Rosną wpływy firm telewizyjnych

W ubiegłym roku wzrosły przychody największych grup telewizyjnych.

Publikacja: 11.04.2013 01:06

Pomimo trwającego w gospodarce spowolnienia, 20 największych nadawców i operatorów płatnej telewizji wypracowało w ubiegłym roku 55,7 mld euro przychodów. To o 1,9 proc. więcej niż rok wcześniej – podsumowało Europejskie Obserwatorium Audiowizualne, działające przy Komisji Europejskiej. Przypomniało przy tym, że spadek PKB krajów Unii Europejskiej w minionym roku wyniósł 0,3 proc.

– Operatorzy płatnych telewizji odnotowali lepszy rok niż finansujący się z rynku reklamowego nadawcy telewizyjni. Wzrost przychodów tych pierwszych (11 firm z 20 wziętych pod uwagę w zestawieniu – red.) wyniósł 3,7 proc., podczas gdy nadawcy odnotowali spadek łącznych wpływów w ujęciu rocznym o 1 proc. – podali analitycy obserwatorium.

Prowadzą Brytyjczycy

Największą grupą na naszym rynku w sektorze telewizyjnym jest brytyjska platforma satelitarna BSkyB. Z przychodami na poziomie 8,5 mld euro wyprzedza analogiczne przedsiębiorstwa w innych krajach: Liberty Global (zarejestrowany w USA, ale działający w Europie i Ameryce Południowej operator sieci kablowych i platform satelitarnych) z przychodami w wysokości 7,8 mld euro oraz RTL Group (zarejestrowana w Luksemburgu), której wpływy sięgnęły w 2012 roku prawie 6 mld euro. Ścisła czołówka zamknęła ubiegły rok wzrostami.

– To wyraźnie pokazuje, że nawet w czasie recesji europejscy widzowie nie tylko utrzymali swoje pakiety usług wykupionych u operatorów płatnej telewizji, ale też wykazali się chęcią dokupowania do nich nowych usług (usługa typu „go", umożliwiająca oglądanie wideo na różnych urządzeniach, czy wideo na żądanie w modelu płacenia za pojedyncze filmy i programy) – konstatują analitycy w europejskim raporcie.

W zestawieniu zostały ujęte także polskie firmy. Raport wspomina o Grupie Canal+, która ma udziały w platformie nC+ (Vivendi, jej właściciel, jest czwarty w zestawieniu, z przychodami na poziomie 5 mld euro) oraz o TVN (zamyka zestawienie z przychodami na poziomie 380 mln euro).

Najszybciej rośnie Sky Deutschland

Najwyższy wzrost przychodów w 2012 odnotowała niemiecka platforma satelitarna Sky Deutschland – o 17,1 proc. Największe spadki miały: TVN (14,3 proc. w dół), włoska Grupa Mediaset Silvio Berlusconiego (spadek o 12,5 proc.) oraz Central European Media Enterprises (notowany na Nasdaq oraz na czeskim parkiecie nadawca, działający m.in. w Czechach, Bułgarii i Rumunii), która odnotowała o 12,4 proc. niższe wpływy.

Walka z reklamą

– Te grupy, które utrzymują się głównie z wpływów z rynku reklamowego, odnotowały różne wyniki. Na przykład RTL Group i ProSiebenSat.1 Media miały wzrosty, dzięki zdywersyfikowaniu swoich usług (produkują kanały tematyczne, usługi audiowizualne na żądanie, a swoje programy sprzedają nie tylko w Europie, ale też w USA). Ale już np. duży spadek rynku reklamowego we Włoszech, Hiszpanii i wschodniej Europie wywołał kurczenie się przychodów nadawców telewizyjnych we włoskim Mediasecie, hiszpańskiej Antenie3, CME oraz TVN – podaje EOA.

Według prognoz ZenithOptimedia Group, w tym roku wpływy reklamowe w całej Europie mają wzrosnąć, odpowiednio o 9 proc. i 2,6 proc.).

Pisaliśmy o tym

Platforma nC+ nie zacznie wojny cenowej „Rz", 22 marca 2013

TVN prognozuje mniejsze wpływy z reklam „Rz", 1 marca 2013 Ekonomia24.pl

Cyfrowy polsat poza zestawieniem

Dystrybucyjno-telewizyjna grupa kapitałowa Cyfrowy Polsat z niewiadomych przyczyn nie została ujęta w raporcie Europejskiego Obserwatorium Audiowizualnego. Gdyby analitycy ją uwzględnili, plasowałaby się w rankingu przychodów tego typu firm pod koniec pierwszej dwudziestki, tuż za hiszpańskim nadawcą radiowo-telewizyjnym  Antena3 i przed zarejestrowaną na Bermudach grupą Central European Enterprises.  Przychody ze sprzedaży grupy Cyfrowy Polsat w 2012 roku wynosiły prawie 663,9 mln euro, o 17,4 proc. więcej niż rok wcześniej. EOA nie udzieliło nam wczoraj odpowiedzi na pytanie, dlaczego nie uwzględniło tej firmy w zestawieniu, a Cyfrowy Polsat tego nie skomentował. —ele

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie