[b][i]Jestem członkiem wspólnoty mieszkaniowej i kupiłam drugie mieszkanie, obok mojego. Jakie dokumenty muszę dostarczyć zarządowi wspólnoty zaświadczające o tym, że jestem teraz jego właścicielem? Czy to ja muszę o tym powiadamiać zarząd czy sprzedający? Zarządem są moje sąsiadki, które wiedzą o wszystkim. Czy muszę pokazywać im akt notarialny? Wolałabym nie.[/i] [/b]
[i](nazwisko do wiadomości redakcji)[/i]
Odpowiedź na te pytania znajduje się w art. 29 ust. 1e [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=128489]ustawy z 24 czerwca 1994 r. o własności lokali [/link] (dalej uwl). Zarząd lub zarządca może żądać od właścicieli lokali okazania dokumentów potwierdzających prawo własności lokali. Chodzi o zarząd lub zarządcę, któremu właściciele lokali powierzyli zarząd nieruchomością wspólną w umowie o ustanowieniu odrębnej własności lokali albo w umowie zawartej później w formie aktu notarialnego, zgodnie z art. 18 ust. 1.
Wynika z tego, że:
1. dokumenty potwierdzające własność lokalu wystarczy tylko okazać 2. nie trzeba tego robić bez wyraźnego żądania ze strony zarządu lub zarządcy, 3. okazania dokumentów powinien dokonać aktualny właściciel lokalu.