Mobilni internauci coraz bardziej w modzie

Mobilni internauci rosną w siłę. W Polsce ich zachowania coraz bardziej interesują firmy.

Publikacja: 26.09.2013 11:48

Mobilni internauci coraz bardziej w modzie

Foto: Bloomberg

Z opublikowanego wczoraj badania, jakie instytut MillwardBrown przeprowadził dla firmy Eniro Polska (właściciel Panoramy Firm), wynika, że wśród tych osób, które mają już w Polsce smartfony i wchodzą za ich pośrednictwem do sieci, codziennie lub prawie codziennie robi to większość – 72 proc.

Z tabletu codziennie lub prawie codziennie z Internetu korzysta ponad połowa mobilnych internautów (54 proc.), a z komputera, który ma najdłuższą rynkową historię – prawie wszyscy (96 proc.).

3,1 mln tylu użytkowników tabletów mamy w Polsce wg IAB Polska

Każde z tych urządzeń ma jednak oczywiście swoją specyfikę. Mniejsze i związku z tym wygodniejsze smartfony częściej są używane „na szybko" poza domem, zwłaszcza w sytuacji, gdy trzeba sprawdzić rozkład jazdy komunikacji miejskiej czy trasę dojazdu. Będąc w drodze, z tabletu korzysta 48 proc. mobilnych internautów, a ze smartfona aż 82 proc. z nich (w samochodzie po tablet sięgają 43 proc., a po smartfona 62 proc.). – Mocną stroną tabletów są z kolei lepsze parametry, które umożliwiają bardziej komfortowe oglądanie materiałów wideo – zauważa Magdalena Wypychowicz z zarządu Eniro Polska. Telewizję internetową, wideo na żądanie w sieci i inne materiały wideo ogląda 65 proc. posiadaczy tabletów i 41 proc. właścicieli smartfonów. Za to przy nawigacjach i lokalizatorach tendencja jest odwrotna – używa ich 70 proc. posiadaczy smartfonów, ale tylko niecała jedna trzecia (31 proc.) tabletów.

W Polsce najczęściej z obu typów urządzeń korzysta się jednak po to, by sprawdzić lub wysłać e-mail (robi to 78 proc. właścicieli smartfonów oraz 75 proc. właścicieli tabletów) albo poczytać najnowsze informacje (deklaruje to 81 proc. smartfonowców i 73 proc. tabletowców). Millward Brown przebadał 542 osoby korzystające z Internetu w smartfonach w wieku 18–65 lat.

Reklama
Reklama

Facebook coraz bardziej mobilny

Na większych i bardziej rozwiniętych pod względem korzystania z mobilnych urządzeń rynkach, jak USA, Wielka Brytania, Australia, gdzie bada się czas poświęcany na poszczególne aktywności wykonywane na tabletach, widać z kolei, że te urządzenia są używane głównie do korzystania z materiałów rozrywkowych.

Z prezentowanych niedawno badań Gartnera przeprowadzonych w tych państwach widać, że połowa czasu spędzanego nad tabletem upływa ich właścicielom na korzystaniu z rozrywki (grają na nich w gry, czytają e-booki, oglądają materiały telewizyjne albo słuchają muzyki i stacji radiowych). Tablety częściej niż smartfony są wykorzystywane w trakcie wykonywania innych czynności. – Najczęściej są używane między godziną 19 i 22. To oznacza, że często korzysta się z nich w czasie oglądania telewizji i innych zajęć domowych. Smartfonów częściej używa się w ciągu dnia, gdy w biegu szybko trzeba coś sprawdzić w Internecie lub być na bieżąco z wydarzeniami na portalach społecznościowych – komentuje wyniki nadania Meike Escherich, główny analityk ds. badań Gartnera.

Ponad jedną czwartą czasu spędzonego nad tabletem zabiera ich właścicielom w USA, Wielkiej Brytanii i Australii komunikowanie się przez e-maile czy portale społecznościowe. Wzrost zainteresowania ze strony mobilnych użytkowników obserwuje największy portal społecznościowy świata – Facebook. – Przed wejściem na giełdę jedna trzecia użytkowników portalu korzystała z niego za pośrednictwem platform mobilnych. Obecnie są to już dwie trzecie – mówi Marcin Bruś z polskiego oddziału Facebooka.

Globalnie z 1,15 mld użytkowników portalu 819 mln korzysta z niego z komórki lub tabletu, a 219 mln wchodzi na portal już tylko z takich urządzeń. Facebook nie podaje, jak to wygląda w Polsce. Z informacji „Rz" wynika, że z ok. 10 mln użytkowników 5,8 mln to już dziś użytkownicy mobilni. Rynek reklamy kierowanej do tych użytkowników na razie jednak w Polsce dopiero się buduje. – Polska nie jest w czołówce krajów, które szybko wykorzystują nowe narzędzia, takie jak reklama mobilna. Ale to się zmienia, szybko się w tym kierunku rozwijamy – zapewnia Ilja Kondratyuk z polskiego Facebooka. Firmy, które już zdecydowały się w Polsce na reklamowanie się na Facebooku w wersji dla użytkowników mobilnych, to najczęściej firmy internetowe, zwłaszcza te, które utrzymują się z posiadanych aplikacji mobilnych, lub np. producenci gier.

Rządzi Android

Aplikacji będzie coraz więcej, gdy ruch mobilny w polskiej sieci zacznie stanowić więcej niż pojedyncze procenty wszystkich wejść (pod tym względem na razie znajdujemy się w ogonie Europy – patrz  wykres). Według analityków Gemiusa mamy jednak szansę na koniec tego roku na ok. 10 proc. wszystkich wejść do Internetu pochodzących z urządzeń mobilnych.

Z badań zleconych przez Eniro Polska wynika, że gros (83 proc.) polskich właścicieli smartfonów ma już dziś smartfon z ekranem dotykowym, w 69 proc. przypadków smartfony, z których Polacy wchodzą do sieci, działają w oparciu o system Android, po 9 proc. stanowią użytkownicy inteligentnych telefonów z systemem Windows Phone i Symbian, 5 proc. – z systemem iOS.

Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama