Dyżurnet.pl to jedyny punkt w Polsce przyjmujący od internautów zgłoszenia na temat nadużyć zdarzających się w Internecie. Miesięcznie w pływało do niego w I kwartale średnio 640 zgłoszeń, o 15 proc. więcej niż przed rokiem – podaje Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji.
– Najwięcej przypadków naruszeń dotyczyło materiałów przedstawiających seksualne wykorzystywanie dzieci – komentuje Michał Chrzanowski, dyrektor instytutu badawczego NASK. Takich zgłoszeń było w I kwartale 310, o 8 proc. więcej niż przed rokiem. Na kontakt z Dyżurnet.pl decyduje się coraz więcej osób.
- Do policji przekazano w ostatnim kwartale trzykrotnie więcej spraw niż w tym samym okresie roku 2013. Jeśli zaś chodzi o interwencje bezpośrednie - niemal 95 procent materiałów przedstawiających seksualne wykorzystywanie dzieci zgłaszanych za pomocą anonimowego formularza Dyżurnet.pl znika z sieci w ciągu siedmiu dni, przy czym ponad 60 procent w czasie krótszym niż 48 godzin od podjęcia działań – podaje MAiC. Zdaniem ekspertów Polacy są coraz bardziej świadomymi internautami.
- W naszej ocenie wzrasta wśród użytkowników świadomość możliwych konsekwencji niewłaściwych i nielegalnych praktyk w sieci, ale także ich aktywność w przeciwdziałaniu internetowym nadużyciom – mówi Michał Chrzanowski.