Reklama
Rozwiń
Reklama

Mózg tęskni za dopaminą

Przewód pokarmowy człowieka jest w stałym kontakcie z mózgiem i wykorzystuje bodźce nagradzające, aby kontrolować nasze pragnienie jedzenia.

Publikacja: 09.01.2019 16:04

Mózg tęskni za dopaminą

Foto: Shutterstock

Dopamina jest najważniejszym przekaźnikiem systemu nagradzania w mózgu. Motywuje nas do działania jeśli, na przykład, osiągamy zamierzone cele. Marc Tittgemeyer i Heiko Backes z Instytutu Maxa Plancka, postanowili zbadać jak dopamina wpływa na spożycie pokarmów i na ile kontrolujemy własne łakomstwo. Naukowcy zaproponowali wolontariuszom koktajle mleczne i jednocześnie zmierzyli uwalnianie dopaminy w mózgu za pomocą nowo opracowanej metody.

Okazało się, że pierwszy zastrzyk dopaminy uwalniany jest w momencie kiedy poczujemy smak koktajlu, następny, gdy smakołyk dotrze do żołądka. Zespołowi udało się również określić, które obszary mózgu są w ten proces zaangażowane.

RP.PL i The New York Times w pakiecie za 199zł!

Kup roczną subskrypcję w promocji Black Month - duet idealny i korzystaj podwójnie!

Zyskujesz:

- Roczny dostęp do The New York Times, w tym do- News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

- RP.PL- twoje rzetelne i obiektywne źródło najważniejszych informacji z Polski i świata z dodatkową weekendową porcją błyskotliwych tekstów, wnikliwych analiz i inspirujących rozmów w ramach magazynu PLUS MINUS.

Reklama
Materiał Partnera
GEM, Abu Simbel, Ramzes II. Co łączy Wielkie Muzeum Egipskie z polską archeologią?
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Materiał Partnera
Chcieliby dwójkę. Dlaczego więc Polacy coraz rzadziej decydują się na dzieci?
Materiał Partnera
Krewny z Ameryki. Jak filmy opowiadają niezwyczajną historię polskich emigrantów
Materiał Partnera
Czy można wykryć, że pracę napisała AI? Nauczyciele akademiccy vs. ChatGPT
Materiał Promocyjny
Osiedle Zdrój – zielona inwestycja w sercu Milanówka i… Polski
Materiał Partnera
Zegar biologiczny. Co naprawdę decyduje o naszej produktywności?
Reklama
Reklama