Tylko kino rośnie w Agorze

Wyniki wydawcy „Gazety Wyborczej" za III kw. br. są bliskie prognozom analityków. Jak oczekiwano, pod kreskę sprowadziły je zwolnienia grupowe w spółce. Jednak Agora zweryfikowała prognozy dla rynku reklamy w całym roku

Publikacja: 09.11.2012 09:20

Tylko kino rośnie w Agorze

Foto: Fotorzepa, Krzysztof Skłodowski

264 mln zł przychodów (spadek o 6,7 proc.), 10,1 mln zł straty operacyjnej i 8,3 mln zł straty netto wykazała grupa Agory, wydawca „Gazety Wyborczej" w III kw. 2012 roku. Rok temu grupa była na plusie. W tym roku ponosi koszty zwolnień grupowych. Bez nich, strata operacyjna wyniosłaby niecały 1 mln zł, a EBITDA (zysk operacyjny powiększony o amortyzację) 22 mln zł. Ostatecznie jednak kwartalna EBITDA Agory zamknęła się kwotą 13 mln zł, spadając z 30 mln zł rok wcześniej.

Wyniki grupy są zbieżne, a w przypadku wysokości strat operacyjnej i netto nawet lekko lepsze niż prognozowali analitycy ankietowani przez PAP. Spodziewali się oni 11 mln zł straty netto i ponad 10 mln zł straty operacyjnej.

Przychody medialnej grupy ucierpiały najbardziej za sprawą mocnych obniżek budżetów reklamowych w segmencie prasy codziennej i spadku egzemplarzowego tejże oraz z powodu niespotykanego wcześniej w kwartale spadku w segmencie reklamy zewnętrznej. Jednak widoczny jest w nich także ubytek w segmencie internetowym. Jednym biznesem, który w III kw. br. zanotował w Agorze wzrost grupa kinowa Helios.

Jednak mimo spadku przychodów o 12,2 proc. do 116 mln zł, pion praso codziennej Agory (jest najważniejszy dla przychodów grupy, obejmuje też drukarnie) jest nadal rentowny i w III kw. br. jego zysk operacyjny wyniósł 7,2 mln zł. To o 62,5 proc. mniej niż rok wcześniej za sprawą kosztów odpraw dla b. pracowników.

Radia przyniosły przychody o 15 proc. niższe niż rok temu (18,2 mln zł) i ich strata operacyjna jest większa niż rok temu (0,9 mln zł vs 0,3 mln zł).

Przychody pionu internetowego Agory zmniejszyły się rok do roku o 4,2 proc. do 24,9 mln zł.

Segment reklamy zewnętrznej (grupa AMS) zanotował spadek przychodów o 3,2 proc. do 38,8 mln zł. Niewielki w skali rynku spadek sprawił, że grupa AMS zwiększyła o ponad 4 pkt proc. swój udział w rynku i na koniec września wynosił on 31,5 proc. – szacuje Agora.

Kina Agory zaś wykazały 12,5-proc. wzrost przychodów, które wyniosły 55 mln zł. To efekt wzrostu wpływów z biletów (o 5 proc. do 36,6 mln zł) oraz z reklamy o barów (o około 15 proc.). Obiekty sieci kinowej Helios w III kw. br. sprzedały 2,1 mln wejściówek, o 12 proc. więcej niż rok temu.

Agora kolejny raz zweryfikowała swoje szacunki wartości rynku reklamy w 2012 r. Zakłada dziś, że spadnie on od 3 proc. do 6 proc. w całym roku. Obniżyła swoje szacunki dla większości segmentów rynku.

„Wpływ na korektę wartości całego rynku reklamy w 2012 r. miała m.in. głęboka, ponad 17,5-proc., dynamika spadku wydatków reklamowych w III kw. 2012 r. w reklamie zewnętrznej. Tak duży spadek wydatków reklamowych powoduje zmianę szacunku wydatków na rynku reklamy zewnętrznej w całym 2012 r. Obecnie, Spółka szacuje, że wartość wydatków na reklamę zewnętrzną zmniejszy się w całym 2012 r. o około 4-7 proc." – czytamy w komentarzu do sprawozdania.

Wydawca „Gazety Wyborczej" ściął także swoje szacunki co do wartości rynku reklamy radiowej, który w III kw. obniżył się o 10 proc. Obecnie zdaniem Agory, wartość tych wydatków będzie o około 5-8 proc. niższa niż w 2011 r.

Agora jest nieco większym sceptykiem co do tego, jak zachowa się rynek reklamy telewizyjnej. Prognozuje, że w całym 2012 roku może się on skurczyć o 5-8 proc.

Najczarniej wyglądają prognozy dla rynku reklamy w dziennikach, które w III kw. zmniejszyły się o 21,5 proc. W całym roku ma to być 17-20 proc.

Za to optymistyczniej patrzy na segment kinowy, który zachowuje się lepiej niż sądził zarząd wydawniczej grupy. W III kw. nakłady na reklamę w kinach powiększyły się o 6 proc.. Agora spodziewa się, że w całym roku będą one wyższe o 3-6 proc.

Agora podtrzymała, że jej zdaniem rynek wydatków na reklamę w Internecie wzroście w tym roku o 8-11 proc.

Według szacunków Agory, w III kw. br. wartość wydatków reklamowych ogółem w Polsce wyniosła około 1,55 mld zł i zmniejszyła się o ponad 6,5 proc. w stosunku do trzeciego kwartału 2011 r.

264 mln zł przychodów (spadek o 6,7 proc.), 10,1 mln zł straty operacyjnej i 8,3 mln zł straty netto wykazała grupa Agory, wydawca „Gazety Wyborczej" w III kw. 2012 roku. Rok temu grupa była na plusie. W tym roku ponosi koszty zwolnień grupowych. Bez nich, strata operacyjna wyniosłaby niecały 1 mln zł, a EBITDA (zysk operacyjny powiększony o amortyzację) 22 mln zł. Ostatecznie jednak kwartalna EBITDA Agory zamknęła się kwotą 13 mln zł, spadając z 30 mln zł rok wcześniej.

Pozostało 89% artykułu
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie
Media
Solorz miał nosa kupując Interię. Najnowszy ranking polskich wydawców internetowych
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Media
Chińczycy przegrali w sądzie w USA w sprawie TikToka. Co dalej z aplikacją?