- Na początku upewnijmy się, czy spełniamy warunki umożliwiające wystąpienie z żądaniem przekształcenia użytkowania wieczystego, czyli czy byliśmy użytkownikami wieczystymi w dniu 13 października 2005 r., czy jesteśmy następcami prawnymi takich osób, bądź czy będzie miało do nas wyłączenie spod przesłanki użytkowania wieczystego w dniu 13 października 2005 r. (nabycie nieruchomości na podstawie art. 7 tzw. dekretu warszawskiego albo nabycie udziału w użytkowaniu wieczystym związanym z prawem własności lokalu).
- Następnie należy ustalić, jaki organ będzie właściwy do rozpatrzenia sprawy przekształcenia. W tym celu należy ustalić, kto jest właścicielem nieruchomości będącej w użytkowaniu wieczystym. Najprościej to zrobić poprzez sprawdzenie działu II księgi wieczystej prowadzonej dla nieruchomości. W wyniku tego sprawdzenia można ustalić, że właścicielem nieruchomości jest jeden z następujących podmiotów: gmina (miasto), powiat, województwo – czyli jednostki samorządu terytorialnego lub Skarb Państwa.
- Ustalenie właściciela będzie umożliwiało określenie organu, do którego należy skierować wniosek z żądaniem przekształcenie nieruchomości. W przypadku, gdy:
1. właścicielem nieruchomości będzie gmina (miasto) – odpowiednio wójt, burmistrz, prezydent miasta, na terenie której to gminy (miasta) położona jest nieruchomość,
2. właścicielem nieruchomości będzie powiat – zarząd powiatu, na terenie którego położona jest nieruchomość,
3. właścicielem nieruchomości będzie województwo – zarząd województwa, na terenie którego położona jest nieruchomość,
4. właścicielem nieruchomości będzie Skarb Państwa – starosta, z terenu powiatu położenia nieruchomości.
- Organem wyższego stopnia (do którego będzie można złożyć odwołanie na wydane rozstrzygnięcia) w przypadkach określonych 1-3 będzie właściwe Samorządowe Kolegium Odwoławcze, natomiast w przypadku 4 będzie wojewoda.
W praktyce, w następnej kolejności, należy zwrócić się do właściwej komórki, która w ramach danego organu zajmuje się załatwianiem tego rodzaju spraw np.: Wydział Nieruchomości. Szczegóły można ustalić najczęściej na stronie internetowej danego organu.
- Większość organów, w celu ułatwienia postępowania, udostępnia wnioski o przekształcenie użytkowania wieczystego. Wnioski te wskazują także na dokumenty, które trzeba załączyć. Najczęściej tymi dokumentami są: odpis z księgi wieczystej, dokument na podstawie, którego nabyto nieruchomość. Należy pamiętać, aby we wniosku złożyć żądanie udzielenia bonifikaty, bądź żądanie nieodpłatnego przekształcenia użytkowania wieczystego. Wniosek należy opłacić opłatą skarbową w wysokości 10 zł.
- Po złożeniu wniosku rozpoczęta zostaje procedura przekształcenia użytkowania wieczystego we własność. W toku procedury organ sprawdzi, czy użytkowanie wieczyste podlega przekształceniu zgodnie z przepisami ustawy, czyli czy zostały spełnione przesłanki przekształcenia. Organ ustali opłatę za przekształcenie użytkowania wieczystego na podstawie sporządzonego operatu szacunkowego. Operatu szacunkowego nie sporządza się, jeżeli w ciągu dwóch ostatnich lat taki dokument powstał w związku z aktualizacja opłaty z tytułu użytkowania wieczystego.
- Organ ustali czy użytkownikowi wieczystemu przysługuje prawo do bonifikat bądź nieodpłatnego przekształcenia użytkowania wieczystego. Wyda decyzję o przekształceniu użytkowania wieczystego bądź odmowie jego przekształcenia. Decyzja o przekształceniu użytkowania wieczystego, która stanie się ostateczna, będzie stanowiła podstawę do wpisu przekształcenia do księgi wieczystej, czyli ujawnienia dotychczasowego użytkownika wieczystego, jako nowego właściciela nieruchomości przy jednoczesnym wykreśleniu wpisów dotyczących użytkowania wieczystego.
źródło: Deloitte
BONIFIKATY
Czy przy przekształceniu można liczyć na jakieś bonifikaty i od czego zależy ich wysokość?
Zgodnie z ustawą, nieodpłatnego przekształcenia użytkowania wieczystego mogą żądać osoby fizyczne, które:
- uzyskały użytkowanie wieczyste w zamian za wywłaszczenie nieruchomości bądź przejęcie nieruchomości gruntowej na rzecz skarbu Państwa przed 5 grudnia 1990 r.
- uzyskały użytkowanie wieczyste na podstawie art. 7 dekretu warszawskiego - czyli uzyskały użytkowanie wieczyste w zamian za grunty objęte w posiadanie przez miasto stołeczne Warszawę.
Tak samo, nieodpłatnego przekształcenia będą mogli żądać następcy prawni tych osób, aczkolwiek w tym wypadku, pojęcie następcy prawnego ujmuje się w sposób wąski zawężając krąg tylko do osób, które nabyły to użytkowanie wskutek dziedziczenia.
Poza nieodpłatnym przekształceniem istnieje możliwość wystąpienia o udzielenie bonifikaty. Ustawa wprost przewiduje następujące sytuację, w której osobie fizycznej przysługuje prawo do bonifikaty:
- jeżeli nieruchomość stanowi własność Skarbu Państwa, a osoba fizyczna nabyła użytkowanie wieczyste przed dniem 5 grudnia 1990 r. – bonifikata 50 proc. (dotyczy to także następców prawnych tej osoby),
- nieruchomość wpisana do rejestru zabytków – bonifikata 50 proc.
Ponadto, w tych wskazanych powyżej dwóch wypadkach, właściwy organ w decyzji, na podstawie wydanego przez właściwego wojewodę zarządzenia (nieruchomości Skarbu Państwa) albo uchwały rady, bądź sejmiku (nieruchomości jednostek samorządu terytorialnego), może udzielić wyższej od przewidzianej bonifikaty.
Poza tym organ może udzielić bonifikaty indywidualnej, gdzie zasady udzielania tych bonifikat zostają ustalone w zarządzeniu wojewody (nieruchomości Skarbu Państwa), bądź uchwale właściwej rady lub sejmiku (nieruchomości jednostek samorządu terytorialnego). Taka uchwała bądź zarządzenie określa warunki udzielania bonifikat i wysokość stawek procentowych. Najczęściej spotykane są uchwały przyznające prawo do bonifikat na rzecz osób fizycznych w stosunku do nieruchomości, które są wykorzystywane na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych. Wysokość takich bonifikat niejednokrotnie najczęściej wynosi około 50 proc., a w niektórych przypadkach sięga nawet 90 proc.
Gdy dochodzi do zbiegu kilku bonifikat, stosuje się tę najkorzystniejszą. Należy pamiętać, że jeżeli została udzielona bonifikata, zbycie nieruchomości przed upływem 5 lat od dnia przekształcenia bądź wykorzystanie jej na inny cel niż ten, który stanowił podstawę udzielenia bonifikaty będzie dawało organowi prawo do żądania zwrotu zwaloryzaowanej kwoty równej bonifikacie. Nie dotyczy to sytuacji, gdy nieruchomość została zbyta na rzecz osób najbliższych.
źródło: Deloitte
CV
Marta Kamionowska – wicedyrektor w Dziale Doradztwa
Finansowego Deloitte. Specjalizuje się w wycenach nieruchomości oraz doradztwie przy transakcjach na rynku nieruchomości.
Kamil Żurek – jest radcą prawnym w kancelarii Deloitte Legal.
Doradza firmom z sektora nieruchomości, w szczególności centrów handlowych, i deweloperom.