Reklama

TVP chce mieć swoje badania telewizji

TVP zaczyna rozwijać własny system badań oglądalności. Ma on jednak na razie zbyt dużo braków, by móc zacząć powszechnie obowiązywać.

Aktualizacja: 10.01.2018 17:30 Publikacja: 10.01.2018 16:23

Budynek TVP przy ul. Woronicza w Warszawie

Budynek TVP przy ul. Woronicza w Warszawie

Foto: Fotorzepa, Rafał Guz

Badanie przeprowadzane przez TVP z wykorzystaniem dekoderów operatora Netia obejmuje pond 180 tys. gospodarstw domowych i jest firmowane przez dra Grzegorza Koloch - doktora ekonomii, ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, który specjalizuje się m.in. w zastosowaniach analiz dużej ilości danych (big data) oraz w sztucznej inteligencji.

Zdaniem zarządu TVP, zastosowany w jej pomiarze model oglądalności realnej, czyli pobieranie danych o tym, jak ludzie oglądają telewizję, wprost z dekoderów (w konkurencyjnych badaniach Nielsena widz musi - oglądając konkretny kanał - włączać urządzenie pomiarowe) jest wiarygodniejszy niż obecnie wykorzystywany przez cały rynek. Zaletą pomiaru opracowywanego na infrastrukturze Netii jest też to, że dekoderów jest ponad 180 tys., podczas gdy panel Nielsena obejmuje zaledwie 2,2 tys. gospodarstw domowych (to jedna z jego największych słabych stron w czasach popularyzowania się niszowych kanałów tematycznych). To oznacza, że pomiar obejmuje co siedemdziesiąte gospodarstwo domowe – dekodery stoją w  ponad 1,5 tys. gmin w Polsce, z czego prawie 850 to gminy wiejskie, niedoreprezentowane, zdaniem, TVP w panelu Nielsena.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Reklama
Media
„Rzeczpospolita” i „The New York Times” razem w nowej ofercie subskrypcyjnej
Media
Prawnik dzieci Zygmunta Solorza o sporze o sukcesję: do ugody wystarczy dobra wola
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Reklama
Reklama