Ruch podjął decyzję o uruchomieniu portalu, który ma zamieszczać odpłatnie artykuły prasowe. Dzięki formatowi pdf można będzie je odczytywać na komputerach i smartfonach.
– Zarząd przyjął projekt stworzenia portalu. Trwają negocjacje dotyczące warunków umowy na wykonanie oprogramowania takiego projektu – mówi Bogdan Ścibut, członek zarządu Ruchu. Koszt stworzenia projektu to dziesiątki tysięcy złotych. Ma on ruszyć w II kwartale przyszłego roku i oferować głównie materiały z pism specjalistycznych.
Jak tłumaczył Ścibut, portal ma być alternatywą dla elektronicznych e-wydań prasy, które się w Polsce słabo sprawdzają. Ma go wyróżniać oferowanie artykułów w pakietach tematycznych. Według Macieja Hoffmana, dyrektora Izby Wydawców Prasy, projekt Ruchu to jednak coś innego niż klasyczne e-wydanie, które jest odwzorowaniem papierowej gazety. – Projekt iRuch dotyczy zrobienia prasówki tematycznej dla ludzi, których nie interesuje cała gazeta, a jedynie teksty na wybrane tematy – zauważa.
– Rynek e-wydań rozwinął się w Polsce dzięki temu, że Związek Kontroli Dystrybucji Prasy uchwalił, iż można tak sprzedawane egzemplarze doliczać do wyników sprzedaży. To, co chce zrobić Ruch, to ciekawa inicjatywa, ale wydawcy nie mogą mieć z niej żadnej innej korzyści niż finansowa. Nie będą one mogły być wliczane do wyników sprzedaży, bo nie wyobrażam sobie, jak by miało wyglądać liczenie sprzedaży pojedynczych tekstów – podkreśla Piotr Kubiszewski, prezes specjalizującej się m.in. w sprzedaży e-gazet spółki e-Kiosk, która w ubiegłym tygodniu udanie zadebiutowała na New Connect.
Elektroniczne wydania sprawdzają się zwłaszcza w przypadku prasy specjalistycznej. Wśród popularnych tygodników mocno stawia na nie np. ”Newsweek Polska”, ale nawet w jego przypadku udział e-wydań w sprzedaży całkowitej nie przekracza kilku procent.