Według nowych badań przeprowadzonych na MIT (Massachusetts Institute of Technology) dzieci w wieku 15 miesięcy nabywają świadomości, że wkład włożony w zadanie przynosi pożądane efekty. Niemowlęta, które obserwowały zmagania dorosłych z dwoma różnymi zadaniami, inaczej podchodziły do realizacji swoich celów niż te, które obserwowały działania nieokupione wysiłkiem.
Wyniki eksperymentu opublikowane 21 września w czasopiśmie „Science" sugerują, że nie tylko można nauczyć się wytrwałej pracy już w wieku niemowlęcym, ale też dzieje się to poprzez obserwację.
– Istnieje pewna presja wywierana na rodziców, żeby wszystko, co robimy z dziećmi, było łatwe i przyjemne – mówi autorka eksperymentu prof. Laura Schulz z MIT. – Nasze badanie nie mówi im, co mają robić, ale sugeruje, że nie zaszkodzi pokazać czasem, iż warto więcej popracować, aby osiągnąć swoje cele.
Wartości wytężonej pracy poświęcono ostatnio wiele badań. Niektórzy naukowcy uważają, że wytrwałość u dzieci może być jednym z czynników przyczyniających się do sukcesu w przyszłości. Jedni badacze skłaniają się ku tezie, że poziom inteligencji determinuje przyszłe osiągnięcia, a inni – że to właśnie wytrwałość jest najważniejsza w realizacji osobistych celów.
Badanie cierpliwości
Laura Schulz i autorka artykułu w „Science" Julia Leonard były zaintrygowane pytaniem, w jaki sposób dzieci mogą nauczyć się doceniać wysiłek w bardzo wczesnym wieku, a także jak podejmują decyzje – kiedy należy się starać, a kiedy nie warto.