Reklama

Media: Będą przejęcia

W przyszłym roku dojdzie do wielu zmian właścicielskich

Publikacja: 24.12.2009 00:55

Rynek reklamy i przejĘcia mediów w europie

Rynek reklamy i przejĘcia mediów w europie

Foto: Rzeczpospolita

Zdaniem analityków nie będą one już jednak tak spektakularne jak w poprzednich latach. – Nie ma zbyt wielu szans na to, by finansowanie takich przejęć staniało, bo banki starają się podnosić oprocentowanie kredytów. Z punktu widzenia finansowania kapitału w przyszłym roku nie będzie więc tanio – mówi Waldemar Stachowiak, analityk z Ipopema Securities. Jego zdaniem w sektorze mediów można się natomiast spodziewać w przyszłym roku debiutów giełdowych i nowych ofert publicznych.

Wiesław Podkański, prezes Izby Wydawców Prasy, uważa natomiast, że na rynku prasowym będziemy świadkami dalszych zmian właścicielskich. – Ten proces będzie trwał. Mniejsze wydawnictwa będą się łączyły z większymi: czy to przez przejęcia, czy to przez fuzje albo tak jak to było w tym roku np. w przypadku Inforu i Axel Springer Polska, gdzie do wydawania „Dziennika Gazety Prawnej” powołano nową spółkę. W przyszłym roku czeka nas zapewne kilka zmian na rynku prasy: otwarta jest przede wszystkim kwestia sprzedaży „Wprost”. Nie wiadomo też, co resort skarbu zrobi z odłożoną na razie sprzedażą spółki mającej udziały w wydawcy „Rzeczpospolitej” – zauważa Podkański.

Właściciele „Wprost” szukają dla niego nabywcy od listopada. Według nieoficjalnych informacji Presserwisu rozmowy o przejęciu „Wprost” prowadzi Grzegorz Hajdarowicz, który w tym roku kupił już „Przekrój” od wydawnictwa Edipresse Polska i „Sukces” od Zbigniewa Jakubasa. Wydawnictwo Edipresse po sprzedaży „Przekroju” przejęło z kolei od Marqard Media „Panią Domu”, „ Cienie i Blaski” oraz „Sekrety Serca”, odsprzedając tej firmie swój magazyn „Hot Moda i Shopping”.

Zmiany miały miejsce także wśród mniejszych firm. Wydająca magazyny konsumenckie spółka Concept Publishing Polska połączyła się z firmą P&P związaną z AWR Wprost.

Kryzys spowodował też zmiany w branży kolporterskiej. Z dystrybucji prasy wycofał się HDS Polska, a Kolporter zamyka sieć 24 salonów multimedialnych i szukał kupca na 900 salonów prasowych (z ostatniego pomysłu wycofał się niedawno, tłumacząc się brakiem satysfakcjonujących ofert).

Reklama
Reklama

Na rynku mediów elektronicznych wydarzeniem było ogłoszenie decyzji o przejęciu przez TVN udziałów w platformie „n” za 188 mln euro od macierzystego ITI, dzięki czemu TVN stała się wyłącznym jej właścicielem.

Co może przynieść przyszły rok na rynku telewizyjnym? – Prawdopodobnie w krótkim czasie dowiemy się, kto kupi TV Puls – mówi medioznawca Andrzej Zarębski. Stacja, która rozmawia z kilkoma inwestorami z Polski i zagranicy, na razie nie zdecydowała się na transakcje z żadnym z nich. – Coraz głośniej mówi się też o konieczności konsolidacji na rynku telewizyjnych sieci kablowych, zwłaszcza możliwy start naziemnej telewizji cyfrowej będzie wymuszał takie działania – mówi Zarębski.

[ramka][srodtytul]Fuzje za granicą[/srodtytul]

Na świecie, podobnie jak w Polsce, najwięcej zmian właścicielskich w mediach dotyczyło wydawców prasy. Bloomberg przejął „Business Week” (według nieoficjalnych informacji za 2 – 5 mln dol. plus zobowiązania sięgające 32 mln. dol.), Axel Springer sprzedał w Niemczech m.in. trzy kolorowe magazyny: „Jolie”, „Mädchen” i „Popcorn”, a The New York Times Co. wystawił na sprzedaż „The Boston Globe”, choć potem się z tego wycofał. Transakcją roku było jednak ogłoszenie przez operatora kablowego Comcast planów przejęcia filmowo-telewizyjnego NBC Universal. Firma jest wyceniana na 30 mld dol.[/ramka]

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

[mail=m.lemanska@rp.pl]m.lemanska@rp.pl[/mail][/i]

Zdaniem analityków nie będą one już jednak tak spektakularne jak w poprzednich latach. – Nie ma zbyt wielu szans na to, by finansowanie takich przejęć staniało, bo banki starają się podnosić oprocentowanie kredytów. Z punktu widzenia finansowania kapitału w przyszłym roku nie będzie więc tanio – mówi Waldemar Stachowiak, analityk z Ipopema Securities. Jego zdaniem w sektorze mediów można się natomiast spodziewać w przyszłym roku debiutów giełdowych i nowych ofert publicznych.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Reklama
Media
Zygmunt Solorz odwołany. Cyfrowy Polsat ma nowego prezesa
Media
„Rzeczpospolita” i „The New York Times” razem w nowej ofercie subskrypcyjnej
Media
Prawnik dzieci Zygmunta Solorza o sporze o sukcesję: do ugody wystarczy dobra wola
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Reklama
Reklama