Janusz Kaniewski nie żyje

Jeden z najbardziej wszechstronnych polskich projektantów, współpracownik Ferrari i Fiata, zmarł w wieku 41 lat.

Publikacja: 11.05.2015 15:44

Janusz Kaniewski (fot. Kasia Wrońska)

Janusz Kaniewski (fot. Kasia Wrońska)

Foto: archiwum prywatne

Należał do czołówki polskich designerów, który odnosił sukcesy za granicą, ale też przyczynił się do rozwoju designu w kraju, będąc orędownikiem hasła „Made In Poland". W Warszawie prowadził autorskie studio Janusz Kaniewski Design. Działa też jako doradca prezydenta Gdyni do spraw estetyki miasta i był kuratorem festiwalu Gdynia Design Days.

Urodził się w 1974 roku w Warszawie. Studia rozpoczął na Politechnice Warszawskiej na Wydziale Architektury, a następnie ukończył wydział projektowania środków transportu w Istituto Europeo di Design w Turynie. Zaraz po studiach rozpoczął pracę w jednym z najsłynniejszych pracowni projektowych na świecie – Pininfarinie. Jego pierwszym projektem były buty narciarskie Rossignol, których używał mistrz olimpijski w zjeździe narciarskim Hermann Maier.

Od 2003, niezależnie od Pininfariny, zaczął projektować dla Ferrari. Dekadę spędził we Włoszech na projektowanie elementów stylistycznych i „twarzy samochodów": Fiat Bravo, Lancia Thesis, Lancia Delta, Alfa Romeo MiTo, Alfa Romeo Giulietta, Ferrari California, Ferrarii 458 Italia. Opracowywał także nowy XXI-wieczny wizerunek Fiata, w tym jego czerwone logo.

W Polsce zaprojektował m.in. Stację Benzynową Roku 2012: Orlen, Grunwaldzka 76 w Gdańsku, szklankę piwa Żywiec, fotele kolejowe do wielu linii europejskich, pojazdy ekspozycyjne producenta ceramiki Koło, ciężarówkę z sześćdziesięciometrowym apartamentem i garażem na trzy Ferrari, kampera dla Adama Małysza, instrument muzyczny DDrome, logotypy Ceramiki Paradyż i Monopolis, kolekcję sztalug malarskich i markę Adam Pałacki, kolekcje mebli miejskich pod marką Hamak dla firmy KB Dom.

Twierdził, że dobry design to taki, który przynosi zysk inwestorowi i korzyść użytkownikowi. W przeciwieństwie do rozpowszechnionego w Polsce wyobrażenia o designie, nie zgadzał się, by miał być synonimem snobizmu i luksusu, czy miejscem kreowania artystycznych gwiazd. Podkreślał, że nie chodzi mu o tworzenie „bajeranckiego obiektu" z myślą o lifestylowych magazynach, ale funkcjonalnych produktów i innowacyjnych procesów produkcji.

W rankingu „Brief" zaliczony został do pięćdziesięciu najbardziej kreatywnych ludzi w Polsce. Laureat wielu międzynarodowych nagród. Doradzał i projektował dla ONZ i dla miasta Turyn. Wykładał w Royal College of Art. W Londynie i Instituto Europo di Design w Turynie. W 2013 roku opublikował książkę „Design" w wydawnictwie BOSZ.

Kultura
Jeff Koons, Niki de Saint Phalle, Modigliani na TOP CHARITY Art w Wilanowie
Kultura
Łazienki Królewskie w Warszawie: długa majówka
Kultura
Perły architektury przejdą modernizację
Kultura
Afera STOART: czy Ministerstwo Kultury zablokowało skierowanie sprawy do CBA?
Kultura
Cannes 2025. W izraelskim bombardowaniu zginęła bohaterka filmu o Gazie
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku