Naga kobieta leży śpiąca nad brzegiem morza‚ cztery nagie gracje spacerują plażą. Oglądając rysunki Niemeyera‚ nabieramy przeświadczenia‚ że plaże w Rio pełne są nagich kobiet. Ale to rysownik rozbierał je wzrokiem. Prosta kreska sprawia‚ że kobiece ciała wyglądają jak fragmenty krajobrazu‚ a budynki mają kobiece krągłości. „Pociągają mnie swobodne‚ zmysłowe krzywizny. Odnajduję je w górach mojego kraju‚ w sinusoidach jego rzek‚ w falach oceanu i w ciele ukochanej kobiety”, pisał.
Gdy awangardowy ruch modernistyczny w Europie nie widział świata poza kątem prostym‚ a nowoczesność w architekturze utożsamiał z powściągliwymi domami pudełkami‚ Niemeyer na język nowoczesnej architektury przekładał fascynację brazylijskim krajobrazem‚ bujną tropikalną roślinnością i barokowymi kościołami w Rio. Jego realizacje‚ zgodnie z credo europejskiej awangardy‚ wolne były od zdobień i historycznych nawiązań‚ ale ich linia‚ choć lapidarna‚ była fantazyjna i zmysłowa. Okazuje się‚ że można budować arkady i zostać chodzącą legendą modernizmu.
Niektórzy uznają Niemeyera za prekursora współczesnej‚ rzeźbiarskiej architektury z jej dynamicznymi bryłami‚ często naśladującymi naturę. Leżąca bezpośrednio na ziemi biała kopuła OCA w parku Ibirapuera w Sao Paulo (z 1954 r.)‚ z której dzieciaki robią sobie zjeżdżalnię‚ ukrywa wnętrza pełne krzywizn.
Jedna z nowszych realizacji architekta‚ Muzeum Sztuki Współczesnej w Niterói (1996 r.)‚ wygląda jak statek kosmiczny‚ który wylądował tuż na brzegu wysokiego klifu. Prowadzi do niego kręta‚ esowato wygięta rampa. W 1956 roku Niemeyer oraz architekt i urbanista Lucio Costa dostali ambitne zlecenie – w cztery lata zbudować najnowocześniejsze miasto na świecie‚ nową stolicę kraju. Juscelino Kubitschek (prezydent Brazylii końca lat 50.) postanowił wznieść ją na pustkowiu‚ w chmurach czerwonego pyłu‚ 1200 km na północny zachód od Rio de Janeiro.
Według założeń urbanistycznych miasto Brasilia z góry miała przypominać krzyż lub‚ jak chcą inni‚ lecącego ptaka. Okazało się to perspektywą zbyt wygórowaną‚ trudną do zaakceptowania dla zwykłego człowieka – sztywne podziały dzielą miasto wg funkcji: mieszkalnych‚ handlowych‚ kulturalnych. Jednak pałace‚ które dla brazylijskich urzędników stworzył tu Niemeyer‚ dalekie są od radykalnego funkcjonalizmu‚ a katedra – wizytówka miasta – przypomina egzotyczną roślinę.