Reuters: Polacy coraz częściej kupują płatne treści w internecie

Większy odsetek osób płaci za artykuły tylko w Norwegii – wynika z raportu, do którego dotarła „Rzeczpospolita".

Aktualizacja: 15.06.2016 08:35 Publikacja: 15.06.2016 01:01

Foto: 123RF

W Polsce w ciągu ostatniego roku w jakiejś formie (subskrypcja, e-wydanie, płatność za pojedynczy artykuł) za dostęp do najnowszych informacji zapłaciło już 20 proc. internautów. To plasuje nas w ścisłej światowej czołówce. Wyższy odsetek internautów deklarujących, że płaci za newsy, jest tylko w Norwegii (27 proc.) – wynika z najnowszej edycji prestiżowego Reuters Institute Digital News Report.

W Polsce nie dość, że ten odsetek jest relatywnie wysoki, to w tym roku wzrósł w porównaniu z poprzednim o 3 pkt proc. Wynika to zapewne z faktu, że model płatny jest tu przez wydawców dość powszechnie stosowany. Oprócz tabloidów jakąś formę opłaty pobiera od czytelników w sieci każda ogólnopolska gazeta. Powszechnie stosują paywalle także tygodniki opinii.

„W USA odsetek płacących za newsowe treści w sieci spadł w ostatnim roku z 11 proc. do 9 proc., bo część płatnych rozwiązań została zastąpiona bezpłatnymi (jak mobilna aplikacja »New York Timesa«), a niektórzy wydawcy w ogóle zrezygnowali z paywalli" – konstatują autorzy raportu. Wyższe współczynniki płacących osób mają kraje nieanglojęzyczne, w których dostęp do treści w lokalnym języku jest siłą rzeczy nieco uboższy niż w Australii, USA czy Wielkiej Brytanii.

Płacimy, ale mało i nieregularnie

Jednocześnie Polska jest krajem, gdzie płatności uiszczane za treści w sieci są na tle innych krajów dość niskie. – Choć Wielka Brytania ma najniższy odsetek płacących za newsy osób (zaledwie 7 proc. – red.), wysoki jest tam udział subskrypcji i roczne przychody z takich płatności w przeliczeniu na osobę. Dla odmiany, kraje takie jak Polska czy Hiszpania, stoją płatnościami jednorazowymi, co przekłada się na niską stopę zwrotu z takich płatności – komentują autorzy raportu.

Środkowa wartość (mediana) rocznych wydatków internautów na płatne newsy online to w Polsce zaledwie 9 funtów (czyli niecałe 50 zł), podczas gdy w Niemczech jest to odpowiednik prawie 200 zł, a w Wielkiej Brytanii – odpowiednik ponad 450 zł.

Z raportu Reuters Intitute wynika też, że Polska to kraj, w którym najchętniej na świecie korzysta się z adblocków. Używanie ich deklaruje aż 38 proc. internautów, czego głównym powodem jest zmęczenie nachalnymi i zbyt licznymi reklamami. Najniższy odsetek korzystania z adblocków mają za to mieszkańcy Korei Południowej (12 proc. ) i Japonii (10 proc.).

Gazeta z Facebooka

Istotnym dla wydawców globalnym trendem jest to, że już 51 proc. z ponad 53 tys. internautów przebadanych w 26 krajach czyta informacje za pośrednictwem platform społecznościowych, głównie Facebooka. – Rosnąca popularność smartfonów idzie w parze z rosnącą popularnością agregatorów różnych treści. Użytkownicy mobilni korzystają z powiadomień oraz informacji w mediach społecznościowych – komentuje Nic Newman, autor raportu.

Według najnowszych prognoz domu mediowego ZenithOptimedia ilość czasu, jaką ludzie na całym świecie poświęcają na korzystanie z mobilnego internetu, wzrośnie w tym roku o 27,7 proc. (do średnio 86 min dziennie), podnosząc całościową konsumpcję mediów o 1,4 proc. Konsumpcja wszystkich pozostałych mediów, w tym również internetu przeglądanego na komputerach, spadnie za to łącznie o 3,4 proc.

Rynek gazet na świecie

Na świecie po gazety w papierowej wersji sięga wciąż codziennie 2,7 mld dorosłych ludzi – podało w swoim corocznym raporcie Stowarzyszenie Wydawców Gazet i Producentów Treści WAN-IFRA. Organizacja szacuje, że 40 proc. internautów na świecie (czyli ponad 1,3 mld ludzi) czyta już jednak treści z gazet w rozmaitych formach online.

W Polsce w ciągu ostatniego roku w jakiejś formie (subskrypcja, e-wydanie, płatność za pojedynczy artykuł) za dostęp do najnowszych informacji zapłaciło już 20 proc. internautów. To plasuje nas w ścisłej światowej czołówce. Wyższy odsetek internautów deklarujących, że płaci za newsy, jest tylko w Norwegii (27 proc.) – wynika z najnowszej edycji prestiżowego Reuters Institute Digital News Report.

W Polsce nie dość, że ten odsetek jest relatywnie wysoki, to w tym roku wzrósł w porównaniu z poprzednim o 3 pkt proc. Wynika to zapewne z faktu, że model płatny jest tu przez wydawców dość powszechnie stosowany. Oprócz tabloidów jakąś formę opłaty pobiera od czytelników w sieci każda ogólnopolska gazeta. Powszechnie stosują paywalle także tygodniki opinii.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie