Kwas w pomidorach korzystnie wpływa na metabolizm tłuszczów

Jeden z kwasów obecnych w świeżych pomidorach korzystnie wpływa na metabolizm tłuszczów

Publikacja: 24.02.2012 23:57

Zła gospodarka tłuszczami prowadzi do otyłości. Substancja zawarta w pomidorach, testowana na myszach, wspomaga metabolizm

Foto: EAST NEWS

Chodzi o chemiczny składnik nieprzetworzonych pomidorów. Zawierają one kwas 9-okso-oktadekadienowy, czyli 9-oxo-ODA, a także 10-oxo-ODA i 12-oxo-ODA. Zespół prof. Teruo Kawady z Graduate School of Africulture Kyoto University odkrył, że do długiej listy korzystnych dla zdrowia właściwości tego warzywa należy dopisać jeszcze jedną: kwasy te odgrywają zasadniczą rolę w gospodarce organizmu trójglicerydami.

Ważne dla wątroby

Wyniki badań w ramach współpracy z japońskim Programem Badań i Rozwoju Nowych Inicjatyw Bio-Przemysłu opublikowało czasopismo „Molecular Nutrition and Food Research".

Trójglicerydy są organicznymi związkami chemicznymi należącymi do lipidów, czyli tłuszczów prostych. Są to estry gliceryny (glicerolu) i trzech kwasów tłuszczowych. Wraz z wolnymi kwasami tłuszczowymi i glucydami, tj. cukrami, są jednym z głównych materiałów energetycznych organizmu, zużywane są na jego bieżące potrzeby albo magazynowane w postaci tkanki tłuszczowej. W przypadku podwyższonego stężenia trójglicerydów dochodzi do dyslipidemii. Nie daje ona widocznych objawów, ale w rezultacie zwiększa ryzyko cukrzycy, chorób układu krążenia, miażdżycy, stłuszczenia i marskości wątroby, otyłości.

Podczas eksperymentu, jaki zespół prof. Kawady przeprowadził na myszach, zwierzętom przez cztery tygodnie podawano świeży przecier pomidorowy, po tym okresie zbadano ich metabolizm. Naukowcy stwierdzili znaczny wzrost poziomu ekspresji genów regulujących metabolizm tłuszczów w wątrobie i mięśniach poprzecznie prążkowanych (szkieletowych).

Pożyteczna aktywność

W rezultacie tego stężenie lipidów we krwi zmalało. Seria doświadczeń pozwoliła ustalić, który z kwasów z grupy oxo przyczynił się w największym stopniu do tego zjawiska. Okazało się, że największe zasługi ma kwas 9-okso-oktadekadienowy, czyli 9-oxo-ODA. Działa on poprzez pobudzenie specyficznych receptorów alfa aktywowanych przez tak zwane proliferatory peroksysomów (PPAR alfa); receptory te regulują aktywność genów uczestniczących w metabolizmie tłuszczów.

Wynikiem tego procesu jest pobudzenie w hepatocytach metabolizmu związków tłuszczowych, nasilenie procesów utleniania kwasów tłuszczowych, zahamowanie gromadzenia się w nich trójglicerydów. Dla laików brzmi to skomplikowanie, ale mechanizm ten jest niezwykle istotny, ponieważ hepatocyty są podstawowymi komórkami miąższu wątroby, tworzą 80 proc. masy tego organu.

Skutek oddziaływania 9-oxo-ODA na te komórki u myszy jest bardzo widoczny – wyraźna redukcja masy ciała.

– Gdybyśmy chcieli przenieść wyniki uzyskane podczas naszego eksperymentu do świata ludzi i uzyskać podobne rezultaty, oznaczałoby to konsumpcję trzech pomidorów lub jednej dużej szklanki soku trzy razy dziennie, do każdego posiłku. Wprawdzie od eksperymentu laboratoryjnego do terapii opracowanej dla ludzi droga jest daleka, ale warto spróbować pomidorowej diety już teraz. Może się ona okazać łatwym, a nawet przyjemnym sposobem zwalczania dyslipidemii, a w ostatecznym rezultacie otyłości i miażdżycy – powiedział prof. Teruo Kawada.

Masz pytanie, wyślij e-mail do autora k.kowalski@rp.pl