Polacy ukrywają się w internecie

Prawie jedna piąta polskich internautów używa oprogramowania ukrywającego lokalizację ich komputerów.

Aktualizacja: 01.02.2017 20:48 Publikacja: 01.02.2017 20:02

Foto: 123RF

Z najnowszego badania Gemius/PBI wynika, że ok. 19 proc. użytkowników sieci w Polsce korzysta z VPN (skrót od Virtual Private Network, czyli Wirtualna Sieć Prywatna).

– To połączenie z internetem przez inny serwer, dzięki czemu systemy mierzące źródło ruchu widzą inną lokalizację, niż jest w rzeczywistości, zmianie ulega numer IP. W związku z tym VPN często jest wykorzystywany do podszywania się pod przedstawiciela innego kraju – mówi Krzysztof Zieliński, ekspert Gemiusa.

A prof. Dariusz Jemielniak, ekspert w dziedzinie badań internetu i zarządzania międzynarodowego z Akademii Leona Koźmińskiego, przytaczając inny raport, dodaje: – Według badań GlobalWebIndex ok. 13 proc. Polek i Polaków korzysta z VPN, podczas gdy w Indonezji czy Brazylii to ok. 40 proc., choć np. w Japonii już tylko 6 proc. Światowa średnia wynosi ok. 25 proc. Zatem można śmiało stwierdzić, że technologia VPN bynajmniej nie jest już niszową nowinką.

Omijanie prawa

Jak wskazuje Krzysztof Zieliński, internauci chętnie korzystają z VPN, by uzyskać dostęp do usług zarezerwowanych wyłącznie dla użytkowników z wybranych regionów, np. gier online czy serwisów VoD (wideo na żądanie). Włączając VPN i markując, że są np. w USA, mogą z komórki, tabletu czy komputera uzyskać dostęp do filmów czy seriali, które takie firmy, jak Netflix czy YouTube, udostępniają wyłącznie w innych krajach (bo np. mają licencje wykupione tylko na te rynki).

– Zastosowanie VPN oczywiście ma pewien wpływ na geolokalizację internautów w sieci, ale problem jest mniejszy, niż mogłoby się wydawać, bo do poprawnego przypisywania użytkowników do regionów służy nie tylko IP – mówi prof. Dariusz Jemielniak.

– Wbrew pozorom VPN używają nie tylko piraci pobierający pliki multimedialne, ale także np. płacący za legalny dostęp klienci Netflixa, którzy chcą obejść uciążliwe ograniczenia regionalne – zaznacza prof. Jemielniak. Jak dodaje, z VPN korzystają także osoby, które chcą lepiej zabezpieczać przesyłane dane.

Żeby nie dochodziło do łamania umów z właścicielami treści, które dostarczają internautom Netflix i Amazon Prime Video, platformy coraz skuteczniej walczą z użytkownikami VPN i uniemożliwiają im korzystanie z takich rozwiązań. I to mimo że w przypadku Netflixa jest to w pewnym sensie działanie wręcz sprzeczne z ogólną programową filozofią firmy.

– Chcemy być takim jednolitym rynkiem cyfrowym na całym świecie, a nie tylko w Europie, i rozumiem przez to udostępnianie wszystkim naszym użytkownikom wszystkich zasobów, jakie mamy – mówił w rozmowie z „Rzeczpospolitą" Reed Hastings, prezes Netflixa, narzekając, że nie do wszystkich produkcji firma ma dziś prawa globalne.

VPN wchodzi w krew

Z danych GlobalWebIndex wynika, że najwięcej użytkowników VPN to osoby, które chcą zachować prywatność w sieci (patrz: wykres).

Drugim powodem jest rzeczywiście chęć poprawienia sobie dostępu do oferty filmowej i serialowej, a trzecim – omijanie rządowych restrykcji w dostępach np. do Twittera czy Facebooka (to dotyczy np. Chin).

Kiedy internauci już zaczynają korzystać z takiego (najczęściej płatnego) rozwiązania, 25 proc. robi to codziennie lub prawie codziennie.

Z najnowszego badania Gemius/PBI wynika, że ok. 19 proc. użytkowników sieci w Polsce korzysta z VPN (skrót od Virtual Private Network, czyli Wirtualna Sieć Prywatna).

– To połączenie z internetem przez inny serwer, dzięki czemu systemy mierzące źródło ruchu widzą inną lokalizację, niż jest w rzeczywistości, zmianie ulega numer IP. W związku z tym VPN często jest wykorzystywany do podszywania się pod przedstawiciela innego kraju – mówi Krzysztof Zieliński, ekspert Gemiusa.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Media
Wolność słowa dla ludzi, nie dla sztucznej inteligencji
Media
Właściciel TVN dzieli się na dwie części. Co z polską telewizją?
Media
„Życie Warszawy” powraca! Nowy serwis informacyjny dla mieszkańców stolicy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Media
Dzieci w szponach reklamy. Zobacz, co warto wiedzieć