Wyniki Cyfrowego Polsatu rozczarowały

W II kwartale największa platforma telewizji satelitarnej w kraju zarobiła 56,1 mln zł netto. To o prawie 7 mln zł mniej niż oczekiwano

Publikacja: 20.08.2009 10:01

Dominik Libicki, prezes Cyfrowego Polsatu

Dominik Libicki, prezes Cyfrowego Polsatu

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

Ankietowani analitycy spodziewali się oni, że spółka kontrolowana przez Zygmunta Solorza-Żaka wykaże 62,7 mln zł zysku netto.

Zysk na poziomie operacyjnym wyniósł 68,1 mln zł wobec oczekiwań na poziomie 76,2 mln zł.

Tylko przychody platformy były zgodne z ich oczekiwaniami i wyniosły blisko 322,7 mln zł, czyli o 16,2 proc. więcej niż rok temu. EBITDA, wynik operacyjny powiększony o amortyzację, Cyfrowego Polsatu spadła do 77,7 mln zł ze 102,3 mln zł. Rentowność na tym poziomie skurczyła się z 36,8 proc. do 24,1 proc.

- Wyniki są słabsze od oczekiwań. Moją uwagę zwraca struktura abonentów przyłączonych w II kwartale. Baza klientów Pakietu Familijnego powiększyła się słownie o 61 sztuk, za to użytkowników Pakietu Mini przybyło 42 tys. Utrzymywała się też negatywna tendencja wzrostowa wskaźnika odejść (churn), co sprawiło, że spółka więcej wydawała, aby zatrzymać klientów. To właśnie wyższe niż zakładane przez analityków koszty dystrybucji i marketingu, w tym koszty call-center i związane z wprowadzeniem programu utrzymaniowego sprawiły, że wyniki są słabsze od oczekiwań - powiedział Piotr Grzybowski, analityk Domu Inwestycyjnego BRE Banku.

- Wyniki były też słabsze w porównaniu analogicznym z okresem 2008 r. oczywiście za sprawą słabszego złotego. Sądzę, że drugie półrocze może być lepsze, choć zastanawia mnie, co zrobi platforma "n". Biorąc pod uwagę, że TVN zwiększyła planowane nakłady inwestycyjne na tę platformę, może okazać się, że IV kwartał będzie okresem wzmożonej konkurencji - dodał.

Tzw. SAC, czyli koszt pozyskania abonenta Cyfrowego Polsatu wyniósł 133 zł w II kwartale br., wobec 101,6 zł w II kw. 2008 r. Na koniec czerwca Cyfrowy Polsat posiadał 2,844 mln abonentów (2,287 rok wcześniej), z czego z droższego Pakietu Familijnego korzystało 2,311 mln klientów (1,984 mln w czerwcu 2008), z tańszego Mini - 532,7 tys. (wobec 302,7 tys.).

Segment telefonii komórkowej Cyfrowego Polsatu wypracował w I połowie br. 4,1 mln zł przychodów, zanotował 20,7 mln zł straty operacyjnej i 16,5 mln zł straty EBITDA. Nakłady inwestycyjne platformy na tę usługę wyniosły 1,5 mln zł, podczas gdy rok wcześniej, zanim telefonia komórkowa zasiliła ofertę platformy - 14,3 mln zł.

- Uruchomienie usługi MVNO jest pierwszym krokiem do uruchomienia usług zintegrowanych, w ramach których planujemy być dostawcą telewizji cyfrowej, usług telekomunikacyjnych oraz dostępu do szerokopasmowego Internetu. Rozpoczęcie świadczenia usług dostępu do szerokopasmowego Internetu planowane jest na czwarty kwartał 2009 roku i będzie realizowane poprzez umowy handlowe z podmiotami trzecimi, w tym ze spółką Sferia - podtrzymała spółka w sprawozdaniu.

To m.in. poszerzenie oferty o usługi telefonii komórkowej sprawiło, że zatrudnienie w Cyfrowym Polsacie wzrosło z 408 osób w czerwcu 2008 r. do 566 osób na koniec półrocza 2009 r.

Ankietowani analitycy spodziewali się oni, że spółka kontrolowana przez Zygmunta Solorza-Żaka wykaże 62,7 mln zł zysku netto.

Zysk na poziomie operacyjnym wyniósł 68,1 mln zł wobec oczekiwań na poziomie 76,2 mln zł.

Pozostało jeszcze 93% artykułu
Media
Polski film coraz droższy. Znany producent ma na to sposób
Media
„Rzeczpospolita Nauka” – nowy kwartalnik o odkryciach, badaniach i teoriach naukowych
Media
Nowy pomysł Trumpa: obrona Hollywood. Pomóc mają 100-proc. cła na obce filmy
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem