Eksperci zajmujący się projektowaniem budynków biurowych przyznają, że komfortowa i ergonomiczna przestrzeń biurowa może mieć znaczący wpływ na efektywność pracy zespołu. HR-owcy dodają, że przestrzenne i nowoczesne biuro może być elementem przyciągania pracowników. Podobno wykorzystuje to coraz więcej firm zatrudniających głównie młodą kadrę. Także w Polsce.
Pokolenie "Y" kreuje rynek
Niedoścignionym wzorem biura dla młodych ludzi jest siedziba Google. Choć w naszej kulturze wydaje się to jeszcze nie do pomyślenia, to pracownicy zachodniego pokolenia nazywanego "Y" dążą do pracy w warunkach, które nie będą przypominały im o tym, po co tak naprawdę się tam znaleźli - twierdzą eksperci.
Dla projektantów powierzchni biurowych, deweloperów i samych pracodawców sprostanie wymaganiom młodych, świetnie wykształconych specjalistów, jest coraz większym wyzwaniem. Nowocześnie zaprojektowane, zaaranżowane i wyposażone biuro powinno być bowiem dla pracowników elementem skłaniającym do wysiłku, a jednocześnie wartością dodaną.
- Dla pokolenia "Y", które wkracza na rynek pracy w Polsce, pensja to tylko jeden ze składników tworzących motywację do działania. Oczekują znacznie więcej od biura niż tylko stanowiska pracy. Poza tym nie chcą pracować na pustyni i godzinami jechać do pracy. Dojazd musi być prosty, najlepiej komunikacją miejską. Młodzi chcą być w miejscu, gdzie coś się dzieje, gdzie oprócz pracy mają jakieś atrakcje w zasięgu ręki. Nie zadowoli ich już byle jaka kantyna czy fast food. Pralnia, apteka, delikatesy, siłownia - to podstawowe oczekiwania pracujących w parkach biurowych. I wiedzą o tym ich przyszli pracodawcy, którzy poszukują nowego biura - mówi Łukasz Kałędkiewicz, starszy dyrektor w dziale powierzchni biurowych w firmie doradczej CBRE.