To będzie rok stacji tematycznych

Prawie jedną piątą wszystkich wydatków na reklamę w telewizji zgarną w tym roku stacje tematyczne

Publikacja: 19.05.2010 04:10

To będzie rok stacji tematycznych

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys Seweryn Sołtys

W pierwszym kwartale tego roku wpływy reklamowe netto wszystkich stacji tematycznych w Polsce wynosiły ok. 16 proc. całego rynku reklamy telewizyjnej – szacuje Lidia Kacprzycka, dyrektor generalna domu mediowego Starlink. To oznacza, że trafiło do nich 132,1 mln zł, a to z kolei aż o 63 proc. więcej niż rok wcześniej.

Na rynku przybywa stacji tematycznych. Nic więc dziwnego, że rosną wpływy reklamowe całego segmentu. Nawet wczoraj Telewizja Puls poinformowała, że właśnie złożyła wniosek o koncesję dla nowej stacji tematycznej – Puls Kids. W dzisiejszej rozmowie z „Rz” kolejne nowe kanały zapowiada też prezes TVN, w ubiegłym roku kilka takich stacji uruchomił Polsat.

– Cały wzrost wygenerowany przez przez reklamę telewizyjną w I kwartale tego roku (Starlink szacował go na 1,9 proc.) zapewniły branży głównie kanały tematyczne – mówi Kacprzycka. Jak dodaje, zainteresowanie reklamodawców takimi stacjami jest tak duże, że trudno wykupić w nich czas reklamowy. Dlatego jej zdaniem w całym tym roku udział takich stacji w przychodach z reklam telewizyjnych wzrośnie do 18 proc.

Marcin Boroszko, prezes At Media Group, domu sprzedaży mediów tematycznych, tłumaczy, że na całym świecie producenci programów i nadawcy zamiast sprzedawać swoje programy zewnętrznym stacjom, wolą teraz otwierać kolejne wąsko sprofilowane kanały i w ten sposób zarabiać dodatkowe pieniądze. Możliwości ich uruchamiania są bardzo szerokie w dobie cyfrowych sieci kablowych i platform satelitarnych. – Właściciel MTV ma dziś już np. nie tylko MTV, ale i VIVA, VH 1, Comedy Central i Nickledeon – wylicza Boroszko.

Wraz ze wzrostem liczby takich stacji rośnie ich łączna oglądalność. Po pierwszym kwartale tego roku łączne udziały największych stacji ogólnotematycznych: TVP 1, TVP 2, TVP Info, TVN, Polsat, TV4 i TV Puls w ogólnopolskiej widowni wyniosły 72,3 proc. i były niższe niż rok wcześniej w tym samym czasie (75,55 proc.) – wynika z danych Nielsen Audience Measurement. Brakujące udziały wędrują właśnie do wąsko sprofilowanych stacji niszowych.

– Stacje tematyczne będą nadal rosnącym segmentem, bo ludzie mogą tam odnaleźć wszystko to, co lubią w kanałach ogólnotematycznych, tyle że nie rządzi tym ramówka – mówi Boroszko.

Według niego na rynku jest wielu reklamodawców, którzy za mniejszą cenę niż w stacji ogólnotematycznej o dużym zasięgu wolą np. wykupować więcej reklam w stacjach tematycznych. – Pojawiają się wtedy w stacji o mniejszym zasięgu, ale za to np. codziennie – mówi. Media plannerzy podkreślają, że przed stacjami telewizyjnymi zasiada ciekawa dla reklamodawców widownia – młoda, pracująca i dobrze zarabiająca.

[ramka][srodtytul]Przykłady z europy[/srodtytul]

Nie tylko na polskim rynku można oglądać coraz więcej stacji telewizyjnych. W całej Europie, gdzie stacji telewizyjnych jest dzisiaj 7,2 tysiąca, ruszyło w ubiegłym roku co najmniej 245 nowych – wynika z danych Komisji Europejskiej i organizacji MAVISE. Wszędzie nadawcy najbardziej stawiają na kanały sportowe. W 2009 roku pojawiło się ich aż 38, dwukrotnie więcej niż stacji dziecięcych, których wystartowało 17. Popyt na nowe stacje dodatkowo napędzają nowe technologie - nadawcy otwierają kolejne swoje stacje w wysokiej rozdzielczości (HD), a w kolejnych latach na rynku telewizyjnym zapewne zacznie się era stacji nadających programy w 3D.

Według danych IDATE liczba stacji HD na sześciu dużych rynkach europejskich (Francja, Niemcy, Włochy, Polska, Hiszpania i Wielka Brytania) wzrośnie z ok. 120 w ubiegłym roku do ok. 250 w 2013 roku. [/ramka]

W pierwszym kwartale tego roku wpływy reklamowe netto wszystkich stacji tematycznych w Polsce wynosiły ok. 16 proc. całego rynku reklamy telewizyjnej – szacuje Lidia Kacprzycka, dyrektor generalna domu mediowego Starlink. To oznacza, że trafiło do nich 132,1 mln zł, a to z kolei aż o 63 proc. więcej niż rok wcześniej.

Na rynku przybywa stacji tematycznych. Nic więc dziwnego, że rosną wpływy reklamowe całego segmentu. Nawet wczoraj Telewizja Puls poinformowała, że właśnie złożyła wniosek o koncesję dla nowej stacji tematycznej – Puls Kids. W dzisiejszej rozmowie z „Rz” kolejne nowe kanały zapowiada też prezes TVN, w ubiegłym roku kilka takich stacji uruchomił Polsat.

Pozostało 81% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie