Większość Polaków uważa, że koncerny streamingowe powinny dzielić się z artystami

68 proc. respondentów uważa, że w razie sukcesu filmu czy serialu twórcy powinni dostawać dodatkowe wynagrodzenie, a zagraniczne platformy VOD powinny dzielić się sukcesem danej produkcji z jej twórcami.

Publikacja: 19.09.2023 14:43

Większość Polaków uważa, że koncerny streamingowe powinny dzielić się z artystami

Foto: Adobe Stock

Serwisy streamingowe są obecnie bardzo popularną formą kontaktu z kulturą, co trzeci Polak korzysta z nich codziennie, a dodatkowo widać dalszy wzrost konsumpcji kultury w ten sposób. Pandemia koronawirusa poskutkowała jednoczesnym wzrostem popularności VOD i spadkiem popularności kin - zarówno pod względem częstości korzystania z tych form, jak i proporcji korzystania z ich obu. Jak wynika z najnowszych badań SWResearch na zlecenie SFP – ZAPA, które „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza, zdaniem Polaków, twórcom należy się proporcjonalne do skali rozpowszechniania i popularności ich dzieł wynagrodzenie.

A co gdyby oznaczałoby to wzrost ceny abonamentu za streaming? - Trzeba definitywnie ukrócić szerzoną przez przeciwników wprowadzenia tantiem z internetu narrację, jakoby ich wprowadzenie powodowało podwyżkę cen za abonament. Zasadą jest, że wysokość subskrypcji wynika z polityki cenowej danej platformy, która określa ceny abonamentów globalnie bądź dla danego regionu, ale nie dla pojedynczych krajów i na którą istnienie tantiem nie ma żadnego przełożenia - mówi Małgorzata Machczyńska, radca prawny ze Stowarzyszenia Filmowców Polskich - Związku Autorów i Producentów Audiowizualnych. - Wiązanie ceny subskrypcji z tantiemami ma tylko jeden cel – zrobienie z twórców kozła ofiarnego, co przeciwnicy tantiem z internetu ochoczo wykorzystują - dodaje.

Czytaj więcej

Wojna o czas widza wchodzi w nową fazę. Telewizja ma coraz większy kłopot

Przy założeniu, że filmowcy domagają się tantiem w wysokości 1,5 proc. liczonego od przychodu platformy z abonamentu to podwyżka wyniosłaby odpowiednio 65 groszy przy pakiecie standard w wysokości 43 zł oraz 90 groszy przy pakiecie premium w wysokości 60 zł. - W innych krajach, w których wprowadzono tantiemy z internetu ceny subskrypcji nie wzrosły wraz ze zmianą ustawodawstwa krajowego. Zatem straszenie podwyżką cen w Polsce nie ma żadnego uzasadnienia i prowadzi tylko do dezinformacji kosztem twórców – dodaje.

W efekcie 81 proc. uważa, że twórcy powinni mieć udział w sukcesie swojego filmu i ich wynagrodzenie powinno odpowiadać rozmiarowi tego sukcesu. 66 proc. sądzi, że działanie platform VOD, w tym kwestie dzielenia się zyskami z twórcami materiałów, wymaga odgórnie ustalonego prawa.

- Jako reżyserkę cieszy mnie rosnąca świadomość wśród widzów, którzy rozumieją, że twórcy powinni być uczciwie wynagradzani za swoją pracę – mówi Agnieszka Smoczyńska, reżyserka i scenarzystka filmowa i teatralna. - Polska publiczność zaczyna dostrzegać problem niesprawiedliwego traktowania artystów przez cyfrowych gigantów, którzy nie dzielą się swoimi zyskami. Drenują rynek co w rezultacie zabija sztukę i ma wpływ na jakość, jak i ilość rodzimych produkcji – dodaje.

81 proc. respondentów uważa, że polskie prawo powinno chronić interesy rodzimych twórców, a według 70 proc. rząd powinien bardziej dbać o uregulowanie działalności wielkich zagranicznych korporacji cyfrowych na polskim rynku.

- Nie każdy ma możliwość oglądania filmów podczas festiwali filmowych czy w kinie, co w dużym stopniu tłumaczy popularność platform streamingowych. Ten trend jest zrozumiały – mówi dr Iga Bałos, specjalistka ds. prawa własności intelektualnej. - Polscy widzowie chcą, aby twórcy byli adekwatnie wynagradzani za swoją pracę: jeśli przyczynili się twórczo do powstania chętnie oglądanej produkcji, cieszącej się popularnością użytkowników platform, powinno to znaleźć odzwierciedlenie w zarobkach filmowców – dodaje.

Serwisy streamingowe są obecnie bardzo popularną formą kontaktu z kulturą, co trzeci Polak korzysta z nich codziennie, a dodatkowo widać dalszy wzrost konsumpcji kultury w ten sposób. Pandemia koronawirusa poskutkowała jednoczesnym wzrostem popularności VOD i spadkiem popularności kin - zarówno pod względem częstości korzystania z tych form, jak i proporcji korzystania z ich obu. Jak wynika z najnowszych badań SWResearch na zlecenie SFP – ZAPA, które „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza, zdaniem Polaków, twórcom należy się proporcjonalne do skali rozpowszechniania i popularności ich dzieł wynagrodzenie.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Nowy „Plus Minus”: 20 lat Polski w UE. Dobrze wyszło (tylko teraz nie wychodźmy!)
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Media
Koniec ekspansji platform streamingowych? Netflix ukryje dane
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?