Ankieterzy zapytali również o preferowaną formę dostawy towaru. Ponad 70 proc. klientów e-sklepów zadeklarowało, że wybierze Pocztę Polską jako dostawcę przesyłek z prezentami. Przedstawiciele Poczty (PP) nie są zaskoczeni internetowym trendem wśród Polaków. – E-commerce nigdy nie wyprze tradycyjnego biznesu, bo wkrótce to e-commerce będzie tradycyjnym biznesem – podkreśla Janusz Wojtas, członek zarządu Poczty Polskiej.

Wśród najpopularniejszych powodów odwrotu od sklepów stacjonarnych w bieżącym roku znajduje się wygoda zakupów przez internet. Polacy kupią w sieci prezenty bo uważają, że tak jest taniej niż w sklepach stacjonarnych (67 proc.) i mają większy wybór niż w sklepach tradycyjnych (43 proc.). Badanie potwierdza zaobserwowany od pewnego czasu trend, że Polacy chętnie chodzą najpierw do sklepów stacjonarnych, żeby obejrzeć lub przymierzyć produkty. Potem kupują je w sieci. Robi tak blisko 80 proc. badanych.

Użytkownik internetu zdecyduje się w 2014 roku na zakup prezentów w sieci ponieważ wie, że nie tylko wyda w ten sposób mniej pieniędzy, ale i będzie mógł wybierać z bogatszego asortymentu niż w sklepach stacjonarnych. Osoby, które jednak wybiorą zakup w sklepach tradycyjnych jako główny powód podają chęć osobistego obejrzenia produktów lub obawy, że towar kupiony on-line może być uszkodzony lub niezgodny z zamówieniem. – Średnio respondenci planują przeznaczyć na zakup prezentów świątecznych w tym roku 500 zł, a połowa z nich nie więcej niż 400 zł. Co czwarta osoba planuje kupić prezenty świąteczne za kwotę większą niż 500 zł – mówi Marek Lekki, członek zarządu w ARC Rynek i Opinia.

Wśród najczęściej zamawianych w sieci prezentów znajdą się w tym roku kosmetyki (56 proc.), słodycze (49 proc.), zabawki (45 proc.). Połowa badanych planuje kupić w prezencie dla bliskich książki. Decydując się na zakup prezentów w sieci dokładnie wybieramy dostawcę przesyłki.

– Badani jako główne przyczyny wyboru PP wskazują na korzystne ceny przesyłek oraz na małą odległość do najbliższej placówki pocztowej. Inni podkreślają swoje pozytywne doświadczenia z narodowym operatorem oraz zaufanie do niego – mówi Marek Lekki. Połowa badanych ocenia, że zakupy on-line to najlepszy sposób na robienie zakupów świątecznych.