Iran zakazuje kobietom występowania w reklamach. Powodem nagranie z lodem

Islamska Republika Iranu zakazała kobietom występowania w reklamach. Ministerstwo kultury oparło zakaz na prawie czystości.

Publikacja: 10.08.2022 15:26

Iran zakazuje kobietom występowania w reklamach. Powodem nagranie z lodem

Foto: YouTube

Zwykły spot reklamujący lody, którego bohaterka robi sobie przerwę w podróży by cieszyć się smakołykiem w pięknych okolicznościach przyrody wzbudził olbrzymie kontrowersje w Iranie. I nie chodzi tu o sam akt spożywania przysmaku, a o hidżab aktorki. Według Policji Moralnej, która zajmuje się głównie dbaniem o to, by przestrzegano religijnych praw wymyślonych przez irańskich duchownych, reklama „obraziła wartości kobiet” i prowadzi do „niemoralności”.

Problemem okazał się zbyt luźno założony hidżab odkrywający więcej niż powinien. Ten element ubioru stał się dla Iranek obowiązkowy po rewolucji islamskiej z 1979 roku, ale w ostatnich latach wiele Iranek zaczęło podchodzić luźniej do wymogów. Do tego nasiliły się protesty przeciwko zmuszaniu do noszenia hidżabu.

Jak zauważa serwis Nowy Marketing, kontrowersje wokół braku hidżabu w reklamach to nic nowego. Z okładek płyt (które przecież reklamują albumy tak fizycznie dostępne w sklepach, jak i w serwisach strumieniujących muzykę) zniknęły w 2019 między innymi wizerunki Lady Gagi czy Beyonce.

Czytaj więcej

Iran pomoże Rosji remontować samoloty i stworzyć kopię SWIFT. Jest umowa

Zakaz występowania dla kobiet ministerstwo kultury Iranu ogłosiło pod koniec w liście wysłanym do szkół artystycznych i filmowych. Również agencje reklamowe zostały powiadomione o tym, że kobiety nie mogą brać udziału w reklamach.

Policja Moralna, obok pilnowania „wartości islamskich”, rodzinnych itp. oraz tego, by kobiety nosiły hidżab, zajmuje się także w Iranie pilnowaniem by Irańczycy nie pili alkoholu. Co roku setki Irańczyków i Iranek trafiają do więzienia lub aresztu za próbę przemytu, zakupu lub wypicia alkoholu.

Zwykły spot reklamujący lody, którego bohaterka robi sobie przerwę w podróży by cieszyć się smakołykiem w pięknych okolicznościach przyrody wzbudził olbrzymie kontrowersje w Iranie. I nie chodzi tu o sam akt spożywania przysmaku, a o hidżab aktorki. Według Policji Moralnej, która zajmuje się głównie dbaniem o to, by przestrzegano religijnych praw wymyślonych przez irańskich duchownych, reklama „obraziła wartości kobiet” i prowadzi do „niemoralności”.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Media
Koniec ekspansji platform streamingowych? Netflix ukryje dane
Media
Nie żyje Tomasz Świderek. Przez lata pisał w „Rz” o telekomunikacji