Widzowie wolą filmy od HD

Trzy czwarte internautów chętniej widziałoby w nowym pakiecie kanałów naziemnej telewizji cyfrowej dodatkowe kanały niż już znane stacje, ale w lepszej rozdzielczości.

Aktualizacja: 07.01.2015 07:39 Publikacja: 07.01.2015 06:12

Z badania MEC wynika, że trzy czwarte polskich internautów zamiast HD wolałoby dostać nowe stacje.

Z badania MEC wynika, że trzy czwarte polskich internautów zamiast HD wolałoby dostać nowe stacje.

Foto: Flickr

Dom mediowy MEC spytał polskich internautów, jak zagospodarowaliby planowany teraz nowy pakiet (multipleks) naziemnej telewizji. W piątek Urząd Komunikacji Elektronicznej ma zakończyć branżowe konsultacje dotyczące tej samej sprawy. Pod ocenę środowiska poddany został pomysł zakładający, że trzy z siedmiu miejsc na nowym multipleksie miałyby zostać przeznaczone na stacje TVP, a pozostałe cztery – na nowe kanały.

Najwięksi prywatni nadawcy optują za wykorzystaniem dodatkowych pojemności na rozwinięcie już istniejącej oferty naziemnych stacji do wersji HD (wysoka rozdzielczość). Z badania MEC wynika, że trzy czwarte polskich internautów zamiast HD wolałoby dostać nowe stacje. 24,3 proc. wolałoby rozwinąć już istniejącą ofertę stacji do wersji HD.

– Ponad 58 proc. wolałoby, aby w ofercie naziemnej telewizji pojawiły się nowe stacje z zagranicznymi programami, niespełna 42 proc. postawiłoby na programy polskie – podaje MEC.

Poproszeni o wskazanie trzech typów kanałów, jakie powinny wzbogacić ofertę naziemnej telewizji, Polacy najczęściej wskazywali filmowe (69 proc. odpowiedzi, patrz: wykres), podróżnicze i dokumentalne oraz serialowe z produkcjami zagranicznymi.

MEC poprosił o wybranie ośmiu z listy kanałów należących do firm, które dotychczas potwierdziły zainteresowanie nadawaniem na nowym multipleksie. Bezdyskusyjnym zwycięzcą w tym zestawieniu zostały kanały z oferty Discovery Networks, które dostały 76 proc. wskazań.  Kolejny był TVN (62 proc.), a następnie Polsat (59 proc.), BBC Worldwide (57 proc.) i Kino Polska TV (54 proc.).

Gdyby wygrała opcja z rozwinięciem oferty do jakości HD, gros widzów chciałoby w wysokiej rozdzielczości oglądać TVN (65 proc. wskazań), Polsat (64 proc.), TVP 1 (58 proc.), TVP 2 (55 proc.) i TVN 7 (47 proc.). Gdyby rozwinięcie naziemnej oferty o nowe kanały wiązało się z wyrzuceniem z niej już istniejących stacji, internauci najchętniej pozbyliby się TV Trwam, Polo TV i Eska TV (patrz: wykres), a najmniej chętnie TVP 1 i TVP 2.

– Widać duże przywiązanie Polaków do marek TVP 1 i TVP 2 pomimo spadków oglądalności tych stacji i narzekań na nie w mediach – komentuje Joanna Nowakowska z MEC.

Badanie przeprowadzono na 715 internautach powyżej 15. roku życia, próba była reprezentatywna dla polskich internautów.

Media
Polski film coraz droższy. Znany producent ma na to sposób
Media
„Rzeczpospolita Nauka” – nowy kwartalnik o odkryciach, badaniach i teoriach naukowych
Media
Nowy pomysł Trumpa: obrona Hollywood. Pomóc mają 100-proc. cła na obce filmy
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju