Kolekcjonerów fotografii czekają spore emocje. W przyszłym tygodniu przedstawiona zostanie oferta V Aukcji Fotografii Kolekcjonerskiej organizowanej przez Portal Rynku Sztuki Artinfo.pl ([link=http://www.artinfo.pl" target="_blank]www.artinfo.pl[/link]) i Dom Aukcyjny Rempex ([link=http://www.rempex.pl" target="_blank]www.rempex.pl[/link]). Sensacją jest wystawienie za 70 tys. zł pracy polskiego klasyka Karola Hillera. Nowością jest to, że całkowicie zmieniono formułę. Pierwotnie miały być to cykliczne aukcje tylko polskiej fotografii. Teraz pod młotek trafią jednak również prace obcych klasyków z najwyższej światowej półki, np. Aleksandra Rodczenki (18 tys. zł).
Pierwsza aukcja odbyła się wiosną 2007 r. Kolejne organizowano dwa razy w roku, w kwietniu i listopadzie. Genezą tego projektu było stworzenie rynku, hierarchii cen. Służyć temu miały nie tylko aukcje, ale przede wszystkim rozbudowane katalogi i trwające miesiąc wystawy przedaukcyjne.
Pierwsze imprezy były deficytowe. Na trzeciej aukcji obrót wyniósł ok. 160 tys. zł. Na czwartej, przy porównywalnej liczbie prac, nastąpiła wyraźna zwyżka cen wywoławczych i wylicytowanych. Teraz średnie ceny wywoławcze nie wzrosły w stosunku do poprzedniej aukcji. Można mówić o stabilizacji cen. Ostatnia aukcja przyniosła zysk.
Na wystawie przedaukcyjnej obejrzymy 267 prac 115 artystów, w tym 17 ze świata. Aukcja odbędzie się 29 kwietnia. Tak długa wystawa przedaukcyjna jest wyjątkowo korzystna dla potencjalnych nabywców. Pozwala bowiem na zgromadzenie pełnych danych do podjęcia racjonalnej decyzji o zakupie. Ktoś, kto na wystawie pierwszy raz zetknie się z fotografią kolekcjonerską, do aukcji zdąży jeszcze poznać podstawowe źródła informacji o polskiej fotografii. Najważniejszą lekturą jest, moim zdaniem, „Katalog zbiorów fotografii Muzeum Narodowego we Wrocławiu” (2007), tam poznamy zdjęcia, o zdobyciu których warto marzyć.
Warto na stronach internetowych „Rzeczpospolitej” przeczytać w „Moich Pieniądzach” z 16 lutego 2006 r. wywiad z Jerzym Łapińskim, biegłym sądowym, ekspertem ZPAF, który porządkuje podstawowe pojęcia odnośnie do autentyczności fotografii oraz zasad ich przechowywania.