Łączne udziały TVP 1, TVP 2, TVP Info, TVN, Polsat, TV 4 i TV Puls w ogólnopolskiej widowni w pierwszym kwartale 2010 r. były niższe niż rok wcześniej w tym samym czasie. Obecnie wynoszą 72,3 proc., podczas gdy przed rokiem było to 75,6 proc..
To tendencja widoczna nie tylko na polskim rynku od wielu miesięcy – ogólnotematyczne stacje ustępują pola coraz liczniejszym i bardziej zróżnicowanym kanałom tematycznym. – Małe kanały wciąż rosną dużo szybciej niż duże, ogólnotematyczne. Zwiększa się zarówno ich udział w widowni, jak i wpływy reklamowe. Prognozujemy, że w tym roku udział w rynku reklamowym straci przede wszystkim TVP, natomiast TVN i Polsatowi uda się go utrzymać – mówi Leszek Iwaszko, analityk KBC Securities.
Po trzech miesiącach tego roku średni udział TVP 1 w ogólnopolskiej widowni wynosił według AGB Nielsen Media Research 20,83 proc. (rok wcześniej było to 22,31 proc.), TVP 2 – 15,01 proc. (rok wcześniej 16,07 proc.), Polsatu – 13,82 proc. (14,55 proc.), a TVN – 15,03 (rok wcześniej 15,87 proc.). Wzrosły udziały w widowni TV 4, TVP Info i TV Puls.
Paradoksalnie, łączne cennikowe wpływy reklamowe siedmiu wymienionych kanałów zwiększyły się jednak rok do roku o 28 proc., do 2,2 mld zł. Przyczyniły się do tego podwyżki cen reklam. Jak podawał Presserwis, w marcu koszt dotarcia z reklamą do tej samej grupy widzów co rok wcześniej w TVN wzrósł średnio o 15 proc., w Polsacie – o 17 proc., a w TVP cenniki zdrożały średnio o 5,4 proc.
Pokazywane przez AGB wpływy cennikowe mówią jednak niewiele, bo w rzeczywistości stacje udzielają swoim klientom wysokich rabatów, a część czasu reklamowego sprzedają taniej jako tzw. pakiety GRP (firmy kupują czas reklamowy z gwarancją dotarcia do określonej widowni, nie precyzują terminu ich emisji).