Reklama
Rozwiń

Gospodarka w Internecie zyskuje

To był rekordowy rok specjalistycznych portali. Udało im się odebrać użytkowników m.in. biznesowym serwisom Onetu

Publikacja: 01.03.2009 17:27

Specjalistycznym portalom ekonomicznym pomógł kryzys na rynkach finansowych i spektakularne bankruct

Specjalistycznym portalom ekonomicznym pomógł kryzys na rynkach finansowych i spektakularne bankructwa banków

Foto: Fotorzepa, Darek Golik

W polskim Internecie zwiększa się popyt na wiarygodne informacje ogospodarce. To wniosek z przygotowanego przez "Rz" zestawienia z danychMegapanel PBI/Gemius najbardziej popularnych stron o tematyce ekonomicznej.

Liderami w tej kategorii wciąż są sekcje gospodarcze największych polskich portali. Prym wiedzie należący do ITI Onet – najczęściej oglądany portal w polskiej sieci. Jego sekcję ekonomiczną w 2008 r. oglądało miesięcznie średnio 2,5 mln osób (tzw. unikalnych użytkowników). Onet nie ma jednak powodów do zadowolenia, bo to o ponad 120 tys. użytkowników mniej niż średnia z 2007 r.

Dodatkowo prowadzenie Onetu jest zagrożone przez dynamicznie rozwijający się portal Money.pl. W 2008 r. wrocławski serwis osiągnął imponujący średni wynik 1,9 mln użytkowników w miesiącu (wzrost o 38 proc., z 1,38 mln w 2007 r.). Portal Wirtualna Polska ze swoimi serwisami biznesowymi musiał się pogodzić z trzecim miejscem (1,65 mln unikalnych użytkowników miesięcznie).

Podobne tempo wzrostu jak Money.pl zanotowały inne wiodące portale ekonomiczne – Infor.pl (własność spółki Infor, wydawcy m.in. "Gazety Prawnej") oraz Bankier.pl. Z drugiej strony spadki oglądalności, oprócz Onetu i WP, odnotowały także sekcje gospodarcze Interii, O2 czy Gazety.pl.

Specjaliści tłumaczą to zjawisko rosnącym zapotrzebowaniem na rzetelną informację. – Media internetowe jakiś czas temu postawiły na tabloidyzację, czyli maksymalne uproszczenie przekazu i dostosowanie go do popularnych gustów. Okazało się, że tematów ekonomiczno-gospodarczych czy choćby związanych z popularnymi kredytami lub wahaniami kursów walut nie da się w ten sposób skutecznie sprzedać – komentuje dla "Rz" Rafał Oracz, dyrektor generalny firmy CR Media.

Specjalistycznym portalom ekonomicznym pomogły także kryzys na rynkach finansowych i spektakularne bankructwa banków. We wrześniu 2008 r. większość portali biznesowych odnotowała gwałtowny wzrost oglądalności. Liczba użytkowników Infor.pl wzrosła w stosunku do sierpnia o ponad 200 tys. osób, podobnie w przypadku Bankiera.pl. Money przybyło 150 tys. unikalnych użytkowników. Wielu z tych, którzy we wrześniu zaczęli zaglądać do tych serwisów, już przy nich zostało. W grudniu 2008 r. miesięczna średnia odwiedzających była większa niż we wrześniu (niewielki spadek zanotował tylko Bankier.pl).

Wzrostu portali biznesowych nie można jednak tłumaczyć tylko kryzysem finansowym. Jak mówi Magdalena Górak z agencji interaktywnej Artegence, w całym Internecie widoczna jest tendencja do specjalizacji. – Dla niektórych użytkowników wielkie portale mają zbyt dużą zawartość. Dotarcie np. do wiadomości gospodarczych wymaga przebicia się przez reklamy, przewinięcia strony, czasem kilku kliknięć. W wyspecjalizowanych serwisach mamy wszystko dostępne od razu – tłumaczy. Także według Tomasza Czechowicza, inwestora branży technologicznej i szefa MCI Management, przyszłość sieci należy do wąsko sprofilowanych marek. To one najbardziej będą zyskiwać finansowo – mówił niedawno w rozmowie z "Rz".

Jednak sen o potędze specjalistycznych portali biznesowych może się szybko skończyć. Jak ostrzega Andrzej Garapich, prezes firmy Polskie Badania Internetu, z popytu na gospodarkę mogą chcieć skorzystać popularne serwisy internetowe, takie jak Fotka czy Nasza-Klasa. – Wystarczy, że uruchomią dział z wiadomościami biznesowymi, i momentalnie zyskają duży udział w rynku dzięki wielkiej bazie swoich użytkowników – mówi.

W polskim Internecie zwiększa się popyt na wiarygodne informacje ogospodarce. To wniosek z przygotowanego przez "Rz" zestawienia z danychMegapanel PBI/Gemius najbardziej popularnych stron o tematyce ekonomicznej.

Liderami w tej kategorii wciąż są sekcje gospodarcze największych polskich portali. Prym wiedzie należący do ITI Onet – najczęściej oglądany portal w polskiej sieci. Jego sekcję ekonomiczną w 2008 r. oglądało miesięcznie średnio 2,5 mln osób (tzw. unikalnych użytkowników). Onet nie ma jednak powodów do zadowolenia, bo to o ponad 120 tys. użytkowników mniej niż średnia z 2007 r.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Media
Wolność słowa dla ludzi, nie dla sztucznej inteligencji
Media
Właściciel TVN dzieli się na dwie części. Co z polską telewizją?