Reklama

#RZECZoBIZNESIE: Arkadiusz Piechocki: Mamy problem z liczbą dobrych pomysłów

Na rynku jest spora liczba pomysłów, które nie przeradzają się w sukces – mówi Arkadiusz Piechocki, partner zarządzający SpeedUp Venture Capital Group.

Aktualizacja: 04.11.2016 15:33 Publikacja: 04.11.2016 13:45

#RZECZoBIZNESIE: Arkadiusz Piechocki: Mamy problem z liczbą dobrych pomysłów

Foto: tv.rp.pl

 

Co powinno się wydarzyć żebyśmy mieli podobną ilość inwestycji w spółki innowacyjne, w startupy, taką jak w Niemczech czy Wielkiej Brytanii?

- Po pierwsze jest to kwestia czasu – wyjaśnia Piechocki. - Po drugie, stworzenie efektywnego ekosystemu, czyli kapitał który musi się na tym rynku pojawić i edukacja. Po trzecie, infrastruktura, czyli chociażby ustawodawstwo, pewne przywileje, które rynek VC powinien posiadać jeżeli chcemy myśleć o rozwoju czegoś, co jest bardzo ryzykowne – wylicza Piechocki.

„Dolina Krzemowa" może być nad Wisłą?

Reklama
Reklama

- „Dolina Krzemowa" jako słowo może funkcjonować w potocznym języku. Zbudowanie ekosystemu będącego „Doliną Krzemową" jest najlepszym rozwiązaniem. Jeżeli przez „Dolinę Krzemową" będziemy rozumieć intensywność powstawania nowych przedsięwzięć, startupów to chcemy być ważnym graczem na tym rynku – wyjaśnia.

Wśród startupów mamy kilka perełek. Mówi się o polskich firmach robiących beacony, drukarki 3D. Ostatnio Silvair tworzący inteligentne oświetlenie pozyskał 47 mln zł na działalność.

- Silvair zajmuje się również tworzeniem technologii Mesh Bluetooth. To jest nowy rodzaj komunikacji pomiędzy urządzeniami – znacznie poważniejsza działalność niźli tylko samo oświetlenie – wyjaśnia partner SpeedUp.

- Chciałbym żeby w Polsce rozwijały się spółki jak Silvair, które zajmują się wysoko przetworzonymi technologiami. Mamy mnóstwo osób, które robią bardzo fajne rzeczy i mamy spore szanse żeby zaistnieć w biznesach, czy startupach, które zajmują się technologiami – prognozuje.

Na polskim rynku brakuje kapitału na realizację tych pomysłów?

- Jest nadpodaż kapitału. Mamy problem z ilością dobrych projektów, dobrych pomysłów – mówi gość programu.

Reklama
Reklama

- Rocznie mamy kontakt z 600-700 projektami, które do nas trafiają. Z tego wybieramy ok. 10-15 do inwestycji. W dużej mierze jest to związane z tym, że chcemy inwestować mądrze, biznesowo – dodaje Piechocki.

- Pojawiło się w Polsce sporo „monkey capital", prostego do wzięcia kapitału, który w jakimś stopniu niszczy ten rynek.

- Mamy sporo kapitału na rynku i musimy uczyć się odpowiednio go inwestować, w mądry sposób te spółki wspierać, nie tylko kapitałowo.

Nie mamy do czynienia już z bańką technologiczną?

- Wypełnił się cały rynek wearables, mediów społecznościowych, komunikacji. Pojawiają się jednak zupełnie nowe jak: samochody autonomiczne, maison learning, virtual reality. Jeżeli będzie miała miejsce bańka to ona ten rynek wyczyści i spowoduje, że będzie kolejna fala wzrostów.

Media
Europa dławi się regulacjami i przegrywa wyścig o AI
Media
Miliarder z Hongkongu może trafić za kratki na resztę życia. Sąd: mózg spisków
Media
Miliarder chętny na zakup TikToka „w zawieszeniu”. Co zrobi Donald Trump?
Media
Zmiany w zarządzie Gremi Media
Media
Złote Spinacze 2025. To oni zwyciężyli
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama