Rynek wielkopowierzchniowych obiektów handlowych zmienił swoje oblicze. Nowe projekty są budowane z mniejszym rozmachem. I tak będzie też w tym roku.
W ciągu trzech pierwszych miesięcy 2014 r. zostały otwarte trzy centra handlowe: Atrium Felicity w Lublinie, Galeria Amber w Kaliszu oraz Galeria Siedlce w Siedlcach. Tym samym – jak wyliczają analitycy JLL – wielkość rynku centrów handlowych w Polsce wzrosła o 140,5 tys. mkw., do 8,6 mln mkw. Jednocześnie wskaźnik nasycenia powierzchnią najmu centrów osiągnął w Polsce 224 mkw. na 1000 mieszkańców. To powyżej średniej europejskiej, która wynosi 191 mkw. na 1000 mieszkańców.
Warto dodać, że aglomeracja krakowska to jeden z najmniej nasyconych centrami handlowymi rynków dużych miast. Lukę wypełnia bowiem oferta na ulicach handlowych. – Ulice handlowe w Krakowie uchodzą za najbardziej rozwinięte w kraju, z sukcesem konkurując z obiektami wielkopowierzchniowymi – podkreśla Beata Kokeli, senior dyrektor działu powierzchni handlowych w CBRE.
W całym kraju deweloperzy budują dziś 550 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej – w ramach centrów handlowych powstaje 87 proc., a w ramach parków handlowych 11 proc. Rośnie też jedno centrum wyprzedażowe.
– Powstaje 20 centrów handlowych, m.in. Sukcesja w Łodzi (45 tys. mkw.), Galeria Warmińska w Olsztynie (41 tys.mkw.) oraz Tarasy Zamkowe w Lublinie (38 tys. mkw.). Natomiast osiem kolejnych centrów jest rozbudowywanych – wyliczają analitycy JLL.