nieruchomości, oferowanie tylko tych aktualnych i dopasowanych do preferencji, agent oszczędza czas klientów. Według badania jest to jedna z kluczowych motywacji korzystania z usług pośrednika. Polacy cenią sobie sprawne dopełnienie formalności (52 proc.), ograniczenie czasu, który musieliby poświęcić na wyszukiwanie ofert (51 proc.), pomoc w znalezieniu nieruchomości skrojonej na miarę potrzeb (47 proc.) czy bezpieczeństwo transakcji (44 proc.).

Z badania wynika, że osoby, które już korzystały z usług agenta, mają bardziej sprecyzowane oczekiwania co do kolejnej współpracy.  - Dla 91 proc. respondentów ważny jest czas na podjęcie decyzji, bez nacisków  pośrednika. Niewiele mniej, bo 90 proc. osób podkreśliło, że agent powinien weryfikować status prawny nieruchomości, które ma w ofercie. Istotne są także pomoc w znalezieniu nieruchomości zgodnej z preferencjami i bezpieczeństwo transakcji (90 proc.), jak też szeroki wybór ofert i pomoc w negocjacji najkorzystniejszej ceny (89 proc.).

- Zaangażowanie agenta nieruchomości to dla kupującego inwestycja. Wyraźnie widzimy, jak zmienia się podejście do współpracy z nimi. Klienci są świadomi, czego i w jakiej jakości oczekują – podkreśla Anna Michałkiewicz z Otodomu. - Nowoczesne narzędzia czy szeroka i wiedza o sytuacji rynkowej są tylko przykładami.

Nowoczesne technologie

Wyniki badania potwierdzają, że na znaczeniu zyskują nowoczesne narzędzia, które nie tylko ułatwiają analizę ofert, ale także wpływają na postrzeganie agenta nieruchomości jako bardziej profesjonalnego. - Zdecydowanie najbardziej atrakcyjny w ocenie klienta jest wirtualny spacer 3D. Aż 73 proc. osób, chciałoby skorzystać z tej możliwości podczas dokonywania zakupu, a 61 proc. badanych oczekuje, że to rozwiązanie powinien oferować profesjonalny agent nieruchomości. Wysoko na liście atrakcyjności uplasowały się także certyfikat najemcy (72 proc.), mapa cen transakcyjnych (71 proc.), a także wirtualny remont 3D (66 proc.). – podaje Otodom.