Znów spadła sprzedaż prasy

W październiku łączna średnia sprzedaż sześciu największych gazet ogólnopolskich była o 8,6 proc. niższa niż rok wcześniej

Aktualizacja: 03.12.2009 17:12 Publikacja: 03.12.2009 16:49

Znów spadła sprzedaż prasy

Foto: Rzeczpospolita

To kolejny spadkowy miesiąc dla wydawców. Zdaniem ekspertów, niekorzystny dla wydawców trend nie wyhamuje w przyszłym roku. - Ten trend utrzyma się w związku ze wzrostem nasycenia rynku Internetem, z którego korzysta coraz więcej osób. tak samo cierpiało w latach 50-tych radio z powodu upowszechnienia się telewizji. Podobnie jak radio gazety nie znikną jednak z rynku - mówi "Rzeczpospolitej" Jakub Bierzyński, prezes Omnicom Media Group.

W październiku łączna średnia sprzedaż "Faktu", "Gazety Wyborczej", "Parkietu", "Pulsu Biznesu", "Rzeczpospolitej" i "Super Expressu" wynosiła 1,18 mln egz. i była o 8,6 proc. niższa niż rok wcześniej - wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy pokazujących tzw. rozpowszechnianie płatne (składa się na nie prenumerata, sprzedaż kioskowa i egzemplarze sprzedawane np. do rozkładania w środkach transportu, na uczelniach czy hotelach).

Średnia sprzedaż "Faktu" wynosiła 457,1 tys. egz. i była o 4,6 proc. niższa niż rok wcześniej, "Gazety Wyborczej" - 362,3 tys. egz. (spadek o 14,1 proc.), "Super Expressu" - 188,5 tys. egz. (spadek o 4,6 proc.), a "Rzeczpospolitej" - 142,3 tys. egz. (spadek o 7,6 proc.).

Pierwszy pełny wynik "Dziennika Gazety Prawnej" to w październiku 115,1 tys. egz. (gazeta ruszyła w tej formie od 14. września). Według Jakuba Bierzyńskiego są to słabe wyniki. - Przed połączeniem "Dziennika" z "Gazetą Prawną" łączna sprzedaż tych dwóch tytułów była wyższa i myślę, że wydawca mógł liczyć na to, że nie straci tych czytelników - mówi.

Jak dodaje, dotychczasowym czytelnikom "Dziennika" mogło nie odpowiadać obecne nasycenie gazety finansową tematyką, a "Gazety Prawnej" - tematyką polityczną. W sierpniu Michał Kobosko, redaktor naczelny „Dziennika Gazeta Prawna”, deklarował, że nowy tytuł ma utrzymywać średnią sprzedaż na poziomie co najmniej 110 tys. egz. Media plannerzy uznali to wówczas za asekuranckie założenia.

Łączna średnia sprzedaż ośmiu gazet składających się na projekt "Polska The Times" wynosiła w październiku 304, 7 tys. egz.

Od października nie ukazuje się już jeden z tytułów składających się na ten projekt: "Polska Mazowsze" (we wrześniu jego średnie rozpowszechnianie wyniosło 527 egz.). - Zamknięcie tego tytułu było związane ze zmianami, jakie wprowadziliśmy w wydaniu warszawskim - mówi Magdalena Chudzikiewicz, rzeczniczka Polskapresse.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie