Mobilni internauci coraz bardziej w modzie

Mobilni internauci rosną w siłę. W Polsce ich zachowania coraz bardziej interesują firmy.

Publikacja: 26.09.2013 11:48

Mobilni internauci coraz bardziej w modzie

Foto: Bloomberg

Z opublikowanego wczoraj badania, jakie instytut MillwardBrown przeprowadził dla firmy Eniro Polska (właściciel Panoramy Firm), wynika, że wśród tych osób, które mają już w Polsce smartfony i wchodzą za ich pośrednictwem do sieci, codziennie lub prawie codziennie robi to większość – 72 proc.

Z tabletu codziennie lub prawie codziennie z Internetu korzysta ponad połowa mobilnych internautów (54 proc.), a z komputera, który ma najdłuższą rynkową historię – prawie wszyscy (96 proc.).

3,1 mln tylu użytkowników tabletów mamy w Polsce wg IAB Polska

Każde z tych urządzeń ma jednak oczywiście swoją specyfikę. Mniejsze i związku z tym wygodniejsze smartfony częściej są używane „na szybko" poza domem, zwłaszcza w sytuacji, gdy trzeba sprawdzić rozkład jazdy komunikacji miejskiej czy trasę dojazdu. Będąc w drodze, z tabletu korzysta 48 proc. mobilnych internautów, a ze smartfona aż 82 proc. z nich (w samochodzie po tablet sięgają 43 proc., a po smartfona 62 proc.). – Mocną stroną tabletów są z kolei lepsze parametry, które umożliwiają bardziej komfortowe oglądanie materiałów wideo – zauważa Magdalena Wypychowicz z zarządu Eniro Polska. Telewizję internetową, wideo na żądanie w sieci i inne materiały wideo ogląda 65 proc. posiadaczy tabletów i 41 proc. właścicieli smartfonów. Za to przy nawigacjach i lokalizatorach tendencja jest odwrotna – używa ich 70 proc. posiadaczy smartfonów, ale tylko niecała jedna trzecia (31 proc.) tabletów.

W Polsce najczęściej z obu typów urządzeń korzysta się jednak po to, by sprawdzić lub wysłać e-mail (robi to 78 proc. właścicieli smartfonów oraz 75 proc. właścicieli tabletów) albo poczytać najnowsze informacje (deklaruje to 81 proc. smartfonowców i 73 proc. tabletowców). Millward Brown przebadał 542 osoby korzystające z Internetu w smartfonach w wieku 18–65 lat.

Facebook coraz bardziej mobilny

Na większych i bardziej rozwiniętych pod względem korzystania z mobilnych urządzeń rynkach, jak USA, Wielka Brytania, Australia, gdzie bada się czas poświęcany na poszczególne aktywności wykonywane na tabletach, widać z kolei, że te urządzenia są używane głównie do korzystania z materiałów rozrywkowych.

Z prezentowanych niedawno badań Gartnera przeprowadzonych w tych państwach widać, że połowa czasu spędzanego nad tabletem upływa ich właścicielom na korzystaniu z rozrywki (grają na nich w gry, czytają e-booki, oglądają materiały telewizyjne albo słuchają muzyki i stacji radiowych). Tablety częściej niż smartfony są wykorzystywane w trakcie wykonywania innych czynności. – Najczęściej są używane między godziną 19 i 22. To oznacza, że często korzysta się z nich w czasie oglądania telewizji i innych zajęć domowych. Smartfonów częściej używa się w ciągu dnia, gdy w biegu szybko trzeba coś sprawdzić w Internecie lub być na bieżąco z wydarzeniami na portalach społecznościowych – komentuje wyniki nadania Meike Escherich, główny analityk ds. badań Gartnera.

Ponad jedną czwartą czasu spędzonego nad tabletem zabiera ich właścicielom w USA, Wielkiej Brytanii i Australii komunikowanie się przez e-maile czy portale społecznościowe. Wzrost zainteresowania ze strony mobilnych użytkowników obserwuje największy portal społecznościowy świata – Facebook. – Przed wejściem na giełdę jedna trzecia użytkowników portalu korzystała z niego za pośrednictwem platform mobilnych. Obecnie są to już dwie trzecie – mówi Marcin Bruś z polskiego oddziału Facebooka.

Globalnie z 1,15 mld użytkowników portalu 819 mln korzysta z niego z komórki lub tabletu, a 219 mln wchodzi na portal już tylko z takich urządzeń. Facebook nie podaje, jak to wygląda w Polsce. Z informacji „Rz" wynika, że z ok. 10 mln użytkowników 5,8 mln to już dziś użytkownicy mobilni. Rynek reklamy kierowanej do tych użytkowników na razie jednak w Polsce dopiero się buduje. – Polska nie jest w czołówce krajów, które szybko wykorzystują nowe narzędzia, takie jak reklama mobilna. Ale to się zmienia, szybko się w tym kierunku rozwijamy – zapewnia Ilja Kondratyuk z polskiego Facebooka. Firmy, które już zdecydowały się w Polsce na reklamowanie się na Facebooku w wersji dla użytkowników mobilnych, to najczęściej firmy internetowe, zwłaszcza te, które utrzymują się z posiadanych aplikacji mobilnych, lub np. producenci gier.

Rządzi Android

Aplikacji będzie coraz więcej, gdy ruch mobilny w polskiej sieci zacznie stanowić więcej niż pojedyncze procenty wszystkich wejść (pod tym względem na razie znajdujemy się w ogonie Europy – patrz  wykres). Według analityków Gemiusa mamy jednak szansę na koniec tego roku na ok. 10 proc. wszystkich wejść do Internetu pochodzących z urządzeń mobilnych.

Z badań zleconych przez Eniro Polska wynika, że gros (83 proc.) polskich właścicieli smartfonów ma już dziś smartfon z ekranem dotykowym, w 69 proc. przypadków smartfony, z których Polacy wchodzą do sieci, działają w oparciu o system Android, po 9 proc. stanowią użytkownicy inteligentnych telefonów z systemem Windows Phone i Symbian, 5 proc. – z systemem iOS.

Z opublikowanego wczoraj badania, jakie instytut MillwardBrown przeprowadził dla firmy Eniro Polska (właściciel Panoramy Firm), wynika, że wśród tych osób, które mają już w Polsce smartfony i wchodzą za ich pośrednictwem do sieci, codziennie lub prawie codziennie robi to większość – 72 proc.

Z tabletu codziennie lub prawie codziennie z Internetu korzysta ponad połowa mobilnych internautów (54 proc.), a z komputera, który ma najdłuższą rynkową historię – prawie wszyscy (96 proc.).

Pozostało 91% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie