Tablety będą schodzić jak ciepłe bułeczki

Ten rok przyniesie dalsze zwyżki sprzedaży tabletów i smartfonów. Producenci szacują, że tych pierwszych sprzeda się aż o 44 procent więcej niż w 2013 roku.

Aktualizacja: 20.01.2014 07:18 Publikacja: 20.01.2014 01:00

Tablety będą schodzić jak ciepłe bułeczki

Foto: Bloomberg

Według najnowszych szacunków Związku Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego Branży RTV i IT  (ZIPSEE) w tym roku sprzeda się w Polsce 2,01 mln tabletów. To o 44 proc. więcej niż w 2013 r.

Wpływy z ich sprzedaży będą jednak rosnąć znacznie wolniej, bo tylko o 15 proc. do 260 mln euro. Powodem tej różnicy jest spadek średniej  ceny urządzeń z 161 euro do 129 euro.

Z szacunków IDC Polska wynika, że tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2013 r. udało się sprzedać w Polsce 1,36 mln tabletów. – Od początku ich sprzedaży w naszym kraju (2010 r.) do trzeciego kwartału tego roku włącznie sprzedało się ok. 2,5 mln tych urządzeń – udzielił niedawno dla „Rz" komentarza Damian Godos, starszy analityk w IDC Polska. Producent tabletów, GoClever, szacował natomiast, że 2013 r. może przynieść branży dwu- a nawet trzykrotny wzrost sprzedaży – do ponad 2 mln urządzeń.

Znacząca część polskiego rynku przypada na najtańsze modele. Według IDC urządzenia kosztujące do 600 zł brutto  to ok. 35 proc. rynku. GoClever szacowało niedawno, że połowa rynku to urządzenia kosztujące poniżej 100 euro. Często są to tablety lokalnych marek.

Popularyzacja tańszych wyrobów regionalnych producentów to jeden z powodów rosnącej popularności tabletów. W Tesco przed świętami tablet marki Lark (FreeMe 70.65) był dostępny już za 149 zł.

– Tablety stały się jednymi z najpopularniejszych urządzeń elektroniki użytkowej, jakie klienci Tesco kupują pod choinkę swoim najbliższym – komentował Michał Sikora rzecznik Tesco Polska. Jak podawali przedstawiciele sieci, w czasie promocji tablet był kupowany co... 45 sekund.

Według szacunków ZIPSEE nie spadną natomiast w tym roku średnie ceny telefonów komórkowych.  W wypadku smartfonów wynoszą one ok. 210 euro, a dla tzw. feature phones (czyli prostszych telefonów bez systemu operacyjnego) – 55 euro. Producenci szacują, że sprzedaż smartfonów, podobnie jak tabletów, będzie się w tym roku nadal zwiększać. Rok do roku wzrośnie o 23 proc. do 6,58 mln sztuk, a przychody z tej sprzedaży zwiększą się do 1,38 mld euro.

Telefonów bez systemu operacyjnego ma trafić na polski rynek w tym roku 2,82 mln, czyli aż o 27,02 proc. mniej niż w poprzednim. Przychody z ich sprzedaży także więc spadną – według szacunków ZIPSEE zmniejszą się do 155,1 mln euro.

GLOBALNE PROGNOZY NA PRZYSZŁOŚĆ

W 2017 r. smartfony będą stanowiły 82 proc. wszystkich telefonów trafiających na globalny rynek (sprzeda się ich wtedy 1,8 mld.) – przewiduje firma badawcza NPD Display Search. W ciągu kolejnych pięciu lat sprzedaż tego rodzaju urządzeń będzie rosła średniorocznie o 21 proc., podczas gdy sprzedaż tzw. prostszych, tradycyjnych komórek będzie w tym czasie spadać każdego roku średnio o 16 proc. Światowy rynek tabletów czekają dalsze zwyżki. Według NPD w 2013 r. klientów znalazło 255 mln sztuk tego typu urządzeń. W 2017 r. ma to być już 534 mln. IDC szacuje boom na te urządzenia elektroniczne nieco ostrożniej. Według analityków tej firmy w 2013 r. na światowy rynek trafiło 221 mln tabletów, a do 2017 r. ta liczba zwiększy się do 386 mln.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie