Clear Channel wciąż z tyłu

Spadną inwestycje firm. Sieci tablic ogłoszeniowych obiecały właścicielom poprawę wyników w 2009 r.

Publikacja: 24.08.2009 03:00

Dla firm outdoorowych ubiegły rok był trudniejszy niż wcześniejsze lata. Nawet wyższe przychody nie

Dla firm outdoorowych ubiegły rok był trudniejszy niż wcześniejsze lata. Nawet wyższe przychody nie zapewniły poprawy wyniku finansowego.

Foto: Rzeczpospolita

Właśnie złożone w Krajowym Rejestrze Sądowym roczne sprawozdania spółek outdoorowych dowodzą, że branżowi liderzy mogą mieć i sukcesy, i poważne kłopoty.

Pod względem tempa wzrostu przychodów w 2008 r. pozytywnie wyróżniał się Stroer Polska kontrolowany przez niemiecką grupę Stroer out of Home. Dzięki m.in. połączeniu ze spółkami zależnymi Stroer Promocja Plakatu oraz Max i Plak zanotował 11-proc. wzrost przychodów. Po połączeniu z Max i Plak SP stał się właścicielem nośników typu infoscreen, czyli elektronicznych ekranów w metrze warszawskim wyświetlających informacje w trybie online.

Drugi pod względem tempa rozwoju okazał się Art Marketing Syndicate kontrolowany przez Agorę. Jego wpływy ze sprzedaży (m.in. dzięki zamówieniom od spółki matki) powiększyły się rok do roku o nieco ponad 8 proc. (przychody grupy o ponad 10 proc.).

Zarówno SP, jak i AMS są rentowne, choć ich zyski netto w ubiegłym roku spadły o ponad 40 proc. W przypadku SP zawiniło przede wszystkim zadłużenie wobec właściciela. Po przeszacowaniu pożyczek z euro przy uwzględnieniu słabszego kursu złotego firma wykazała 5,4 mln zł dodatkowych kosztów, a jej zysk netto skurczył się do 7,1 mln zł. Zarząd w sprawozdaniu finansowym zwrócił za to uwagę na blisko 13-proc. wzrost EBITDA (wyniku operacyjnego powiększonego o amortyzację), która w 2008 r. wyniosła 28,6 mln zł. Wskaźnik ten jest zwykle istotny, gdy firma ma dług bankowy (Stroer korzysta ze wsparcia Raiffeisen Bank Polska) lub szykowana jest do sprzedaży.

„Niewątpliwie jest potencjał do poprawy tego wskaźnika” – napisał zarząd SP w komentarzu. Spółka wprowadziła plan poprawy efektywności operacyjnej: redukuje koszty i likwiduje nierentowne nośniki. Zapowiedziała też radykalne cięcie inwestycji z 22,5 mln zł w 2008 r. do 7 mln zł w bieżącym.

Clear Channel Poland radzi sobie od lat najsłabiej. W 2008 r. odnotował tylko 4-proc. wzrost przychodów i był pod kreską. Część amerykańskiego koncernu zaczyna dusić dług zaciągnięty u bezpośredniego właściciela – Clear Channel International Holding B.V., który na koniec grudnia wyniósł 39,6 mln zł. Tylko odsetki od pożyczek wyniosły w ubiegłym roku 2,52 mln zł.

Audytor spółki Ernst & Young wskazał, że skala strat CCP i fakt, że wartość jego majątku obrotowego jest mniejsza niż dług, może wskazywać na zagrożenie płynności. Na ratunek firmie przyszedł w czerwcu właściciel, który zapewnił, że nie będzie się domagał spłaty wymagalnego długu przez 12 miesięcy od sporządzenia sprawozdania.

Zarząd CCP obiecał poprawić wyniki. Zwolnił 14 osób (18 proc. załogi), a firma zaczęła demontaż tablic nieprzynoszących oczekiwanych zysków. W raporcie podano, że spółka nie przewiduje nowych inwestycji w majątek trwały.

Właśnie złożone w Krajowym Rejestrze Sądowym roczne sprawozdania spółek outdoorowych dowodzą, że branżowi liderzy mogą mieć i sukcesy, i poważne kłopoty.

Pod względem tempa wzrostu przychodów w 2008 r. pozytywnie wyróżniał się Stroer Polska kontrolowany przez niemiecką grupę Stroer out of Home. Dzięki m.in. połączeniu ze spółkami zależnymi Stroer Promocja Plakatu oraz Max i Plak zanotował 11-proc. wzrost przychodów. Po połączeniu z Max i Plak SP stał się właścicielem nośników typu infoscreen, czyli elektronicznych ekranów w metrze warszawskim wyświetlających informacje w trybie online.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie