Wysyp nowych kanałów

Miliony złotych na nowe kanały tematyczne. Po debiucie Polsat Futbol lada dzień ruszy Polsat Film

Publikacja: 25.09.2009 05:24

Siedziba ITI, właściciela TVN

Siedziba ITI, właściciela TVN

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys

Jeszcze na dobre nie zadomowił się na rynku uruchomiony we wrześniu kanał Polsat Futbol, a Polsat już odlicza dni do startu kolejnej stacji – tym razem filmowej. Polsat Film wystartuje 2 października, to jednak nie koniec, bo telewizyjna grupa Solorza ma już koncesje na kolejne stacje: Polsat dla Dzieci oraz nowy kanał młodzieżowo-muzyczny.

W sytuacji, kiedy mamy do czynienia z coraz bardziej dynamicznym procesem fragmentaryzacji widowni i zwiększania się udziałów kanałów tematycznych w oglądalności, posiadanie możliwie bogatej ich oferty jest po prostu biznesową koniecznością. Ten proces trwa, a widzowie nie będą czekać, aż kryzys się skończy – mówi Tomasz Matwiejczuk, rzecznik Polsatu.

Trzy nowe kanały tematyczne ma w planach także TVP. Na koncesję czeka już TVP Parlament. Jak zapowiedział Piotr Farfał, w najbliższym czasie TVP zamierza też wysłać wniosek o koncesję dla stacji TVP Seriale, a w przygotowaniu jest naukowo-młodzieżowy kanał roboczo nazwany TVP Cogito.

[srodtytul]Sposób na sukces[/srodtytul]

Eksperci uważają, że na rynku wciąż jest miejsce na kanały tematyczne. – To ciągle słuszna droga rozwoju w czasach, gdy stacje ogólnopolskie tracą widownie na rzecz kanałów niszowych – mówi Piotr Bieńko, dyrektor zarządzający domu mediowego Mediasense.

[wyimek]7 koncesji dla stacji tematycznych wydała w 2008 r. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji[/wyimek]

Według danych AGB Nielsen Media Research w okresie styczeń – sierpień tego roku łączny udział w widowni siedmiu stacji ogólnotematycznych (TVP 1 i 2, TV 4, TV Puls, TVN, Polsat, Polsat 2 i TV Polonia) wynosił 71,25 proc., podczas gdy rok wcześniej w tym samym czasie był równy 75,41 proc.

Piotr Bieńko podkreśla, że sukces każdego kolejnego takiego kanału jest kwestią dystrybucji, bo to zasięg przekłada się na oglądalność, a ta z kolei – na wpływy z reklam.

– Jeśli chodzi o rozszerzanie oferty, to możliwości platform cyfrowych są wciąż duże, ale analogowe pakiety w telewizjach kablowych są już dziś przepełnione i trudno się do nich przebić nowemu kanałowi. W przypadku kanałów Polsatu tego problemu nie ma, bo nowe stacje na pewno mogą się pojawić na platformie Cyfrowy.

[srodtytul]Kosztowne inwestycje [/srodtytul]

Prawie każdy nowy kanał tematyczny oznacza dla stacji milionowe inwestycje. Jak podawały Wirtualnemedia.pl, powołując się na właściciela Polsatu Zygmunta Solorza-Żaka, inwestycje Polsatu w stacje tematyczne pochłoną w najbliższych miesiącach kilkadziesiąt milionów złotych i to mimo kryzysu.

Oficjalnie TVP i Polsat nie podają kosztów uruchomienia jednej takiej stacji. Kiedy TVN ruszał z TVN Style czy TVN Turbo, informował jednak, że kosztują nie więcej niż 10 mln zł. Kanał TVN Warszawa wymagał nakładów na poziomie 6 mln euro.

– Zupełnie czym innym jest uruchomienie kanału takiego jak TVN Style, a czym innym stacji nadającej wyłącznie filmy, gdzie głównym i mniejszym kosztem jest zakup filmów. Nie sądzę, żeby takie stacje, jak np. planowane kanały TVP, kosztowały więcej niż kilka milionów złotych – mówi Leszek Iwaszko, analityk KBC Securities.

Boom na nowe stacje wspierają prace nad naziemną telewizją cyfrową – drugi zakres częstotliwości tej usługi (tzw. multipleks) ma być otwarty dla nowych nadawców. Z tego powodu o koncesję dla Tuba TV ubiegała się Agora, a dla Machiny TV – PM Point Group. KRRiT finalizuje prace nad koncesją dla telewizji RMF MAXXX TV, która trafi na rynek po Esce TV. Tych stacji będzie jednak jeszcze więcej – spółka 4fun Media, właściciel młodzieżowej stacji 4fun.tv, jesienią planuje start kolejnego kanału – Rebel TV.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie