Miasta polubiły billboardy

Pieniądze na reklamę zewnętrzną przeznaczają już nie tylko metropolie, jak Poznań czy Wrocław, ale też mniejsze miasta

Publikacja: 20.11.2008 01:52

Wrześniowa kampania reklamowa Lublina stawiała na kulturę

Wrześniowa kampania reklamowa Lublina stawiała na kulturę

Foto: Rzeczpospolita

Około 125 tys. zł wyda Poznań na ogólnopolską kampanię billboardową pod hasłem „Poznań – dobry klimat do rozmów”. Promuje ona miasto jako m.in. miejsce konferencji ONZ dotyczącej zmian klimatu.

– Przez dwa tygodnie grudnia nazwa miasta pojawi się we wszystkich serwisach informacyjnych świata, a zdjęcia Poznania obiegną całą kulę ziemską – mówi Katarzyna Parysek, pełnomocnik prezydenta Poznania.

W tym roku miasta szczególnie upatrzyły sobie reklamę zewnętrzną na promocję wizerunkową lub wydarzeń, które się w nich odbywają. Na reklamę miejskich imprez stawiają głównie największe miasta.

– Od tego roku nie prowadzimy już kampanii wizerunkowych na terenie Polski. Marka Krakowa jest na tyle silna, że nie ma takiej potrzeby. Prowadzimy jedynie promocje wydarzeń i na nie zapraszamy. W tym roku mieliśmy ponad dziesięć tego typu kampanii – informuje Izabela Helbin z biura promocji i marketingu Krakowa.

Największe wydarzenia artystyczne w mieście na billboardach promował też Wrocław. A obecnie startuje z promocją wymyślonego dnia życzliwości, który przypada na 21 listopada. Zielona Góra kolejny rok natomiast reklamowała winobranie.

Na billboardach reklamowały się też miasta, które ubiegają się o miano Europejskiej Stolicy Kultury w 2016 r. (starają się o to m.in. Łódź, Toruń, Lublin, Szczecin, Poznań czy Warszawa). Łódź na ten cel wydała 332 tys. zł, a Lublin we wrześniu ponad 150 tys. zł. Zresztą dla stolicy województwa lubelskiego nie była to jedyna kampania billboardowa w tym roku. W kwietniu promował się jako dobre miejsce do studiowania (za 132 tys. zł), a w maju pod hasłem „Lublin. Nieziemski klimat” (194,7 tys. zł).

Oprócz reklam największych metropolii na ulicach widać coraz więcej kampanii mniejszych miast. Wizerunkowe kampanie prowadziły m.in. Włocławek, Kielce czy Skierniewice. Częstochowa reklamowała się przy polskich lotniskach (wydała ok. 76 tys. zł, a rok wcześniej – ok. 87 tys. zł).

Miasta prowadzą też często kampanie wyłącznie w regionie. Dotyczy to zwłaszcza miast Śląska, przykładem może być Ruda Śląska, Dąbrowa Górnicza czy Chorzów. – Organizowaliśmy kampanię wizerunkową „Dębowy Świat” – mówi Damian Rutkowski z Dąbrowy Górniczej.

Zdaniem Pawła Romaszkana z Wrocławia promocje billboardowe nie są drogie. – Dla miast stosowane są zdecydowanie bardziej przyjazne stawki niż np. dla firm komercyjnych – mówi Romaszkan. Zwykle koszt kampanii wynosi od kilkudziesięciu do kilkuset tysięcy złotych. Poza tym często się zdarza, że organizator lub sponsorzy imprez miejskich pokrywają część kosztów promocji. Miasta pozyskują też środki europejskie na promocję (np. Częstochowa). Kilka z nich zaplanowało kampanię billboardową już na przyszły rok. „Rybnik to dobry adres” – to np. hasło kampanii śląskiego miasta pod kątem turystyki. Rzeszów 100 tys. zł wyda na billboardy – „Rzeszów. To miejsce dla Ciebie”. Ogólnopolską kampanię planują też m.in. Białystok, Sosnowiec, Kalisz (w 2010 r. obchodzi 1850-lecie), Konin, Gorzów Wielkopolski, Opole (w tym ostatnim przypadku całkowite koszty wyniosą 400 tys. zł).

Oprócz billboardów miasta chętnie wykorzystują telewizję i prasę. Coraz modniejszy staje się Internet. Sporą kampanię w zagranicznych mediach przeprowadziła w tym roku Warszawa. Na spoty w CNN i BBC wydała ok. 600 tys. dolarów. Na przyszły rok podobną planuje stolica Małopolski. Reklamy Krakowa pojawią się w BBC lub CNN.

Około 125 tys. zł wyda Poznań na ogólnopolską kampanię billboardową pod hasłem „Poznań – dobry klimat do rozmów”. Promuje ona miasto jako m.in. miejsce konferencji ONZ dotyczącej zmian klimatu.

– Przez dwa tygodnie grudnia nazwa miasta pojawi się we wszystkich serwisach informacyjnych świata, a zdjęcia Poznania obiegną całą kulę ziemską – mówi Katarzyna Parysek, pełnomocnik prezydenta Poznania.

Pozostało 89% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie