Media: Będą przejęcia

W przyszłym roku dojdzie do wielu zmian właścicielskich

Publikacja: 24.12.2009 00:55

Rynek reklamy i przejĘcia mediów w europie

Rynek reklamy i przejĘcia mediów w europie

Foto: Rzeczpospolita

Zdaniem analityków nie będą one już jednak tak spektakularne jak w poprzednich latach. – Nie ma zbyt wielu szans na to, by finansowanie takich przejęć staniało, bo banki starają się podnosić oprocentowanie kredytów. Z punktu widzenia finansowania kapitału w przyszłym roku nie będzie więc tanio – mówi Waldemar Stachowiak, analityk z Ipopema Securities. Jego zdaniem w sektorze mediów można się natomiast spodziewać w przyszłym roku debiutów giełdowych i nowych ofert publicznych.

Wiesław Podkański, prezes Izby Wydawców Prasy, uważa natomiast, że na rynku prasowym będziemy świadkami dalszych zmian właścicielskich. – Ten proces będzie trwał. Mniejsze wydawnictwa będą się łączyły z większymi: czy to przez przejęcia, czy to przez fuzje albo tak jak to było w tym roku np. w przypadku Inforu i Axel Springer Polska, gdzie do wydawania „Dziennika Gazety Prawnej” powołano nową spółkę. W przyszłym roku czeka nas zapewne kilka zmian na rynku prasy: otwarta jest przede wszystkim kwestia sprzedaży „Wprost”. Nie wiadomo też, co resort skarbu zrobi z odłożoną na razie sprzedażą spółki mającej udziały w wydawcy „Rzeczpospolitej” – zauważa Podkański.

Właściciele „Wprost” szukają dla niego nabywcy od listopada. Według nieoficjalnych informacji Presserwisu rozmowy o przejęciu „Wprost” prowadzi Grzegorz Hajdarowicz, który w tym roku kupił już „Przekrój” od wydawnictwa Edipresse Polska i „Sukces” od Zbigniewa Jakubasa. Wydawnictwo Edipresse po sprzedaży „Przekroju” przejęło z kolei od Marqard Media „Panią Domu”, „ Cienie i Blaski” oraz „Sekrety Serca”, odsprzedając tej firmie swój magazyn „Hot Moda i Shopping”.

Zmiany miały miejsce także wśród mniejszych firm. Wydająca magazyny konsumenckie spółka Concept Publishing Polska połączyła się z firmą P&P związaną z AWR Wprost.

Kryzys spowodował też zmiany w branży kolporterskiej. Z dystrybucji prasy wycofał się HDS Polska, a Kolporter zamyka sieć 24 salonów multimedialnych i szukał kupca na 900 salonów prasowych (z ostatniego pomysłu wycofał się niedawno, tłumacząc się brakiem satysfakcjonujących ofert).

Na rynku mediów elektronicznych wydarzeniem było ogłoszenie decyzji o przejęciu przez TVN udziałów w platformie „n” za 188 mln euro od macierzystego ITI, dzięki czemu TVN stała się wyłącznym jej właścicielem.

Co może przynieść przyszły rok na rynku telewizyjnym? – Prawdopodobnie w krótkim czasie dowiemy się, kto kupi TV Puls – mówi medioznawca Andrzej Zarębski. Stacja, która rozmawia z kilkoma inwestorami z Polski i zagranicy, na razie nie zdecydowała się na transakcje z żadnym z nich. – Coraz głośniej mówi się też o konieczności konsolidacji na rynku telewizyjnych sieci kablowych, zwłaszcza możliwy start naziemnej telewizji cyfrowej będzie wymuszał takie działania – mówi Zarębski.

[ramka][srodtytul]Fuzje za granicą[/srodtytul]

Na świecie, podobnie jak w Polsce, najwięcej zmian właścicielskich w mediach dotyczyło wydawców prasy. Bloomberg przejął „Business Week” (według nieoficjalnych informacji za 2 – 5 mln dol. plus zobowiązania sięgające 32 mln. dol.), Axel Springer sprzedał w Niemczech m.in. trzy kolorowe magazyny: „Jolie”, „Mädchen” i „Popcorn”, a The New York Times Co. wystawił na sprzedaż „The Boston Globe”, choć potem się z tego wycofał. Transakcją roku było jednak ogłoszenie przez operatora kablowego Comcast planów przejęcia filmowo-telewizyjnego NBC Universal. Firma jest wyceniana na 30 mld dol.[/ramka]

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

[mail=m.lemanska@rp.pl]m.lemanska@rp.pl[/mail][/i]

Zdaniem analityków nie będą one już jednak tak spektakularne jak w poprzednich latach. – Nie ma zbyt wielu szans na to, by finansowanie takich przejęć staniało, bo banki starają się podnosić oprocentowanie kredytów. Z punktu widzenia finansowania kapitału w przyszłym roku nie będzie więc tanio – mówi Waldemar Stachowiak, analityk z Ipopema Securities. Jego zdaniem w sektorze mediów można się natomiast spodziewać w przyszłym roku debiutów giełdowych i nowych ofert publicznych.

Pozostało 86% artykułu
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie
Media
Solorz miał nosa kupując Interię. Najnowszy ranking polskich wydawców internetowych
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Media
Chińczycy przegrali w sądzie w USA w sprawie TikToka. Co dalej z aplikacją?