Reklama
Rozwiń

Rosną wpływy firm telewizyjnych

W ubiegłym roku wzrosły przychody największych grup telewizyjnych.

Publikacja: 11.04.2013 01:06

Pomimo trwającego w gospodarce spowolnienia, 20 największych nadawców i operatorów płatnej telewizji wypracowało w ubiegłym roku 55,7 mld euro przychodów. To o 1,9 proc. więcej niż rok wcześniej – podsumowało Europejskie Obserwatorium Audiowizualne, działające przy Komisji Europejskiej. Przypomniało przy tym, że spadek PKB krajów Unii Europejskiej w minionym roku wyniósł 0,3 proc.

– Operatorzy płatnych telewizji odnotowali lepszy rok niż finansujący się z rynku reklamowego nadawcy telewizyjni. Wzrost przychodów tych pierwszych (11 firm z 20 wziętych pod uwagę w zestawieniu – red.) wyniósł 3,7 proc., podczas gdy nadawcy odnotowali spadek łącznych wpływów w ujęciu rocznym o 1 proc. – podali analitycy obserwatorium.

Prowadzą Brytyjczycy

Największą grupą na naszym rynku w sektorze telewizyjnym jest brytyjska platforma satelitarna BSkyB. Z przychodami na poziomie 8,5 mld euro wyprzedza analogiczne przedsiębiorstwa w innych krajach: Liberty Global (zarejestrowany w USA, ale działający w Europie i Ameryce Południowej operator sieci kablowych i platform satelitarnych) z przychodami w wysokości 7,8 mld euro oraz RTL Group (zarejestrowana w Luksemburgu), której wpływy sięgnęły w 2012 roku prawie 6 mld euro. Ścisła czołówka zamknęła ubiegły rok wzrostami.

– To wyraźnie pokazuje, że nawet w czasie recesji europejscy widzowie nie tylko utrzymali swoje pakiety usług wykupionych u operatorów płatnej telewizji, ale też wykazali się chęcią dokupowania do nich nowych usług (usługa typu „go", umożliwiająca oglądanie wideo na różnych urządzeniach, czy wideo na żądanie w modelu płacenia za pojedyncze filmy i programy) – konstatują analitycy w europejskim raporcie.

W zestawieniu zostały ujęte także polskie firmy. Raport wspomina o Grupie Canal+, która ma udziały w platformie nC+ (Vivendi, jej właściciel, jest czwarty w zestawieniu, z przychodami na poziomie 5 mld euro) oraz o TVN (zamyka zestawienie z przychodami na poziomie 380 mln euro).

Najszybciej rośnie Sky Deutschland

Najwyższy wzrost przychodów w 2012 odnotowała niemiecka platforma satelitarna Sky Deutschland – o 17,1 proc. Największe spadki miały: TVN (14,3 proc. w dół), włoska Grupa Mediaset Silvio Berlusconiego (spadek o 12,5 proc.) oraz Central European Media Enterprises (notowany na Nasdaq oraz na czeskim parkiecie nadawca, działający m.in. w Czechach, Bułgarii i Rumunii), która odnotowała o 12,4 proc. niższe wpływy.

Walka z reklamą

– Te grupy, które utrzymują się głównie z wpływów z rynku reklamowego, odnotowały różne wyniki. Na przykład RTL Group i ProSiebenSat.1 Media miały wzrosty, dzięki zdywersyfikowaniu swoich usług (produkują kanały tematyczne, usługi audiowizualne na żądanie, a swoje programy sprzedają nie tylko w Europie, ale też w USA). Ale już np. duży spadek rynku reklamowego we Włoszech, Hiszpanii i wschodniej Europie wywołał kurczenie się przychodów nadawców telewizyjnych we włoskim Mediasecie, hiszpańskiej Antenie3, CME oraz TVN – podaje EOA.

Według prognoz ZenithOptimedia Group, w tym roku wpływy reklamowe w całej Europie mają wzrosnąć, odpowiednio o 9 proc. i 2,6 proc.).

Pisaliśmy o tym

Platforma nC+ nie zacznie wojny cenowej „Rz", 22 marca 2013

TVN prognozuje mniejsze wpływy z reklam „Rz", 1 marca 2013 Ekonomia24.pl

Cyfrowy polsat poza zestawieniem

Dystrybucyjno-telewizyjna grupa kapitałowa Cyfrowy Polsat z niewiadomych przyczyn nie została ujęta w raporcie Europejskiego Obserwatorium Audiowizualnego. Gdyby analitycy ją uwzględnili, plasowałaby się w rankingu przychodów tego typu firm pod koniec pierwszej dwudziestki, tuż za hiszpańskim nadawcą radiowo-telewizyjnym  Antena3 i przed zarejestrowaną na Bermudach grupą Central European Enterprises.  Przychody ze sprzedaży grupy Cyfrowy Polsat w 2012 roku wynosiły prawie 663,9 mln euro, o 17,4 proc. więcej niż rok wcześniej. EOA nie udzieliło nam wczoraj odpowiedzi na pytanie, dlaczego nie uwzględniło tej firmy w zestawieniu, a Cyfrowy Polsat tego nie skomentował. —ele

Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Media
Wolność słowa dla ludzi, nie dla sztucznej inteligencji