Kolory muzyki świata

Premiera albumu „W rytmie świata" już 3 listopada.

Publikacja: 29.10.2014 15:52

„W rytmie świata"

„W rytmie świata"

Foto: materiały prasowe

Ten przewodnik po world music prezentujący najważniejsze gwiazdy i zjawiska tej sceny. Ale znajdziemy tu także opowieść o Warszawie, która w ciągu ostatnich 25 lat stała się metropolią otwartą na różne kultury, ciekawą odmiennych tradycji i nowych brzmień. Duża w tym zasługa Festiwalu Skrzyżowanie Kultur od dekady przybliżającego mieszkańcom stolicy muzykę świata.

Opowieściami o swoich fascynacjach world music dzielą się znani muzycy.

„Jestem pod wielkim wrażeniem białych głosów, jakimi śpiewają bułgarskie chórzystki. Pierwszy raz słyszałam je w Nowym Jorku i nigdy nie zapomnę tego wrażenia. Śpiewały z przejęciem i zaangażowaniem. To muzyka, która trafia wprost do duszy – jest niezwykle szczera i wiarygodna" – mówi Urszula Dudziak.

Maria Pomianowska wspomina moment, gdy pierwszy raz usłyszała w muzykę szamańską: „Wyszłam z koncertu, nie wiedząc, na czym ci ludzie grali ani o czym opowiadali, ale czułam jakbym napiła się źródlanej wody. Doznałam swoistego oczyszczenia poprzez muzykę, której nie pojmowałam racjonalnie".

Kayah nie ogranicza się do jednego regionu świata: „Dziś pochłania mnie podróż uchem po mapie, ilustrująca bogactwo kultury i tradycji żydowskiej. Ale jako miłośniczka Orientu nie zamierzam stronić od muzyki arabskiej czy tureckiej. Fascynuje mnie też pustynny blues".

Mamadou Diouf przekornie rzuca: „Jeśli uważacie muzykę afrykańską za egzotyczną, powinniście wiedzieć, że wasza muzyka Afrykańczykom wydaje się równie odległa i niesamowita!".

Poza wywiadami z muzykami w książce znajdziemy także dziennikarskie spojrzenie na scenę world music. Kuba Borysiak z radiowej Dwójki dokonuje subiektywnego wyboru dziesięciu najważniejszych momentów z historii Festiwalu Skrzyżowania Kultur. Wspomina wrażenie, jakie zrobił na nim występ Conchy Buiki: „Zobaczyć koncert tej hiszpańskiej śpiewaczki i kompozytorki, to jak pierwszy raz w życiu obejrzeć film Pedro Almodóvara. Jej głos brzmiał boleśnie prawdziwie, był charczący, momentami zaskakująco niski, jakby wydobywał się prosto z trzewi." Mariusz Herma zastanawia się nad przyszłością gatunku world music: „Barwny, ale ciasny termin stworzony ćwierć wieku temu dla artystów z krańców globu – właśnie kończy swą karierę. Z korzyścią dla autorów i dla nas."

Atutem wydawnictwa jest dobór autorów – muzyków, specjalistów, znawców gatunku od lat śledzących zmiany zachodzące na scenie world music. Ale dodatkowy walor to zestaw świetnych zdjęć. Zobaczymy wśród nich afrykański fotoreportaż Marcina Kydryńskiego oraz mnóstwo portretów artystów i migawek z Festiwalu Skrzyżowanie Kultur. Uśmiechnięte twarze z odległych zakątków globu, często w tradycyjnych strojach, nakryciach głowy, egzotycznej biżuterii emanują pozytywną energią. Zapraszają do odkrycia ich świata.

„W rytmie świata. Warszawa na skrzyżowaniu kultur"

Wilk&Król Oficyna Wydawnicza Partner Wydawnictwa: Stołeczna Estrada

Kultura
Wystawa finalistów Young Design 2025 już otwarta
Kultura
Krakowska wystawa daje niepowtarzalną szansę poznania sztuki rumuńskiej
Kultura
Nie żyje Ewa Dałkowska. Aktorka miała 78 lat
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Kultura
„Rytuał”, czyli tajemnica Karkonoszy. Rozmowa z Wojciechem Chmielarzem