Pięć lat temu właściciele najpopularniejszej wyszukiwarki internetowej, przeprowadzili pierwotną ofertę publiczną.
Należała do jednej z najgłośniejszych w historii Nasdaq. Przeprowadzona w atmosferze powszechnej niewiary w perspektywy branży po załamaniu internetowej hossy z początku dekady, doświadczyła licznych wstrząsów i zaskakujących zwrotów wydarzeń.
W pamięci najbardziej utkwił wywiad udzielony przez twórców przeglądarki magazynowi Playboy, który skłonił amerykańską Komisję Papierów Wartościowych do przeprowadzenia postępowania sprawdzającego czy nie złamany został nakaz zachowania ciszy medialnej w okresie przed otwarciem subskrypcji akcji.
Pamiętny był również sam sposób przeprowadzenia oferty. Aby ułatwić inwestorom indywidualnym nabycie akcji oraz uzyskać cenę jak najbardziej zbliżoną do rynkowej spółka zdecydowała się na sprzedaż papierów w drodze nieco zmodyfikowanej aukcji holenderskiej. Ku powszechnemu zaskoczeniu w ostatniej chwili zmieniła jednak przyjęte zasady, tnąc cenę emisyjną do 85 dolarów za walor.
Mimo tego posunięcia, przez wielu uznanego za zły omen, giełdowy debiut spółki był udany. Akcje podrożały blisko 18 proc., do 100 dolarów. Mimo udanego giełdowego startu komentatorów nie opuszczał sceptycyzm. W powszechnym przekonaniu spółka była przereklamowana i wyceniona zbyt wysoko. Nazajutrz po debiucie jeden z dziennikarzy New York Timesa, chwaląc sposób przeprowadzenia oferty publicznej, wyrażał wątpliwość czy rynkowa wycena spółki na 27 mld dolarów nie jest bąblem spekulacyjnym.