Najnowsze prognozy sieci domów mediowych ZOG głoszą, że w Polsce wydatki wzrosną w tym roku o 3,2 proc. do 6,94 mld zł, a globalnie: o 4,1 proc., do 537 mld dol. Jeszcze w marcu ZOG szacował nieco wyżej: zakładał wzrost rynku reklamowego w kraju o 3,5 proc., a na świecie: o 4,6 proc. ? Nie sprawdziły się optymistyczne prognozy z pierwszego kwartału. Wzrost krajowego PKB był wyraźnie niższy od oczekiwań, a w maju spadły także nastroje konsumenckie. Polskiemu rynkowi nie pomagają również Euro i Igrzyska Olimpijskie, które wpłyną głównie na sezonowość ? a nie na wzrost ? wydatków na reklamę w telewizji, internecie i na nośnikach reklamy zewnętrznej – komentuje w raporcie Monika Bronowska, prezes ZenithOptimedia Group w Polsce. Globalnie igrzyska i Euro przyniosą w tym roku 3 mld dol. z reklam. - Jednak dynamika jego wzrostu będzie niższa o 0,4 pkt proc. z uwagi na sytuację gospodarczą w Ameryce Południowej – dodaje Monika Bronowska.
Dla naszego regionu nie bez znaczenie pozostaje także otwarta wciąż kwestia Brexitu. Według szacunków ZOG Brexit obniży wzrost rynku o 70 mln funtów brytyjskich rocznie. Do 2030 roku da to łącznie stratę 1 mld funtów. Brexit wywoła ponadto niepewność, zarówno w gospodarce, jak i wśród konsumentów w całej Europie, podnosząc ryzyko spadków w całym regionie – oceniają analitycy ZOG.
Głównym trendem, jaki zarysuje się na globalnym rynku reklamy, jest szybki wzrost wydatków na reklamę mobilną, który spowoduje, że reklama mobilna wyprzedzi tzw. desktopową już w przyszłym roku. - Czyli o rok wcześniej niż wskazywały poprzednie prognozy. W 2017 roku reklamodawcy na całym świecie wydadzą na reklamę na urządzeniach mobilnych 99,3 mld dol., a na urządzeniach desktopowych ? 97,4 mld dol. – podaje ZOG. W ubiegłym roku rynek reklamy mobilnej wzrósł o 95 proc., w tym ma się zwiększyć o 46 proc., a w 2017 i 2018 ? o 29 proc.
Liderami reklamy mobilnej na świecie, wyprzedzając Brytyjczyków, są Chińczycy. W tym roku nakłady na reklamy kierowane do użytkowników urządzeń mobilnych będą stanowiły 56 proc. wszystkich wydatków na reklamę online ( i 29 proc. całego tamtejszego rynku reklamy, co daje jej udział wyższy niż telewizji), a do 2018 roku ten odsetek wzrośnie do 78 proc. i będzie najwyższy na świecie.
Wartość wydatków na reklamę telewizyjną wzrośnie w tym roku o 2,1%. Telewizja ma za sobą udany pierwszy kwartał, jednak kolejne nie zapowiadają się już tak pomyślnie, szczególnie dla telewizji publicznej, odnotowującej spadki oglądalności.