Zdaniem analityków nie będą one już jednak tak spektakularne jak w poprzednich latach. – Nie ma zbyt wielu szans na to, by finansowanie takich przejęć staniało, bo banki starają się podnosić oprocentowanie kredytów. Z punktu widzenia finansowania kapitału w przyszłym roku nie będzie więc tanio – mówi Waldemar Stachowiak, analityk z Ipopema Securities. Jego zdaniem w sektorze mediów można się natomiast spodziewać w przyszłym roku debiutów giełdowych i nowych ofert publicznych.
Wiesław Podkański, prezes Izby Wydawców Prasy, uważa natomiast, że na rynku prasowym będziemy świadkami dalszych zmian właścicielskich. – Ten proces będzie trwał. Mniejsze wydawnictwa będą się łączyły z większymi: czy to przez przejęcia, czy to przez fuzje albo tak jak to było w tym roku np. w przypadku Inforu i Axel Springer Polska, gdzie do wydawania „Dziennika Gazety Prawnej” powołano nową spółkę. W przyszłym roku czeka nas zapewne kilka zmian na rynku prasy: otwarta jest przede wszystkim kwestia sprzedaży „Wprost”. Nie wiadomo też, co resort skarbu zrobi z odłożoną na razie sprzedażą spółki mającej udziały w wydawcy „Rzeczpospolitej” – zauważa Podkański.
Właściciele „Wprost” szukają dla niego nabywcy od listopada. Według nieoficjalnych informacji Presserwisu rozmowy o przejęciu „Wprost” prowadzi Grzegorz Hajdarowicz, który w tym roku kupił już „Przekrój” od wydawnictwa Edipresse Polska i „Sukces” od Zbigniewa Jakubasa. Wydawnictwo Edipresse po sprzedaży „Przekroju” przejęło z kolei od Marqard Media „Panią Domu”, „ Cienie i Blaski” oraz „Sekrety Serca”, odsprzedając tej firmie swój magazyn „Hot Moda i Shopping”.
Zmiany miały miejsce także wśród mniejszych firm. Wydająca magazyny konsumenckie spółka Concept Publishing Polska połączyła się z firmą P&P związaną z AWR Wprost.
Kryzys spowodował też zmiany w branży kolporterskiej. Z dystrybucji prasy wycofał się HDS Polska, a Kolporter zamyka sieć 24 salonów multimedialnych i szukał kupca na 900 salonów prasowych (z ostatniego pomysłu wycofał się niedawno, tłumacząc się brakiem satysfakcjonujących ofert).