Euro 2012 nie pomogło telewizji

Mistrzostwa Euro 2012, na których organizująca relacje z tej imprezy, Telewizja Polska, straci ponad 50 mln zł, nie wzmocniły reklamowego rynku

Publikacja: 02.07.2012 21:24

Euro 2012 nie pomogło telewizji

Foto: Fotorzepa, pn Piotr Nowak

Słabe perspektywy dla telewizji, mimo Euro

Mistrzostwa Euro 2012, na których organizująca relacje z tej imprezy, Telewizja Polska, straci ponad 50 mln zł, nie pomogło reklamowemu rynkowi.

Sprzedający reklamy w kanałach tematycznych broker AtMedia spodziewa się, że w związku z tym, iż mimo Euro 2012, pojawiły się sygnały spowolnienia na rynku reklamowym, druga połowa roku w telewizji  może być trudniejsza niż pierwsza. – W ostrożnym scenariuszu zakładamy 12 proc. wzrost wpływów reklamowych stacji tematycznych i powyżej 10 proc. spadek anten ogólnopolskich telewizji naziemnych – mówi Marcin Boroszko, prezes AtMediów.  Według szacunków firmy rynek reklamy telewizyjnej skończył pierwsze półrocze 2012 r. na „lekkim minusie".- Spadek wpływów reklamowych największych anten okazał się dużo wyższy (ok. 10 proc.) niż zakładany przez nas – głównie za sprawą dołującej od kilku już sezonów TVP. Jedynym jasnym punktem na mapie czterech głównych nadawców pozostaje stabilny Polsat – mówi Boroszko.

Tracą duzi gracze, rosną mali

Z danych Nielsen Audience Measurement (NAM) wynika, że w tzw. Wielkiej Czwórce stacji (TVP1, TVP2, TVN i Polsat – red.) , której łączny udział w rynku oglądalności spadł w I półroczu do niecałych 58 proc. ( z prawie 62 proc. rok wcześniej), tylko Polsat poprawił udziały w ogólnopolskiej widowni (patrz: wykres). Najwyższe cennikowe (czyli przed odliczeniem rabatów przyznawanych reklamodawcom) wpływy reklamowe – 1,73 mld zł, wzrost r/r o 11,5 proc. - osiągnął TVN, kolejny był Polsat z wpływami na poziomie 1,67 mld zł (o 5,7 proc. więcej niż rok wcześniej).

Zdaniem AtMediów małe kanały tematyczne nadal będą w tym roku rosły w siłę kosztem gigantów. – Całorocznie rynek reklamy w stacjach tematycznych wzrośnie w 2012 r. z ok. 750 mln zł netto w ub.r. do ok. 840 mln zł. Przy założeniu ok. 10 proc. spadku telewizji naziemnych, udział segmentu kanałów tematycznych wyniesie 23-25 proc. w 2012 roku -  mówi Marcin Boroszko.

TVP w czerwcu lepiej niż konkurencja

Wpływy TVP1 i TVP2 w I półroczu w porównaniu z analogicznym okresem 2011 r. spadły, mimo mistrzostw Euro 2012, jakie relacjonowała na zasadach wyłączności Telewizja Polska przez cały czerwiec. Ale w samym okresie Euro jej wyniki oglądalności w najbardziej interesującej reklamodawców grupie widzów wieku 16-49 lat były lepsze niż przed rokiem. - Porównując okres Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej (8.VI-1.VII) w telewizji do tego samego okresu rok wcześniej widać,  że TVP znacząco zyskała na udziałach w oglądalności. W 2011 udział łączny stacji TVP1, TVP2, TVP Sport i TVP HD, czyli tych, które nadawały transmisje z meczy Euro 2012, wzrósł z 24,5 proc. do 33,9 proc. Najwięcej zyskała TVP1 – jej wynik poprawił się z z 12,8 proc. w 2011 r. do 18,9 proc. w 2012 r. W tym samym okresie udział TVN spadł z 15,8 proc. do 10,3 proc., a Polsatu zmniejszył się z 16,8 proc. do 12,7 proc. – zauważa Marcin Wiśniewski, szef działu zakupów telewizyjnych w domu mediowym Equinox Polska.

Jak dodaje, przychody anten TVP nadających mecze wzrosły cennikowo z 235 mln do 309 mln (czyli o 31 proc.). Przychody cennikowe TVN w tych okresach zanotowały nieznaczny wzrost z 216 mln do 219 mln (o 2 proc.), a Polsat zanotował spadek z 227 mln do 190 mln (o 8 proc.). - Widać wyraźnie, że Euro 2012 pozwoliło TVP zwiększyć udziały i w oglądalności i w przychodach, czy przełoży się to na okres po mistrzostwach czas pokaże. Niedługo TVP będzie nadawać transmisje z Igrzysk Olimpijskich (od 27.VII do 12.VIII) i niewątpliwie wpłynie to na kolejny wzrost oglądalności i przychodów – mówi Wiśniewski.

TVP straci na Euro 2012

Jak podliczył NAM, średnia oglądalność relacji z Euro 2012 we wszystkich relacjonujących ją stacjach TVP wyniosła 7,5 mln widzów, co dało TVP średni udział w rynku oglądalności na poziomie 51 proc. - Przynajmniej jedną minutę którekolwiek ze spotkań obejrzało 32,2 mln osób, co stanowi 90,25 proc. z grupy osób powyżej 4 roku życia, posiadających odbiorniki telewizyjne – podał NAM.

Rekordowo wysoka oglądalność w historii badań przyniósł TVP mecz Polska-Rosja oglądało średnio 14,5 mln osób, a jeśli doliczy się do tego zaproszonych przez te gospodarstwa domowe na oglądanie meczu gości – było to ponad 15,4 mln ludzi.

Mimo tego i wysokich, zdaniem branży, cen reklam przy relacjach z Euro, TVP straci na organizowaniu relacji z tej imprezy 50-60 mln zł – zapowiedział zarząd firmy.

Słabe perspektywy dla telewizji, mimo Euro

Mistrzostwa Euro 2012, na których organizująca relacje z tej imprezy, Telewizja Polska, straci ponad 50 mln zł, nie pomogło reklamowemu rynkowi.

Pozostało 96% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie