Wybory mogą spowolnić zmiany w mediach

Legalizacja ukrytej reklamy, start cyfrowej telewizji naziemnej i więcej płatnych serwisów w sieci – to najważniejsze wydarzenia na rynku mediowym w tym roku

Publikacja: 02.01.2010 00:32

Na rynku reklamy będzie lepiej w 2011 r.

Na rynku reklamy będzie lepiej w 2011 r.

Foto: Rzeczpospolita

Najwięcej kontrowersji budzi złagodzenie zasad product placementu, czyli tzw. ukrytej reklamy, wynikające z wprowadzenia do polskiego prawa tzw. dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych.

– Poluzowanie przepisów w tym zakresie umożliwi zwiększanie przychodów w okresie spadających wpływów z reklam – mówi Andrzej Zarębski, medioznawca i szef rady nadzorczej Polskiego Operatora Telewizyjnego. Jeśli zmiany zostaną uwzględnione w prawie, w komercyjnych mediach będzie można przerywać programy i filmy reklamami nie co 20 minut jak obecnie, ale co dziesięć.

– Legalizacja product placementu w mediach elektronicznych wywołuje niepokój wydawców prasy, bo może osłabić ofertę reklamową mediów drukowanych. Mój głęboki niepokój budzi też pomysł przerywania reklamami programów informacyjnych, publicystycznych, a zwłaszcza edukacyjnych – mówi Wiesław Podkański, prezes Izby Wydawców Prasy. Wydawcy – zgodnie z ustawą o VAT – product placement lub kolumny sponsorowane muszą księgować jako powierzchnię reklamową.

Na rynku prasowym na pewno można się spodziewać w tym roku nowych tytułów w prasie specjalistycznej i wśród tzw. magazynów konsumenckich. Wydawcy będą też zapewne – wzorem zachodnich konkurentów – eksperymentować z płatnymi serwisami w sieci, by podnosić swoje wpływy z innych źródeł niż kurczący się rynek reklamy prasowej. Możliwe są kolejne procesy o bezprawne wykorzystywanie w sieci treści wydawców.

Najwięksi nadawcy liczą też, że w tym roku zaczną wreszcie nadawać w ramach cyfrowej telewizji naziemnej. – Możliwa jest również zmiana koncepcji dwóch pierwszych multipleksów cyfrowej telewizji naziemnej: przesunięcie analogowych stacji nadawców prywatnych na drugi cyfrowy multipleks, który wystartuje wcześniej niż pierwszy. Umożliwienie pokazywania kanałów płatnych daje szanse na częściowe sfinansowanie przez nadawców dekoderów koniecznych do odbierania takiej telewizji – mówi Andrzej Zarębski.

Według naszych informacji resort infrastruktury chciałby też, by najpóźniej w połowie roku została przyjęta ustawa, która określi wreszcie tryb wprowadzania telewizji cyfrowej w Polsce. Dotychczas zakładano, że ruszy ona we wrześniu 2009 r. W grudniu Komitet Rady Ministrów do spraw Informatyzacji i Łączności przyjął założenia do ustawy.

Nie wiadomo też, czy w Polsce zacznie działać telewizja mobilna. – Trwają testy, które mają przesądzić, w jakiej formule taka usługa mogłaby ruszyć. Jej rynkowy sukces stoi jednak pod znakiem zapytania – uważa Andrzej Zarębski.

Eksperci podkreślają też, że prace ustawodawcze dotyczące np. prawa prasowego i autorskiego mogą zostać spowolnione z powodu tegorocznych wyborów prezydenckich. – Politycy często unikają wówczas podejmowania trudnych decyzji – zauważa Wiesław Podkański.

Najwięcej kontrowersji budzi złagodzenie zasad product placementu, czyli tzw. ukrytej reklamy, wynikające z wprowadzenia do polskiego prawa tzw. dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych.

– Poluzowanie przepisów w tym zakresie umożliwi zwiększanie przychodów w okresie spadających wpływów z reklam – mówi Andrzej Zarębski, medioznawca i szef rady nadzorczej Polskiego Operatora Telewizyjnego. Jeśli zmiany zostaną uwzględnione w prawie, w komercyjnych mediach będzie można przerywać programy i filmy reklamami nie co 20 minut jak obecnie, ale co dziesięć.

Pozostało 80% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie