Reklama

Jak pracuje polski kapitał na rynku nieruchomości handlowych?

Zainteresowanie zagranicznych inwestorów polskim rynkiem nieruchomości handlowych nie słabnie. Na rodzimym rynku są również firmy, które zwiększają udział polskiego kapitału w tym sektorze. Jedną z nich jest Metropolitan Investment, warszawska spółka założona przez Polaków, która od trzech lat aktywizuje polskich inwestorów do inwestowania w kraju.

Publikacja: 05.07.2019 12:57

Na polskim rynku nieruchomości komercyjnych wciąż najwięcej inwestują gracze zagraniczni. Nasz rynek pozostaje atrakcyjny przede wszystkim dla krajów Europy Zachodniej. Jednak spory udział
w rynku w 2018 roku mieli także inwestorzy pochodzący z USA (1,7 mld euro) oraz RPA (1,1, mld euro) i Azji (1 mld euro)[1]. Według najnowszej edycji badania „Klimat inwestycyjny”[2], inwestorzy zagraniczni doceniają wielkość rynku wewnętrznego oraz stabilność gospodarczą Polski – są to czynniki, które
 w głównym stopniu determinują lokowanie inwestycji właśnie w Polsce.

 – Będąc aktywnym biznesowo na zagranicznych rynkach, bez wątpienia mogę stwierdzić, że Polska charakteryzuje się olbrzymim potencjałem inwestycyjnym, który z roku na rok jest coraz większy. Stabilna kondycja gospodarcza to czynnik, który sprzyja biznesowi, a w praktyce także lokowaniu kapitału w Polsce – mówi Robert Jaś, założyciel spółki Metropolitan Investment i kontynuuje – Współpracując na co dzień z rodzimymi inwestorami, obserwuję coraz większą chęć i satysfakcję
z inwestowania w Polsce. Jestem dumny również z tego, że jako Metropolitan Investment otwieramy Polakom w USA możliwości inwestowania środków w projekty realizowane w kraju, dzięki czemu kapitał wypracowany przez nich za granicą pracuje na rzecz rozwoju polskiej gospodarki. 

Polski kapitał na rynku

Choć udział polskiego kapitału na rodzimym rynku inwestycyjnym oscyluje wokół 2%[3], jego potencjał jest znacznie większy. Polska przyciąga zagranicznych inwestorów, ale w kraju nie brakuje firm, które chcą tutaj inwestować. Jedną z nich jest Metropolitan Investment - spółka, która specjalizuje się w realizowaniu nieruchomościowych projektów handlowych, głównie w małych miejscowościach (do 50 tys. mieszkańców) na terenie całej Polski. Tylko w ciągu trzech lat zrealizowała 16 projektów nieruchomościowych, angażując przy tym polski kapitał.

Sposób działania firm takich jak Metropolitan Investment opiera się o mobilizowanie polskich inwestorów do przemyślenia kwestii w co i z kim inwestują, oferując możliwości zaangażowania kapitału w projekty realizowane na polskim rynku. Inwestycje w nieruchomości komercyjne, z jednej strony cechują się wysokim progiem wejścia, z drugiej zaś wymagają określonego know-how na rynku. Z tego powodu ich realizacja zazwyczaj odbywa się z udziałem dużych międzynarodowych graczy. Metropolitan Investment realizując w Polsce własne obiekty m.in. z zakresu nieruchomości handlowych, umożliwia polskiemu inwestorowi indywidualnemu udział i współuczestniczenie
w projekcie. Sprzyja to zwiększaniu patriotyzmu gospodarczego, który choć w świadomości społecznej dotyczy przede wszystkim wspierania rodzimych producentów żywności, bez wątpienia dotyczy również obszaru finansowo – inwestycyjnego. A biorąc pod uwagę, że każda z blisko 62 tys. osób tworzących grono polskich HNWI[4] dysponuje aktywami netto wynoszącymi od 1 do 5 mln dol.[5], potencjał, by budować patriotyczną postawę w inwestowaniu, jest duży i warto go wykorzystać.
Nie ulega wątpliwości, że każda kolejna inwestycja na rynku niesie za sobą korzyści dla gospodarki - zwiększenie wpływu z podatków, realny wpływ na stopę wzrostu PKB czy pobudzanie branży budowlanej to tylko niektóre z nich. Dodatkowo dobrze prosperujące polskie spółki dzięki inwestowaniu wypracowanego kapitału w kolejne projekty, stale przyczyniają się do rozwoju gospodarki w ujęciu nie tylko ogólnopolskim, ale także lokalnym.   

Reklama
Reklama

Od trzech lat działamy na polskim rynku nieruchomości handlowych, widząc jego ogromne możliwości – mówi Łukasz Włodarczyk, Prezes Zarządu Metropolitan Investment S.A. – Inwestując w mniejszych miejscowościach i tam rozwijając nasze projekty nieruchomościowe, stwarzamy nowe miejsca pracy, rozwijamy lokalną ofertę handlową zwiększając konkurencyjność oraz budujemy nowoczesne obiekty, często rewitalizując okolice nieruchomości, w tym infrastrukturę drogową. Dla nas ważny jest pozytywny wpływ, jaki możemy generować na rzecz lokalnej gospodarki i lokalnej społeczności.  

Realizacja obiektów handlowych Metropolitan Investment w mniejszych miejscowościach wiąże się
z kilkoma dodatkowymi korzyściami, w tym m.in.: koncentracją oferty handlowej, większą dostępnością ogólnopolskich i światowych marek. Nowe inwestycje stanowią impuls do rozwoju infrastruktury usługowej, rozrywkowej i gastronomicznej, sprzyja rozwojowi infrastruktury transportowej ułatwiającej dotarcie do obiektu oraz wpływa na zmiany zwyczajów zakupowych.

Polski kapitał za oceanem

Polska spółka od połowy 2018 roku rozwija działalność inwestycyjną na nowym rynku w Stanach Zjednoczonych, na którym będzie rozwijać sieć domów seniora pod brandem MI Senior Living, rozbudowywać sieć Metropolitan International Realty, aktywną w obszarze brokerki nieruchomościowej i nieruchomości handlowych. Oddział firmy na Florydzie już rozpoczął realizację swojego pierwszego projektu w obszarze senior housingu, który na rynku amerykańskim wykazuje olbrzymi potencjał i jest odporny na wahania koniunkturalne. Opierając się na doświadczeniu amerykańskich partnerów biznesowych Metropolitan Investment realizuje Tequesta Senior Housing - dom seniora w prestiżowej lokalizacji w hrabstwie Palm Beach na Florydzie, zaprojektowany z myślą o zapewnieniu najlepszej opieki i wygodzie pensjonariuszy. Szacowany koszt tej inwestycji to ok. 47,5 milionów USD.

 

Reklama
Reklama

Metropolitan Investment S.A. jest pierwszym w Polsce zespołem prowadzącym projekty na rynku nieruchomości dochodowych dla klienta indywidualnego. Firma posiada w swoim portfolio inwestycje z zakresu nieruchomości handlowych rozwijane pod brandem Metro, prywatne akademiki oraz apartamenty inwestycyjne. W ciągu niespełna czterech lat działalności firma zrealizowała już szesnaście inwestycji o łącznej powierzchni 41 tys., m kw. a w realizacji znajduje się kolejne 92 tys. m kw.  powierzchni.



[1] Raport „Market View: Polski rynek inwestycyjny w 2018”, CBRE, II. 2019

[2] Badanie „Klimat Inwestycyjny”, Grant Thornton, PAIH, HSBC, VI.2019

[3] Raport „Market View: Polski rynek inwestycyjny w 2018”, CBRE, II. 2019

Reklama
Reklama

[4]

HNWI (High-Net-Worth Individuals) to osoby dysponujące majątkiem w wysokości minimum 1 mln dolarów amerykańskich

[5]

Raport Rynek dóbr luksusowych w Polsce”, KPMG, edycja 2018

Materiał Promocyjny

Nieruchomości
Ceny mieszkań nie rosną, ale część klientów wciąż odkłada zakupy
Nieruchomości
Na rynku mieszkań bez upałów
Nieruchomości
Ile mieszkań zbudowały Społeczne Inicjatywy Mieszkaniowe?
Nieruchomości
Parcela pod dom kosztuje czasem fortunę
Nieruchomości
Betony Baumit w nowoczesnym budownictwie: trwałość i wszechstronność
Reklama
Reklama