Reklama

Znów spadła sprzedaż prasy

W październiku łączna średnia sprzedaż sześciu największych gazet ogólnopolskich była o 8,6 proc. niższa niż rok wcześniej

Aktualizacja: 03.12.2009 17:12 Publikacja: 03.12.2009 16:49

Znów spadła sprzedaż prasy

Foto: Rzeczpospolita

To kolejny spadkowy miesiąc dla wydawców. Zdaniem ekspertów, niekorzystny dla wydawców trend nie wyhamuje w przyszłym roku. - Ten trend utrzyma się w związku ze wzrostem nasycenia rynku Internetem, z którego korzysta coraz więcej osób. tak samo cierpiało w latach 50-tych radio z powodu upowszechnienia się telewizji. Podobnie jak radio gazety nie znikną jednak z rynku - mówi "Rzeczpospolitej" Jakub Bierzyński, prezes Omnicom Media Group.

W październiku łączna średnia sprzedaż "Faktu", "Gazety Wyborczej", "Parkietu", "Pulsu Biznesu", "Rzeczpospolitej" i "Super Expressu" wynosiła 1,18 mln egz. i była o 8,6 proc. niższa niż rok wcześniej - wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy pokazujących tzw. rozpowszechnianie płatne (składa się na nie prenumerata, sprzedaż kioskowa i egzemplarze sprzedawane np. do rozkładania w środkach transportu, na uczelniach czy hotelach).

Średnia sprzedaż "Faktu" wynosiła 457,1 tys. egz. i była o 4,6 proc. niższa niż rok wcześniej, "Gazety Wyborczej" - 362,3 tys. egz. (spadek o 14,1 proc.), "Super Expressu" - 188,5 tys. egz. (spadek o 4,6 proc.), a "Rzeczpospolitej" - 142,3 tys. egz. (spadek o 7,6 proc.).

Pierwszy pełny wynik "Dziennika Gazety Prawnej" to w październiku 115,1 tys. egz. (gazeta ruszyła w tej formie od 14. września). Według Jakuba Bierzyńskiego są to słabe wyniki. - Przed połączeniem "Dziennika" z "Gazetą Prawną" łączna sprzedaż tych dwóch tytułów była wyższa i myślę, że wydawca mógł liczyć na to, że nie straci tych czytelników - mówi.

Jak dodaje, dotychczasowym czytelnikom "Dziennika" mogło nie odpowiadać obecne nasycenie gazety finansową tematyką, a "Gazety Prawnej" - tematyką polityczną. W sierpniu Michał Kobosko, redaktor naczelny „Dziennika Gazeta Prawna”, deklarował, że nowy tytuł ma utrzymywać średnią sprzedaż na poziomie co najmniej 110 tys. egz. Media plannerzy uznali to wówczas za asekuranckie założenia.

Reklama
Reklama

Łączna średnia sprzedaż ośmiu gazet składających się na projekt "Polska The Times" wynosiła w październiku 304, 7 tys. egz.

Od października nie ukazuje się już jeden z tytułów składających się na ten projekt: "Polska Mazowsze" (we wrześniu jego średnie rozpowszechnianie wyniosło 527 egz.). - Zamknięcie tego tytułu było związane ze zmianami, jakie wprowadziliśmy w wydaniu warszawskim - mówi Magdalena Chudzikiewicz, rzeczniczka Polskapresse.

To kolejny spadkowy miesiąc dla wydawców. Zdaniem ekspertów, niekorzystny dla wydawców trend nie wyhamuje w przyszłym roku. - Ten trend utrzyma się w związku ze wzrostem nasycenia rynku Internetem, z którego korzysta coraz więcej osób. tak samo cierpiało w latach 50-tych radio z powodu upowszechnienia się telewizji. Podobnie jak radio gazety nie znikną jednak z rynku - mówi "Rzeczpospolitej" Jakub Bierzyński, prezes Omnicom Media Group.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Reklama
Media
Zygmunt Solorz odwołany. Cyfrowy Polsat ma nowego prezesa
Media
„Rzeczpospolita” i „The New York Times” razem w nowej ofercie subskrypcyjnej
Media
Prawnik dzieci Zygmunta Solorza o sporze o sukcesję: do ugody wystarczy dobra wola
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Reklama
Reklama