[b] A czy będzie mógł pełnić jednocześnie funkcję radnego?[/b]
[b]Tak[/b] Nie może być jednak członkiem partii politycznej. Obecni sekretarze miasta i województw też będą musieli podporządkować się tej zasadzie. Jeżeli zatem mają mandat radnego i są na liście partii politycznej, z dniem wejścia w życie ustawy (czyli 1 stycznia 2009 r.) muszą zrezygnować z członkostwa w niej.
[b] Z art. 5 ust. 4 ustawy wynika, że kierownik urzędu ma prawo upoważnić sekretarza do wykonywania w jego imieniu zadań, w szczególności z zakresu zapewnienia właściwej organizacji pracy urzędu oraz realizowania polityki zarządzania zasobami ludzkimi. Czy prezydent miasta nie może powierzyć nikomu innemu wykonywanych przez siebie obowiązków? Czy te zadania są zastrzeżone tylko dla sekretarza?[/b]
[b]Nie[/b] Ten przepis nie wprowadza takich ograniczeń. Sugeruje jedynie, jakie kompetencje leżą w gestii sekretarza. W praktyce to szef urzędu decyduje, jaki będzie ich zakres, i niewykluczone że część obowiązków przejmie inny urzędnik, ale nie sekretarz.
[srodtytul]Rząd nie ustali płacy [/srodtytul]
[b] Nowelizacja ustawy wprowadza decentralizację wynagrodzeń. Na czym ma ona polegać i kto będzie teraz określał wysokość pensji urzędników samorządowych? Czy w związku z tą decentralizacją będę one wyższe?[/b]
Dotychczas minimalne i maksymalne stawki wynagrodzeń na stanowiskach pracy określał rząd w przepisach wykonawczych. Dlatego dyrektor czy naczelnik wydziału w mieście nie mógł zarobić więcej, niż wynikało z tych regulacji. Ustawa wprowadza małą rewolucję, bo od 1 stycznia 2009 r. pozostaną jedynie minimalne pułapy poborów. Maksymalny ich poziom określi odpowiednio prezydent, burmistrz lub wójt. Jeżeli gmina jest bogata, to nie ma przeszkód, aby zatrudnieni w niej fachowcy zarabiali więcej.
[b] Czy zmiany w systemie wynagrodzeń wiążą się z opracowaniem regulaminów wynagradzania w jednostkach samorządowych?[/b]
[b]Tak[/b] Zasady systemu płatności wynagrodzeń w poszczególnych urzędach muszą precyzować przepisy wewnętrzne. Nie może być bowiem tak, że burmistrz czy prezydent miasta ma pełną dowolność w kształtowaniu zarobków pracowników. Regulaminy trzeba będzie uzgodnić z zakładową organizacją związkową.
[srodtytul]Przygotowanie do pracy najpierw[/srodtytul]
[b] Czy osoba zwolniona z obowiązku odbycia służby przygotowawczej musi przystąpić do egzaminu sprawdzającego wiedzę?[/b]
[b]Tak[/b] Jest to takie samo rozwiązanie, jak w służbie cywilnej. Kierownik jednostki decyduje o zakresie i czasie trwania służby przygotowawczej, ale zawsze zakończonej egzaminem.
[b] Czy w regulaminie służby przygotowawczej mogą znaleźć się postanowienia o egzaminach powtórkowych dla pracowników, którym nie powiodło się za pierwszym razem?[/b]
[b]Tak[/b] Ustawa reguluje tę kwestię ogólnie, szczegóły zależą od kierownika jednostki.
[b] Czy w art. 22 pkt 3 ustawy pod pojęciem „pozostała dokumentacja w sprawach związanych ze stosunkiem pracy” należy również rozumieć dokumentację płacową? Jeżeli tak, czy nie powinno to być precyzyjnie zaznaczone?[/b]
Jest to odpowiednik art. 94 pkt 9a kodeksu pracy, który zobowiązuje pracodawcę do prowadzenia dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracowników, i przepisy te mają ten sam zakres.
[ramka][b]Zobacz też [link=http://pl.youtube.com/watch?v=9pSw_Kkldp8&feature=channel]wideo z dyżuru eksperta[/link][/b][/ramka]