Mundial w TVP : dobre wyniki, zysków brak

Cennikowe wpływy TVP z reklam wokół relacji z Mundialu wyniosły znacznie więcej niż w poprzednich latach. Ale koszty praw były tak wysokie, że mimo to na imprezie nie udało się zarobić.

Publikacja: 14.07.2014 17:42

Mundial w TVP : dobre wyniki, zysków brak

Foto: Bloomberg

Wysoki poziom dramaturgii mundialowych rozgrywek, mimo, iż nie brali w nich udziału polscy reprezentanci, przyciągnął przed telewizory widownie porównywalną z tą w RPA cztery lata temu.

Na globalne podsumowania mundialowej widowni trzeba jeszcze poczekać. Zdaniem analityków ze stowarzyszenia EGTA zrzeszającego brokerów reklamowych obsługujących radio i telewizję, tegoroczny finał mógł globalnie pobić frekwencyjnie widownię pucharowych rozgrywek Hiszpania-Holandia sprzed czterech lat. Wynosiła ona 909 mln.

W Polsce już wiadomo, że mecz finałowy Niemcy-Argentyna w TVP1 oglądało znacznie więcej osób niż finałowe rozgrywki w 2010 r.

Jak podała badająca telewizyjna oglądalność firma Nielsen Audience Measurement, w minioną niedzielę przed TVP1 i TVP Sport, żeby kibicować, zasiadło aż 10,49 mln osób, co dało tym stacjom łączne udziały w widowni na poziomie 66,2 proc. - Mecz transmitowany 13 lipca w szczytowym momencie przyciągnął przed ekrany telewizorów TVP1 aż 11, 3 mln osób w grupie widzów powyżej 4 r. życia - podała TVP. Cztery lata temu w RPA finałowy mecz między w TVP1 i TVP Sport śledziło średnio „tylko" ponad 8,8 mln osób.

Bardzo dobrze wypadła oglądalność meczów w Internecie. Transmisje 64 meczów na komputerach i urządzeniach mobilnych oglądane poprzez portal Sport.tvp.pl miały 5,5 mln odtworzeń. Rekordowy wynik odnotował mecz finałowy, który był odtwarzany aż 457 tys. razy przez blisko 200 tys. użytkowników. - W sumie wszystkie materiały wideo z Mundialu na stronie sport.tvp.pl oglądane były ponad 16 mln razy, serwis odwiedziło 6,5 mln unikalnych użytkowników – mówi Leszek Jarosz, redaktor naczelny Sport.tvp.pl.

Średnia widownia tradycyjnie oglądanych meczów tegorocznych Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej w TVP1 wyniosła 3,36 mln, a TVP2: 2,56 mln (to wyniki porównywalne do tych sprzed czterech lat, czyli takie, na jakie liczyła TVP przed startem Mundialu). Znacznie lepiej wypadły natomiast cennikowe wpływy publicznego nadawcy z reklam wokół piłkarskich rozgrywek. Sięgnęły prawie 154 mln zł, podczas gdy cztery lata temu wynosiły 124,4 mln zł (to oczywiście wpływy przed odliczeniem rabatów udzielonych reklamodawcom). Najwięcej cennikowo wydali na okołomundialowe reklamy według danych Nielsena producenci piwa. Carlsberg Breweries zapłacił według cennika TVP 12,1 mln zł, kolejne były: Grupa Żywiec (11,5 mln zł) i Kompania Piwowarska (8,1 mln zł). Dopiero za nimi uplasowały się firmy z innych branż: Procter&Gamble (7,9 mln zł) oraz CocaCola (7,8 mln zł).

Wzrost wpływów z reklam nie przełożył się jednak w TVP na zyski. - Co kosztów i wpływów mundialowych, dane te są tajemnicą przedsiębiorstwa. Możemy tylko powiedzieć, że choć z wyników oglądalności (mimo zdecydowanie bardziej konkurencyjnego rynku po cyfryzacji naziemnej telewizji) oraz wpływów z reklam (mimo zdecydowanie gorszej niż cztery lata temu koniunktury na rynku), jesteśmy bardzo zadowoleni , to cała impreza jest oczywiście deficytów – mówi „Rz" Jacek Rakowiecki, rzecznik TVP.

Jak dodaje, do transmisji z Mundialu dokłada nie tylko TVP, ale każda stacja telewizyjna na świecie, decydująca się na zakup praw do pokazywania relacji. Są one bowiem niezmiennie bardzo drogie.

Wysoki poziom dramaturgii mundialowych rozgrywek, mimo, iż nie brali w nich udziału polscy reprezentanci, przyciągnął przed telewizory widownie porównywalną z tą w RPA cztery lata temu.

Na globalne podsumowania mundialowej widowni trzeba jeszcze poczekać. Zdaniem analityków ze stowarzyszenia EGTA zrzeszającego brokerów reklamowych obsługujących radio i telewizję, tegoroczny finał mógł globalnie pobić frekwencyjnie widownię pucharowych rozgrywek Hiszpania-Holandia sprzed czterech lat. Wynosiła ona 909 mln.

Pozostało 87% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie