W ostatnim tygodniu października na rynek tabletów wkroczy kolejny ważny gracz, Microsoft. Wtedy odbędzie się premiera najnowszego systemu operacyjnego tej firmy – Windows 8. Jest to platforma przełomowa, bo przeznaczona zarówno dla komputerów PC, jak i tabletów oraz  smartfonów.

Microsoft, lider rynku oprogramowania, od dawna poszukiwał sposobu na podbój branży mobilnej. Powodzenia na tym gruncie nie zapewniła firmie platforma Windows 7, która nie sprawdziła się na tabletach. Zmienić to ma Windows 8. Na fali przygotowań do jego premiery Microsoft zaprezentował Surface – „pierwszy wzorcowy tablet, który pokazuje pełnię możliwości systemu Windows 8", jak opisał to urządzenie Steve Ballmer, szef Microsoftu. Surface jest bardzo podobny do iPada, ale ma więcej funkcji i przeznaczony dla większej grupy klientów.

– W tablecie Microsoftu nie widzę pogromcy iPada, choć to urządzenie ma duży potencjał – powiedziała agencji Reuters Sarah Rotman Epps, analityk firmy Forrester.

Surface jest tylko jednym z wielu urządzeń z ekranem dotykowym, które korzystają z platformy Windows 8. Tej jesieni nastąpi istny wysyp takich gadżetów, wyprodukowanych przez firmy:  Asus, Acer, Lenovo czy HP. Dzięki Windows 8 Microsoft ma szansę zdobyć do 2015 roku ponad 10 proc. rynku tabletów – twierdzą analitycy Gartnera. Do tego czasu udział iPadów spadnie z niemal 70 proc. do 45,6 proc.

Według IDC sprzedaż tabletów na świecie w 2012 roku wzrośnie do 106 mln sztuk w porównaniu z 69 mln, które rozeszły się w 2011 roku.